STARTEN PÅ KONFLIKTEN: Fraværet av Viaplay-logoen på Johannes Høsflot Klæbos drakt i Ruka utløste konflikten med Norges Skiforbund (NSF). Konflikten fikk sitt foreløpige punktum torsdag, da Klæbo og forbundet kom til enighet om at han vil eksponere logoen fremover. Photo: Tomi Hänninen / BILDBYRÅN / COP 211 / TH0002
STARTEN PÅ KONFLIKTEN: Fraværet av Viaplay-logoen på Johannes Høsflot Klæbos drakt i Ruka utløste konflikten med Norges Skiforbund (NSF). Konflikten fikk sitt foreløpige punktum torsdag, da Klæbo og forbundet kom til enighet om at han vil eksponere logoen fremover. Photo: Tomi Hänninen / BILDBYRÅN / COP 211 / TH0002

Klæbo-sponsor avfeier spekulasjoner om privatlag: – Ikke noe vi har snakket om i det hele tatt

Uno-X Mobility benekter spekulasjonene om at Johannes Høsflot Klæbo kan bryte med landslaget til fordel for å gå på et Uno-X Mobility-finansiert privatlag.

Det sier administrerende direktør i Uno-X Mobility, Vegar Kulset, til TV 2 fredag.

Uno-X Mobility er Klæbos hovedsponsor, til en rapportert verdi av 25 millioner kroner over fem år, og driver Norges beste sykkellag.

Å danne noe lag eller finansiere en privat satsing rundt Klæbo er imidlertid uaktuelt.

– Det er ikke noe vi har snakket om i det hele tatt. Det er ikke noen åpning for privatlag i verdenscupen i de nåværende FIS-reglene. Skulle de endre reglene, så kan det være noe vi kunne se på. Men det er ikke noe vi ser på nå, sier han.

– Hva tenker du om at spekuleres i en sammenheng mellom «Viaplay-saken» og en fremtidig privat satsing?

– Slik jeg opplever det, er det ikke noe hold i å se det i noen sammenheng.

Tok til orde for privatlag i langrenn - fikk støtte av Klæbo

Tilbake i mai tok Kulset til orde for en radikal endring av langrennssporten i en kronikk i Adresseavisen.

Der skrev han blant annet:

«De nasjonale kvotene kan erstattes med lisenskrav til privat World Cup-lag. (...) En talentfull langrennsløper fra en liten langrennsnasjon vil kunne få langt bedre forutsetninger enn i dag for å hevde seg og skape interesse i hjemlandet. På samme måte som Thor Hushovd fikk og gjorde det i Crédit Agricoles grønne drakt».

Klæbo støttet Kulsets utspill og beskrev det som «spennende», men dette er altså på ingen måte nært forestående, ifølge Kulset.

TV 2 har også tidligere omtalt at Klæbo i utgangspunktet ser for seg å være en del av landslaget minst til og med VM i Trondheim i 2025.

Kulset vil ikke kommentere hva han synes om skiforbundets behandling av Klæbo i «Viaplay-saken».

Konflikter

Konflikten om Viaplay-logoen er den siste i en rekke uenigheter mellom forbundet og Norges beste mannlige skiløper.

Senest tidligere i høst ytret Klæbo misnøye med forbundets manglende standpunkt i debatten rundt menneskerettighetssituasjonen i Kina, som skal være vert for de olympiske lekene om bare få måneder.

For to år siden førte en uenighet om markedsrettigheter til at Klæbo drøyde lenge med å signere utøveravtalen med forbundet.

«Viaplay-saken» fikk sitt foreløpige punktum torsdag, da Klæbo valgte å snu og likevel gå med Viaplay-logoen på drakten i konkurranser. Klæbo møtte pressen torsdag ettermiddag, men unnlot å si et eneste ord om saken i det som utviklet seg til en svært spesiell seanse.

Relatert