Dette er Norges VM-plan: – En av de beste mulighetene vi kommer til å få

VINNERKANDIDAT: Hele det norske laget har troen på at Alexander Kristoff omsider kan ta VM-gullet han har vært på jakt etter i flere år.Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.
VINNERKANDIDAT: Hele det norske laget har troen på at Alexander Kristoff omsider kan ta VM-gullet han har vært på jakt etter i flere år. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix.
Sjefen og de norske rytterne er samstemte: de er sterke nok til å vinne VM. Slik blir taktikken og rollefordelingen innad i det norske laget.

Se og følg herrenes fellesstart på søndag fra 09:00 her!

280 kilometer. 3577 høydemeter. Fra Leeds til Harrogate. Sju runder inne i målbyen. Én kaptein på det norske laget, to ryttere som kan gå med i farlige brudd, tre hjelperyttere.

Og seks ryttere og én sjef som alle svarer «ja» på om Norge er sterke nok til å vinne fellesstarten i VM i Yorkshire.

Det er de kalde fakta før det skal kåres en ny verdensmester søndag ettermiddag på VMs siste dag.

– Det er som å kjøre til Lillehammer, og så kjøre 100 kilometer til!

Kristoff og co. var alle positivt overrasket etter å ha sjekket ut løypen torsdag, da den var mindre krevende enn først antatt.

Stig Kristiansen, som skal styre spakene i følgebilen, har følgende dom:

– Den er medium hard, som mange VM-løyper er. Med noen krappe stigninger, tre stykker, på den store runden - som jo er fryktelig lang. Det er en teknisk finale med sju runder à 13,8 kilometer. Det er noen farlige passasjer, svinger og bruer, og det er noen bratte bakker. Det kommer til å bli krevende i vær og vind. Det er 298 kilometer, inkludert den nøytrale starten. Det er som å kjøre til Lillehammer (fra Oslo), og så kjøre 100 kilometer til! Det blir en lang dag. Men løypa er fin. Det er en sånn type løype vi ønsker oss. Det er der vi stort sett presterer, sier han til TV 2.

Og som så godt som alle andre, så er Kristiansen klar på at spesielt én ting blir essensielt:

– Posisjonering blir uhyre viktig. Mest fordi det er et langt løp og kreftene man sparer ved å være godt plassert.

– Da skal jeg klare å legge mine egne ambisjoner til side

I motsetning til hva man ofte har gjort tidligere, har man i år valgt å definere, klart og tydelig, én kaptein.

Kampen om kapteinsbindet på det norske laget har flere ganger de siste 15 årene skapt spenninger innad i laget, men lite tyder på at det kommer til å skje i år.

– Kaptein, slik som vi bruker en kaptein, er Kristoff. Ene og alene. Og så har vi hatt en veldig fin tone her. De har hatt et par treningsturer hvor det har vært mye latter og glede. Og det er befriende. Og vi har snakket om hvordan vi kommer oss til en «Kristoff-finale». Hvordan får vi ham best dit? Hvordan gjør vi det best for ham? Så vi har fordelt noen roller. Alle som en er enige og av den oppfatningen at vi er sterkest om vi klarer å markere noen farlige brudd og kan være nøytraliserende. Skulle de bruddene gå, og de klarer å være en nøytraliserende rytter i det bruddet, så er det den rytterens billett, forklarer Kristiansen.

Rytterne som i hovedsak er tiltenkt å «markere farlige brudd» er Amund Grøndahl Jansen og Edvald Boasson Hagen. Carl Fredrik Hagen, Sven Erik Bystrøm og Vegard Stake Laengen får litt mer tradisjonelle hjelperytterroller, men alle er åpne for å gå med i tidlige brudd om omstendighetene skulle tilsi at det er fornuftig.

