De første dagene av Tour de France pleier ofte å by på muligheter for spurterne, men det blir ikke tilfellet i 2020-utgaven.

Arrangøren offentliggjorde mandag løypeprofilen på de to første etappene, som skal avvikles i Nice, for neste års ritt. Der ser man at den andre etappen blir en test for klatrerne, og at sammenlagtfavorittene må komme til Frankrike på tå hev.

Åpningsetappen har noen småstigninger, men er tilpasset spurterne med målgang på Promenade des Anglais i Nice.

Så venter en skikkelig fjelletappe med tre kategoriserte stigninger på henholdsvis 16,3 kilometer (6,2 prosent), 14,9 kilometer (7,3 prosent) og 7,8 kilometer (7 prosent), pluss en bratt knekker drøyt ti kilometer før mål, dagen etter.

Det vil si at den gule trøyen kommer til å sitte på kroppen til en habil klatrer etter den 190 kilometer lange etappen på dag to.

– De legger opp til at det blir intense uker. Nå kan ikke sammenlagtrytterne bruke en uke på å komme i gang og komme til Touren uten å være i toppform. Mange må nok betale prisen for det i den siste uken, sier TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad.

Det er fjerde gang Nice er startby i Tour de France. De sist årene har «Grand Départ» gjentatte ganger blitt flyttet ut av Frankrike. Året utgave starter i Brussel i Belgia. I 2021 går startskuddet i København.

– Tour de France-arrangøren har vært flinke til å utvikle seg og legge inn noen overraskende etapper underveis. At de legger opp til mye action og usikkerhet underveis stimulerer til aktiv og offensiv kjøring. Hver etappe blir litt som en klassiker. Det er bare gøy, mener Kaggestad.

1. etappe er tilpasset spurterne. Den gule trøyen kommer til å erobres av en av feltets raskeste menn.
2. etappe byr på klatring for feltet. Her vil favorittene til å vinne sammenlagt måtte bruke krefter for ikke å tape tid.