KAMPEN OM MESTERSKAPSTRØYEN: Det er knyttet stor prestisje i sykkelmiljøet til å ha norske flagget på trøyen etter NM. Den æren tilfalt Vegard Stake Laengen i Sandefjord i fjor (midten), som vant foran Rasmus Fossum Tiller (venstre) og Kristian Aasvold (høyre). Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix.
KAMPEN OM MESTERSKAPSTRØYEN: Det er knyttet stor prestisje i sykkelmiljøet til å ha norske flagget på trøyen etter NM. Den æren tilfalt Vegard Stake Laengen i Sandefjord i fjor (midten), som vant foran Rasmus Fossum Tiller (venstre) og Kristian Aasvold (høyre). Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix.

Komprimert sykkel-NM reddet i ellevte time

Fem måneder før NM er endelig en arrangør på plass - og forbundet beroliger de som savner flere øvelser på programmet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som TV 2 skrev om tidligere i januar, har jakten på en arrangør av norgesmesterskapet på sykkel vært uvanlig vanskelig for Norges Cykleforbund (NCF) i år.

Nå, bare fem måneder før starten på arrangementet, har det imidlertid lyktes NCF å finne en villig arrangør.

Mesterskapet blir imidlertid ikke helt som det pleier å være.

U23-fellesstarten borte fra NM - får kritikk

I stedet for å arrangere NM over to helger, blir det nå i stedet bare én langhelg.

Ut går i tillegg U23-fellesstarten, lagtempoen og gaterittet.

NM 2019 vil derfor bestå av individuelle tempoer torsdag 27. juni i Kongsvinger, og deretter fellesstarter for junior - og seniorklassene lørdag og søndag 29. - og 30. juni i Hole på Ringerike. Det er Glåmdal Sykleklubb og Ringerike Sykkelklubb som har tatt på seg arrangøransvaret.

Mest oppsiktsvekkende er det at U23-fellesstarten ikke er på programmet, men forbundet bekrefter til TV 2 at det jobbes med å få avviklet arrangementet på et annet tidspunkt i kalenderen.

Sykkelsjefen i Uno-X, som er NMs generalsponsor og selskapet bak et norsk sykkellag som er veldig dedikert til å utvikle unge syklister, er ikke begeistret for at U23-fellesstarten ikke blir en del av NM-helga.

– Jeg mener at U23-fellesstarten har vært en juvel i NM. Det er mange unge klubbryttere som setter det som et hovedmål for å teste seg mot de beste talentene. Det har vært et viktig utviklingsritt og en viktig utviklingsarena i Norge. Og med den bredden vi har i Norge i dag, som er større enn noensinne, er det veldig leit. Man er litt bakpå, men forbundet åpner for andre løsninger, og jeg velger å ha tiltro til at det blir en løsning, sier Jens Haugland, og legger til:

– Jeg må rose Birger Hungerholdt og de andre i miljøet for at nok en gang drar lasset og at de får til å avvikle arrangementet, men når vi snart står i utgangen av januar, så er det jo klart at det kunne ha vært bedre forberedt. Såpass må man kunne forvente. For jeg håper ikke at det er sånn det skal bli i fremtiden, at vi står seks måneder i forveien og må stikke hånden i været.

– Det er ikke det økonomiske som har vært hovedproblematikken

Generalsekretær i NCF, Eystein Thue Stokstad, viser til medieoppslag om den manglende U23-fellesstarten og sier at det ikke stemmer at grenen er helt borte.

Målet er å få det avviklet på et annet tidspunkt.

– Vi er i full gang med å finne en løsning. Vi har flere aktuelle arrangørkandidater, men vi venter på at søknadene er på plass. Så det er ikke sånn at vi ikke skal arrangere det. Vi er ganske sikre på at det blir et U23-mesterskap, sier han.

Thue Stokstad sier videre at forbundet har en «god dialog med søkere for NM i 2020 og 2021», og at det er for tidlig å si hvordan NM vil se ut de neste årene allerede nå. Å gå tilbake til et ukelangt arrangement er ikke utelukket, sier han, og man jobber også for å finne løsninger for å kunne avvikle de andre disiplinene som mangler fra årets NM-program: lagtempo og gaterittet.

– Det er ikke det økonomiske som har vært hovedproblematikken (med tanke på å arrangere NM). Regnskapene for NM de siste tre årene har vært positive. Så det er ikke økonomien eller «Bergen 2017-frykten» som er hovedårsaken. Det vi ser på som hovedutfordringen er at det er vanskeligere å arrangere på grunn av de nye reglene med krav om utdannede løypevakter. Det er en ganske stor styrke som skal mobiliseres, og det tærer på frivilligheten i klubbene, sier Thue Stokstad.

– Er kritikken om at NM kunne ha vært bedre forberedt legitim, eller bommer man med den kritikken?

– Vi skulle veldig gjerne ha fått det løst på et tidligere tidspunkt, og jeg vil understreke at det ikke er slik at vi ikke har jobbet med dette. Det har vært flere aktuelle søkere som har vært inne i prosessen, men på grunn av tidshorisonten og størrelsen på arrangementet har de valgt å trekke seg. Dette har gjort at vi har brukt mye tid i påvente av avklaringer. Heldigvis har denne prosessen gitt oss flere aktuelle kandidater for 2020 og 2021, da de som takket nei ønsker å gjennomføre arrangementet med en lengre tidshorisont. Det har skjedd mye i NCF det siste året, så det har på en måte vært et «unntaksår», og målet vårt er helt klart å være i forkant med NM 2020 og NM 2021, som vi allerede er på god vei med.