– Vi har en litt fri rolle, jeg og Amund, og så har vi Kristoff til en spurt. Om vi ikke er avgårde i et brudd, og vi har muligheten til å hjelpe Kristoff, så gjør vi det. Ellers har vi mulighet til å bli med når folk støter og ta den sjansen. Så får vi se hvordan det utvikler seg, sier Boasson Hagen.

Boasson Hagen kommer til VM etter å ha kjørt Vuelta a España som oppladning. Grøndahl Jansen har kjørt Tour of Britain og to belgisk éndagsritt.

– Har du egne ambisjoner i VM, eller er det alt for Kristoff i år?

– Man har jo egne ambisjoner foran et VM når man er i slag og har kjørt godt på forhånd. Men det vil avhenge litt av hvordan løpet utvikler seg. Blir det like hardt som det var i Bretagne Classic (1. september, hvor Grøndahl Jansen ble nummer fem), da blir det små grupper og mann mot mann. Da tror jeg ikke vår sjanse ligger i å spurte. I så fall spurter du i beste fall om en tiendeplass. Så om det blir et slikt løp, så ser jeg for meg at jeg kan utfolde meg. Men er det et litt mer låst ritt, hvor det samler seg på det ene rette strekket etter langesonen på runden, og det ikke er noe sidevind før man går inn i runden, så blir det fort er ritt for Kristoff. Og da skal ikke jeg komme og si at jeg vil spurte mot ham. Da skal jeg klare å legge mine ambisjoner til side og i stedet legge til rette for Kristoff, sier Jumbo-Visma-rytteren.

Kristoffs defensive taktikk

Kristoff ladet opp med å sykle, og vinne en etappe, i Tour de Slovaquie, og 32-åringen «kommer hit for å vinne».

Taktikken, ikke overraskende, vil være av en defensive sorten.

– Jeg føler jeg kjører best når jeg er defensiv, så jeg kommer til å gamble på at det samler seg, så jeg får spart krefter og får en best mulig avslutning, sier han, og fortsetter:

– Vi har mange gode ryttere på laget, selv om vi ikke har fullt lag. Hadde vi hatt ni ryttere, hadde det vært flere å spille på, men nå er vi seks sterke. Så kan vi spille litt på de andre med Amund Grøndahl Jansen og Edvald Boasson Hagen, som har en bra avslutning, kan gå av gårde i et brudd og vinne sånn. Blir det samlet, er det jeg som er kaptein og meg det blir kjørt for.

– Det blir min jobb å sørge for at vi drar i samme retning

Kristoff føler seg trygg på at lagkameratene i år kommer til å følge planen fra start til slutt.

Det samme gjør Kristiansen.

– Det er en del vinnerskaller på dette laget. Opplever du at det er en homogen gjeng som drar i samme retning?

– Vi vil jo ha vinnerskaller! Jeg har jobbet lenge med U23-landslaget og prøvd å fremelske de typene. Vi kan ikke bare ha typer som er glade i å hjelpe. Vi vil ha de typene, og vi har gradvis kommet dit at vi har flere og er nødt til å håndtere flere på samme lag. For min del er det bare positivt. Så blir det min jobb, sammen meg guttene, å sørge for at vi drar i samme retning og at vi prater direkte til hverandre. At vi gir klare meldinger. Vi trenger ikke, for enhver pris, å være enige, men at vi enes om hva vi går for og hva som gjelder i dag. Det er de vant til fra sine profflag. Men jeg takker ja til litt «farvede» gutter! sier han.

– Opplever du at alle slutter seg opp om taktikken?

– Ja. Man må styre en sånn samtale litt, men alle som en var av samme oppfatning som jeg selv var for hvordan vi skal løse det, sier han.

– Til slutt: er Norge sterke nok til å vinne i år?

– Ja, det en av de bedre mulighetene vi kommer til å få til å vinne gull. Vi har hatt en god del av de, men når løypa er som den her, og vi har de rytterne vi har, så kommer norske syklister til å være toneangivende i mesterskap fremover. Og vi kommer til å være det på søndag også.

Lik TV 2 Sporten på Facebook