(FILES) In this file photo taken on July 21, 2013 the pack rides at Paris' landmark Arc de Triomphe on the Champs Elysees avenue during the 133.5 km twenty-first and last stage of the 100th edition of the Tour de France cycling race between Versailles and Paris. - The Tour de France is not only a French monument, but also the economic heartbeat of professional cycling itself and analysts fear heavy consequences if the coronavirus crisis forces its cancellation. An announcement is expected this week on either a postponement or an outright cancellation of the 21-day extravaganza that is currently scheduled to start in Nice on June 27. (Photo by Jeff PACHOUD / AFP)
(FILES) In this file photo taken on July 21, 2013 the pack rides at Paris' landmark Arc de Triomphe on the Champs Elysees avenue during the 133.5 km twenty-first and last stage of the 100th edition of the Tour de France cycling race between Versailles and Paris. - The Tour de France is not only a French monument, but also the economic heartbeat of professional cycling itself and analysts fear heavy consequences if the coronavirus crisis forces its cancellation. An announcement is expected this week on either a postponement or an outright cancellation of the 21-day extravaganza that is currently scheduled to start in Nice on June 27. (Photo by Jeff PACHOUD / AFP) Foto: Jeff Pachoud
Mening

De store etapperittene må kuttes

TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad mener de store tourene må slankes.

Med stans i all idrett og sykkelsport kom det i forrige uke signaler som mange har ventet på. Tour de France flyttes til 29. august med målgang i Paris den 20. september.

Deretter venter VM-uka fra samme dag Tour de France går i mål. Planen er videre å arrangere Italia rundt og så presse inn Spania rundt før vinteren inntar Europa.

På toppen av etapperittene er det i tillegg et uttrykt ønske å gjennomføre endagsklassikere som Milano-San Remo, Flandern rundt, Paris- Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Lombardiet rundt med mer.

Lykke til med planleggingen og få alt til å passe inn. Det blir krevende. Selvfølgelig er det en fare for at smittesituasjonen gjør det uaktuelt å arrangere sykkelritt. Om smittesituasjonen i beste fall er under kontroll og det faktisk blir sykkelritt skjønner alle at de blir en svært intens høst.

Målsettingen om å ta igjen det tapte med en utvidet høstsesong møtes med mye begeistring blant sykkelfans. Men hvor realistisk er det egentlig, og er det riktig at arrangørene står på opprinnelig planer og tradisjoner i ekstremtiden vi nå opplever?

Tour de France står foreløpig på sitt med opprinnelig etappeoppsett på tre uker.

Lillebroren Italia rundt har som vanlig mindreverdighetskomplekser overfor sin franske storebror, og de to er allerede i gang med kranglingen om puslespillet som matcher datoer slik at begge kan arrangere sine tre uker. Stemningen mellom de to arrangørene fremstår som en hanekamp.

Inntrykket er at den italienske rittarrangøren frykter å tape ansikt om de ikke viser samme ambisjon om gjennomføring av et fullskala etapperitt som i Frankrike. For Spania rundt er det allerede planer om endring.

Vuelta-starten i Utrecht i Nederland blir sannsynligvis flyttet til 2022, og det spanske treukersrittet kutter derfor de tre første tre etappene og rittet til 16 dager. Fornuftig. Når Vueltaen først er gang, bør det fjernes ytterligere to etapper. slik at rittet gjennomføres over to uker. Med det kan de sette et eksempel som Giroen og Touren bør følge. Fordi det er tid for samarbeid, løsninger og vise evne til modernisering.

2020 blir kriseåret med rom- og behov for unntak fra tradisjoner. Vi er i en tid hvor alle gode krefter må jobbe sammen, og unngå trangsynte arrangører som fremmer seg- og sitt på bekostning av andre. Arrangørene av de tre store «Grand Tours» bør derfor snakke sammen om hvilke positive gevinster som kan skapes for sykkelsporten om rittene kuttes fra tre til to uker.

I et kortsiktig perspektiv for å redde 2020-sesongen kan det frigjøre plass til å spre endagsmonumentene utover høsten på best mulig tidspunkt i forhold til etapperittene, og hindre at 2020 blir et nytt hull i sykkelhistorien tidligere forbeholdt de to verdenskrigene. I et langt perspektiv vil kortere etapperitt bidra til å rydde opp i en fullstappet sykkelkalender og til en sykkelreformasjon som har vært diskutert tidligere.

Med nedkorting av Italia, Frankrike og Spania rundt kan de beste rytterne delta i alle de tre store etapperittene i en og samme sesong. Det vil gi et mer forståelig konsept for publikum og kanskje til og med gjøre det lettere å inkludere damefeltet på samme arena som herrene.

Krisetid er også mulighetenes tid. De mektige sykkelarrangørene bør derfor benytte muligheten til å kutte etapperittene til to uker og starte en endringsprosess for styrkingen av fremtidens sykkelsport.