For ett år siden tok det fullstendig av for den islandske landslagsspilleren Rúrik Gíslason (31). Etter å ha blitt byttet inn under VM-kampen mot Argentina, eksploderte Instagram-kontoen hans.

Han gikk på banen med rundt 30 000 følgere. Noen uker senere hadde han passert millionen.

Årsaken? Rett og slett hans utseende. Spesielt søramerikanske kvinner falt pladask for den blåøyde islendingen.

Etter å senere har Gíslason fortsatt 992 000 Instagram-følgere. Det har altså minket bittelitt etter toppnoteringen.

– Det ble færre da jeg begynte å legge ut bilder av kjæresten min, jeg vet ikke hvorfor, smiler 31-åringen til Südwestrundfunk.

Og kjæresten er selvsagt søramerikansk – han har funnet lykken med den brasilianske modellen Nathalia Soliani.

Se dette innlegget på Instagram

Wedding weekend 🇮🇹

Et innlegg delt av Rurik Gislason (@rurikgislason)

– Overveldende

Ett år etter VM-berømmelsen har islendingen tjent mer penger på Instagram, enn på spill for den tyske 2. bundesligaklubben Sandhausen.

– Det som skjedd den uken var overveldende, det tok litt tid å forstå det, sier han.

Det var overveldende også for klubben. Selv om Sandhausen spiller på nest høyeste nivå i Tyskland, er det et lite sted med bare 14 500 innbyggere.

Ifølge tidligere Sandhausen-trener Kenan Koca måtte han og klubben tilpasse seg, når Gíslason kom tilbake fra VM med en million følgere i bagasjen.

– Det var spesielt for alle. Han kom tilbake som en stjerne, sier Kocak.

Ga bort for mange drakter

Fortsatt tjener Gíslason mer på Instagram enn på fotballen i enkelte måneder, men også han har blitt nødt til å tilpasse seg.

Etter VM var han rett og slett altfor raus med folk som ba ham om en drakt. Det var nemlig ikke slik at han hadde fri tilgang på drakter.

Etter å ha brukt opp draktkvoten sin i Sandhausen, endte det med at Gíslason selv måtte punge ut for draktene sine.

– Kanskje var jeg for snill. Jeg ble spurt på gaten, etter trening, etter kamper. De som spør vet ikke at spillerne må kjøpe draktene sine selv, sier han.