– Alexander er på ingen måte sutrete

BRUTALT ÆRLIG: Alexander Kristoff driver aldri med selvsensur når han prater med media etter målgang.
BRUTALT ÆRLIG: Alexander Kristoff driver aldri med selvsensur når han prater med media etter målgang. Foto: Thibault Camus
Trener Stein Ørn letter på sløret rundt Katjusja-nedturen, Gjert-sammenligningen og Alexander Kristoffs mulige bane-karriere.

Om noen uker starter Alexander Kristoff rittsesongen i Valencia. Norges største sykkelstjerne skal for første gang siden 2012 ikke til Tour de France. Etter klassikeråpningen i Belgia skal Kristoff som vanlig sykle monumentene Milano-Sanremo, Flandern rundt og Paris-Roubaix. Deretter venter Giro d'Italia.

Kristoffs stefar og trener Stein Ørn gjestet TV 2 Sykkelpodden denne uken. Han forteller at Team Kristoff har gjort flere justeringer i treningsarbeidet før den kommende sesongen.

– Vi har gjort noen endringer for å stimulere hurtigmuskulaturen litt mer. I tillegg har vi jobbet med tråkkfrekvens for å se hva det kan gi av respons. Jeg er veldig spent på å se hvordan han responderer på de endringene vi har gjort, sier Ørn.

Tour de France 2019 ble en liten nedtur for Kristoff, selv om han tok en sterk 2. plass på den 4. etappen. I etterkant har det kommet frem at Kristoff gikk seks kilo opp i vekt underveis i Touren. Rytterne fikk rett og slett i seg for mye energi.

– Forklaringen hans er helt essensiell

TV-seere er blitt vant til at Kristoff er nådeløs i vurderingen av egen innsats etter målgang. Heller ikke lagkameratene blir fritatt for kritikk. Stein Ørn avviser at Kristoff er sutrete. Han mener den brutalt ærlige evalueringen er svært verdifull.

– Alexander er på ingen måte sutrete. Han har aldri klaget over noen ting, spesielt ikke på egne vegne. Det han forsøker er å si litt om hva som skjedde. Han forsøker å analysere situasjonen. Noen ganger tenker han høyt. Det er ingen måte å bortforklare noe som helst på. Han prøver å finne ut av hva som skjedde. Jeg har faktisk fått en del gode poenger av det han har sagt rett etter målgang, for det gir meg mulighet til å starte analysen umiddelbart, sier Ørn.

– Vi ser ikke det som skjer i feltet. Det kan man ikke se på tv. Til og med på wattfiler er det vanskelig å vite hva som skjedde. Forklaringen er helt essensiell. Hans analytiske vurdering er veldig viktig. De som ikke tåler å høre på det, må bare skru av, fortsetter Ørn.

Ofte har spurtopptrekket vært en kime til konflikt. Det er det ikke bare Kristoffs lagkompiser som sliter med.

– Det er litt synd å se på Kristoffer Halvorsen i Tour Down Under. Han opplever akkurat samme problem som Alexander hadde, med et opptrekk som går for sent og folk som kommer bakfra. Fordelen til Alexander nå er at han er blitt flinkere til å manøvrere seg frem på egenhånd, er Ørns dom.

En ny utfordring denne sesongen blir Giro d'Italia, et ritt Kristoff har syklet to ganger før. Ørn tror det passer UAE Team Emirates-rytteren bra.

– Det er en kjempegod løype for ryttere med spurtegenskaper, men også for klassikerryttere. Giroen kommer etter min mening til å ha det beste spurtfeltet i World Touren. Tour de France er blitt så tøft at det er flere semi-spurtere der, analyserer Ørn.

– Enormt press

2019-sesongen startet ikke spesielt bra for Kristoff. Bortsett fra en seier i Oman ble det stang ut i UAE Tour, Paris-Nice, Milano-Sanremo og E3 Harelbeke. Ørn forteller at det var et stort trykk rundt Kristoff før han skulle sykle Gent-Wevelgem.

