FÅR EKSTRA PENGER: Frisk Askers kamp mot Lillehammer er avlyst, men kampen nærmer seg utsolgt. Her jubler Endre Medby jubler for sin 3-2-scoring under eliteseriekampen i ishockey mellom Frisk Asker og Sparta i Askerhallen tidligere denne sesongen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
FÅR EKSTRA PENGER: Frisk Askers kamp mot Lillehammer er avlyst, men kampen nærmer seg utsolgt. Her jubler Endre Medby jubler for sin 3-2-scoring under eliteseriekampen i ishockey mellom Frisk Asker og Sparta i Askerhallen tidligere denne sesongen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen

Avlyst kamp nærmer seg utsolgt: – Det er helt unikt!

Frisk Asker-fansen kjøper billetter i hopetall til klubbens kvartfinale i ishockey-sluttspillet. Kampen er for lengst avlyst som følge av viruskrisen.

Lillehammer ville vært motstander i kampen som skulle vært spilt i Askerhallen 26. mars. Nå går det likevel mot utsolgt, melder Budstikka.

– Hockeysesongen ble jo avlyst og vil ikke bli ferdigspilt. Derfor er det engasjementet fansen nå viser helt kanonmoro. At Frisk kan selge ut hallen uten at det spilles kamp, sier bare noe om dedikasjonen norske hockeyfans har til sitt lokale hockeylag. Det er ganske unikt, slår TV 2s ishockeyekspert Bjørn Kr. Erevik fast.

– Det varmer hjertet
Billettpågangen er en hjelpende hånd fra fansen for å dekke opp inntektsbortfallet klubben nå vil lide.

IMPONERT: TV 2-ekspert Bjørn Kr. Erevikl
IMPONERT: TV 2-ekspert Bjørn Kr. Erevikl Foto: TV 2

Resten av ishockeysesongen er avlyst og ingen sluttspillmester vil bli kåret.

– Det varmer hjertet, sier daglig leder Nicolay Sørensen til lokalavisen om billettpågangen.

– Det har vært utrolig respons. Vi la ut billettene onsdag. På fem minutter solgte vi 50. Det er ganske mye, fortsetter han.

Etter hvert har det gått sport i å kjøpe billetter.

– Jeg tror vi skal klare å «fylle hallen» fram til 26. mars. Vi selger kun til denne kampen som ville vært den siste kvartfinalen, sier Sørensen.

Frisk anslår at klubben taper 400.000-500.000 kroner bare på kvartfinalene i sluttspillet som ikke blir spilt. Men om 2500 tilskuere kjøper «virtuelle billetter» vil det økonomiske tapet bli langt mindre.

– Helt suverent
TV 2s ishockeyekspert Bjørn Kr. Erevik hyller Frisk Asker-fansens økonomiske bidrag til klubben.

– Jeg synes det er helt suverent. Det var vel Luleå Hockey i Sverige som måtte spille den siste serierunden foran tomme tribuner. Men de solgte ut kampen, selv om det ikke var et menneske i hallen. Det at dette skjer også i Norge, viser bare hvor stor posisjon hockeyklubbene har i sitt lokale miljø. Lillehammer og Sparta har vel gjort det samme som Frisk nå, og selger billetter til kampene selv om kampene er avlyst, oppsummerer Erevik.

Han er imponert over at den avlyste kampen mellom Frisk Askers og Lillehammer nærmer seg utsolgt.

– Hvis de selger ut den kampen så taper de ikke mange kroner i budsjetterte billettinntekter. Om 2500 kjøper billett, så tror jeg det nesten går opp i opp for dem, sier TV 2-eksperten.

– Oppfordrer du flere klubber i GET-ligaen til å gjøre det samme?

– Ja, men det er noe jeg mener klubbene må stå for og legge til rette for. Jeg vil jo tro at i en hockeyby som Hamar og i Stavanger så ønsker mange å bidra til å hjelpe klubbene. Og det å kjøpe billetter til avlyste kamper er jo en morsomt greie, svarer han.

– Selg virtuelle pølser også!
Han kommer samtidig med et tips hvordan hockeyklubbene kan tjene enda noen kroner ekstra.

– Luleå Hockey la også ut kioskprisene, så folk kjøpte virtuelle pølser og potetgull og brus, selv om de ikke var på kampen. Klubben solgte virtuelle kioskvarer for mange hundretusen kroner, sier Erevik, og fortsetter:

– Jeg synes absolutt at dette kunne være noe for norske klubber også. Det er jo tøffe økonomiske tider for mange nå, og de har kanskje ikke råd til å støtte klubben med 200 kroner for en virtuell kampbillett. Da kan de jo kjøpe seg en virtuell pølse i kiosken til 30 kroner hvis de mener det er mer overkommelig, konkluderer Erevik.

– Helt spesielt for hockeyen
Han tror også andre idretter kunne tjent litt ekstra penger på å selge billetter til avlyste kamper, men minner om at ishockeysesongen ikke vil bli ferdigspilt.

– For Frisk og alle de andre klubbene så var de jo på slutten av sesongen. For fotballklubbene som sliter nå, så vil jo sesongen hos de på sikt starte. De har jo planer om å spille alle 30 rundene denne sesongen, så for fotballklubbene handler det først og fremst om et likviditetsspørsmål, poengterer han.