– Man skal ikke tulle med de matgreiene

Den tidligere proffsyklisten, Miriam Bjørnsrud, reagerer på vektfokuset i sykkelverden. Spesielt reagerer hun på at yngre utøvere prøver å gå ned i vekt med vilje.
Den tidligere proffsyklisten, Miriam Bjørnsrud, reagerer på vektfokuset i sykkelverden. Spesielt reagerer hun på at yngre utøvere prøver å gå ned i vekt med vilje. Foto: Pedersen, Terje/NTB Scanpix
TV 2s sykkelekspert Miriam Bjørnsrud frykter for de unge syklistene og tror det er et større kroppspress på herrene enn kvinnene.

Etter at Tour de France-rytterne Dan Martin og Ben King fortalte om deres forhold til kropp og vekt. Har flere andre også kastet seg inn i debatten.

– Skal ikke tulle med maten

Tirsdag fortalte tre av Norges største sykkeltalenter om sine opplevelser fra treningssamlinger med unge norske ryttere. Blant annet kunne de fortelle om 16-åringer som tok med vekt på samlinger.

Det sjokkerer den tidligere proffsyklisten og TV 2s sykkelekspert, Miriam Bjørnsrud,

– Man skal ikke tulle med de matgreiene. For når man driver med toppidrett, så skal du spise. Mat er bensin. Får du ikke i deg det, så blir det bare tull, raser 26-åringen.

Hun synes det er på tide at presset rundt vekt blir tatt opp i sykkelsporten.

– Jeg er redd for de yngre utøverne også. Det er viktig at det ikke blir for mye fokus på det å være tynn. Man ser proffsyklister som har gått på en smell på grunn av mat, og det kan gjøre at man får fokuset mot et mer naturlig forhold til ernæring, forteller Bjørnsrud.

– Verre på herresiden

Bjørnsrud syklet i fem sesonger for det norske proff-laget Hitec products. Hun tror forskjellen på rittene på herre- og damesiden fører til et større press blant menn.

– Det er hakket verre på herresiden. Du har hardere fjell, du skal over flere høydemeter. Da er du avhengig av vekten. Du må finne en balanse, noen presterer bedre ved å veie 2-3 kilo ekstra enn å gå ned de kiloene, forklarer 26-åringen.

Bjørnsrud blir skremt av vektspissingen til herrene inn mot ritt.

– På damesida så er det ikke så spesifikke kroppsbygninger. Du har ryttere som ikke er store, men mer normale, men som har mye styrke og som klatrer godt. Det er sikkert fordi vi ikke har de ekstreme fjelletappene som herrene har, så du må ikke være superlett, mener sykkeleksperten.

Det er ikke uvanlig at syklister tilbringer sju-åtte timer på sykkelen i løpet av en treningsøkt. Da forbrenner man mye. Bjørnsrud innrømmer at hun selv ikke slet med å gå ned i vekt, tvert i mot så slet hun med å holde vekten normal.

– Jeg spiste ikke lite, men jeg klarte ikke få i meg den næringen jeg trengte. Som syklist så forbrenner du så ekstreme store mengder. Det blir kanskje litt feil å si, men tynn blir du uansett. Når du trener og forbrenner mye, så blir kroppen din deretter. Det er viktig å fylle opp igjen det du forbrenner, sier den tidligere proffsyklisten.

Hun mener mat er misforstått blant flere toppidrettsutøvere.

– Jeg har alltid sagt at toppidrettsutøvere har et anstrengt forhold til mat. Enten om det er for mye eller for lite mat du får i deg. Det er en så viktig del av det med å drive toppidrett. Man må få i seg riktig mengde kalorier. Det spiller ikke noen rolle om du tar en ekstra is hvis du er ute på sykkelen hele dagen. Da er det nesten best å spise den isen, forteller Bjørnsrud.

Hun har opplevd lignende opplevelser, men ikke så tidlig som i 16-årsalderen. 26-åringen mener det er stor forskjell på om voksne syklister skal spisse formen inn mot mesterskap sammenlignet med juniorer som vil sykle raskere.

– Du har de gammeldagse tankene rundt at du skal spise salat til middag. Ikke poteter, ikke pasta, kun for å bli raskere. Det er litt det de yngre guttene og jentene higer etter. De vil bli så tynne som mulig. Når man er så ung, så skal man ikke begynne å tulle med maten. Da er det jo enda større sjans for at du går på en skikkelig smell, for da er man under utvikling, mener Bjørnsrud.

Lik TV 2 Sporten på Facebook