– Tiden i forkant av Gent-Wevelgem i fjor var en kritisk fase der det var et enormt press på Alexander. Han holdt hodet kaldt, gjorde det han skulle og lot seg ikke påvirke av den stress-situasjonen han var i. Det er typisk for ham, og det er derfor han også leverer i de store mesterskapene og i stressa situasjoner. Han har fokus på arbeidsoppgavene sine og lar seg ikke distrahere, sier treneren.

Det var ikke lett å holde fokus den siste perioden i Katjusja. Hele laget slet i motbakke, noe Ørn mener har en naturlig forklaring.

– Man forsto ikke på ledelsesnivå hva som skulle til for å prestere på det sportslige nivået. Det siste året jeg trente i Katjusja fikk vi en rytter i topp tre i Gent-Wevelgem og tre ryttere i topp ti, det var ryttere som vant i Giroen, men omkvedet var at de hele tiden forventet mer. I 2015 vant vi nesten World Tour-rankingen for lag. I 2016 begynte man å bli misfornøyde. Det kom inn nye trenere som åpenbart ikke fungerte i det hele tatt, og det var ikke tiltro til det apparatet som hadde vært før. Man skulle gjøre nye ting. Det ble tatt vurderinger på helt feil grunnlag, sier Ørn, og sikter blant annet til da Kristoff-opptrekker Michael Mørkøv ble vraket til Tour de France i 2017.

– Starten på nedturen var at man beveget seg vekk fra det som hadde skapt prestasjonene. Man begynte med andre ting som jeg mener var helt feil, og det viste seg at omtrent samtlige ryttere underpresterte. Det var enkelte ryttere som presterte litt bedre, som Nils Politt. Han fikk beholde sin personlige trener. Ellers var det stort sett katastrofeutvikling. Det gikk ikke bra med Marcel Kittel, sier Ørn.

I likhet med Gjert Ingebrigtsen har Stein Ørn en familierelasjon med utøveren han trener. Det tror Ørn kan være en fordel.

– Du må ha grunnleggende forståelse og kompetanse. Det er noen som tar det intuitivt, slik som Gjert, og så har du meg som har lest meg opp og brukt mange år med prøving og feiling. Vi har en ganske tung vitenskapelig bakgrunn for alt vi gjør. Jeg resonnerer ut fra vitenskapelige teorier, men kombinerer det praktiske med det vitenskapelige på et litt mer vitenskapelig nivå enn Gjert. Effekten blir veldig lik. Å trene noen handler om å forstå hvordan utøveren reagerer fysisk og mentalt på de belastningene man tilfører, men man må også vite hvilke belastninger man skal gjøre. Det grunnleggende er å trene på det man skal bli god på, resonnerer Ørn.

Vil satse mer på bane

Og kanskje blir landeveissykkelen byttet ut med banesykkel på sikt? Ørn avslører i hvert fall at Kristoff vil bruke den nye sykkelvelodromen på Sola aktivt i treningsarbeidet. Etter planen skal den stå ferdig sommeren 2020.

– Vi har planer om en banekarriere på tampen av karrieren hans. Jeg synes det er kult å få litt nye utfordringer å forholde seg til, forteller Ørn.

Ambisjonsnivået på bane er foreløpig ikke spesielt høyt.

– Det blir bare i showsammenheng. Vi får se hva Alexander har lyst til. Alt er mulig, men det er opp til han, sier treneren.

Ørn tror velodromen vil utdanne og utvikle ryttere bedre både taktisk og teknisk.

– Det geniale med banesykling er at man kan observere utøvere hele veien i løpssituasjon. Man lærer seg timing med tanke på avstand og når man skal støte, hvor man skal legge seg. Alt det får man på bane. Man skolerer ryttere på et helt annet nivå enn før. Banen vil drive opp kunnskaps- og kompetansenivået til alle rytterne, avslutter han.

Lik TV 2 Sporten på Facebook