Detaljene som skal gjøre at Kristoff endelig lykkes i Paris-Roubaix

– Jeg føler at jeg har noe å bevise her, sier Kristoff før Paris-Roubaix - rittet der det meste pleier å gå galt.

Se Paris-Roubaix på TV 2 og Sumo på søndag fra 10:30

Det er ingen hemmelighet at Kristoff ikke har levert det helt store i Paris-Roubaix - etter hans egne meget høye standard, vel å merke.

På ni forsøk er en niendeplass det beste han har å vise til. Fire ganger har han brutt. Enda flere ganger har han punktert eller krasjet på ugunstige tidspunkt.

I år figurerer han imidlertid på de fleste eksperters liste av favoritter - og mange bookmakere holder Kristoff og regjerende mester Peter Sagan som de to største.

Ladet opp med syv timers langtur i Norge

Kristoff ankom Belgia først torsdag kveld, etter å ha hastet hjem til hjemlandet etter tredjeplassen i Flandern rundt på søndag for å rekke å ta med sønnen til tannlegen på mandag.

– Vi rakk alt. Reguleringen er på plass, sier Kristoff og ler, før han litt mer seriøst forklarer hvorfor han dro hjem mellom de to rittene.

– Jeg kunne sikkert trent de samme øktene her som hjemme, men man slapper litt mer av mentalt når man får delt det opp litt. Det er bedre enn å sitte på et hotellrom i Belgia, sier han.

Hjemme i Norge gjennomførte Kristoff den siste langkjøringen på hele syv timer på onsdag. Fredag var det to timer på brosteinen som stod på menyen, da UAE-Team Emirates inspiserte partiene mellom Orchies og Gruson - et strekke som blant annet inneholder de fryktede partiene Mons-en-Pévèle og Carrefour de l'Arbre.

– Jeg har en tendens til å havne i trøbbel her

– Gjennomkjøringen var grei. Det føltes fint. Jeg får prøve å forbedre den beste plasseringen jeg har her, en niendeplass. Klarer jeg det, så bør jeg være fornøyd. Jeg gikk under radaren før klassikerne, men jeg kom tilbake på radaren etter Gent-Wevelgem og Flandern rundt. Så jeg kan ikke gjemme meg så lett nå. Jeg hadde en drøm om å kunne komme i brudd i forkant av alt, men det tviler jeg på at går nå, sier han.

I fjor så det lenge lovende ut for Kristoff, helt til en velt - som Tony Martin senere fikk skylden for - gjorde at vinnersjansen forsvant ut vinduet og mye av huden på ryggen ble liggende igjen på asfalten.

– Er du revansjelysten?

– Jeg føler jeg har noe å bevise her. Jeg har en niende – og tiendeplass som beste resultater. Og jeg har egentlig aldri kjempet om noe bedre enn det. De resultatene var egentlig så gode som de kunne bli. Jeg hadde ganske optimale løp uten velter og sånt, men jeg var ikke god nok til å henge med de beste. Jeg håper på lignende løp nå, men at jeg denne gangen er sterk nok til å henge med. I fjor følte jeg meg ganske bra, men da krasjet jeg. Jeg kunne kanskje hatt bedre resultater om alle løpene hadde vært feilfrie, men jeg har en tendens til å havne i trøbbel her. Men er man god nok, så havner man som regel foran trøbbelet, så jeg prøver kanskje å spare litt for mye krefter også, forklarer han.

– Jeg har kort overkropp og ganske lange bein

På fredagens rekognosering tok laget flere pauser underveis for å justere på lufttrykk, dekk og, i Kristoffs tilfelle, posisjon på setet.

Kristoff er til vanlig notorisk opptatt av at setet skal være nøyaktig, på millimiteren, posisjonert på setestammen. På søndag vil setet være flyttet lengre bak enn vanlig.

– Enkelte snakker om at det hviler en liten forbannelse over deg her i Roubaix. Er du enig i det?

– Nei, jeg tror ikke det. Jeg har jo ikke kjørt så bra her tidligere, og det er det nok flere grunner til. Blant annet har jeg en litt fremskutt posisjon på sykkelen. Det er nok ikke ideelt på brosteinen å ha så mye trykk på forhjulet. Da treffer du brosteinen litt hardere. Jeg har forsøkt å stille setet litt lenger bak for dette løpet. Det har litt med hvordan kroppen min er. Jeg har kort overkropp og ganske lange bein, så jeg sitter ganske høyt. Men jeg kan ikke ha en veldig stor ramme, så da havner jeg ofte litt frempå, forklarer han.

Originalt dekkvalg

Samtlige som stiller å startstreken søndag vil ha lavere lufttrykk i dekkene enn de har til vanlig.

Dette fordi mykere dekk vil gjøre det enklere, og ikke minst mer behagelig, å sykle over brosteinspartiene. Har man for mye luft i dekkene, ender de fleste opp med å nærmest sprette, og ikke sykle, over steinene.

De aller fleste velger å sykle med såkalte «tubular»-dekk, hvor dekk og slange limes på felgen. Det er standarden i proffeltet.

Etter Flandern rundt kunne imidlertid nettstedet cyclingnews.com melde at Kristoff, som den eneste i feltet, hadde valgt å sykle med det som blir kalt «tubeless» - altså, som navnet indikerer, en løsning hvor man bruker dekk uten slange.

«Tubeless» gir ofte lavere rullemotstand og potensielt større beskyttelse mot punkteringer. Om Kristoff velger å bruke det på søndag, blir han igjen en av få.

– Jeg prøvde «tubeless» i dag. Det er det samme som biler har. Uten slange. Og det kjentes veldig bra ut. Så det er mulig jeg sykler på det. Det er en ulempe om man punkterer. Da har du veldig lite kontroll. Da blir det helt flatt og det er ikke noe inni dekket. Men man skal kunne sykle videre på det om det blir punktering i og med at vi har litt væske inni det. Men nå hadde jeg såpass lite lufttrykk at jeg tipper det blir helt flatt om jeg skulle punktere. Jeg kjørte med det i Wevelgem og Flandern. Jeg kjørte ikke med det i Waregem, og da følte jeg meg ikke så bra, sier han.

– Så da blir det «tubeless» på søndag?

– Ja, jeg tror kanskje det.

Bystrøm åpen for brudd

Kristoff får med seg et nesten identisk lag som det han hadde i Flandern rundt.

Vegard Stake Laengen, Sven Erik Bystrøm, Marco Marcato, Fernando Gaviria og Jasper Philipsen er med også denne helgen, mens Tom Bohli kommer inn for Oliviero Troia.

Bystrøm kunne fredag melde om god helse og god form, og utelukker ikke å gå avgårde i et tidlig brudd slik han gjorde i fjor.

– Laget er vel helt greit på papiret, men det er opp til Alexander å vise at han kan vinne. Han skal selvsagt få god hjelp av laget, men man må ha bena selv også. Jeg satt med lengst i Flandern, men jeg tror dette rittet passer Gaviria bra. Posisjonskampen før brosteinspartiene er alltid viktig, og det er han god på, sier han.

– Er Kristoff god nok til å vinne?

– Det står ikke på det fysiske. Han virker sterk. Men Roubaix handler om mye annet også: posisjon, unngå uhell, flaks. Men han virker veldig bra.

Lik TV 2 Sporten på Facebook