McDonald's melder overgang fra tysk fotball til e-sport

McDonald's melder overgang fra tysk fotball til e-sport
Foto: Keith Srakocic
Mener e-sport er den beste måten å nå ut til den unge generasjonen på.

McDonald's annonserte forrige fredag at de avslutter sitt 15 år lange samarbeid med det tyske fotballforbundet (DFB). I stedet ønsker fast food-giganten å øke sin investering i den raskt voksende e-sportindustrien.

Det er matgigantens tyske avdeling som har bestemt seg for å ikke fornye sponsorkontrakten med fotballforbundet, med ønsket om et dypere og forlenget samarbeid med tyske ESL, verdens største e-sportselskap.

– Valget reflekterer vår generelle strategi som selskap og merkevare om å knytte tettere bånd med barn og unge, sier Phillip Wachholz, talsmann for McDonald's Tyskland, til Fox Sports Asia.​

– Det rette steget for oss

McDonald's Tyskland annonserte i januar at de hadde inngått et samarbeid med ESL som offisiell sponsor for ESL Meisterchaft, det tyske mesterskapet i spillene Counter Strike: Global Offensive, League of Legends og FIFA.

Fast food-kjeden var også offisiell leverandør under årets ESL One: Hamburg-turnering. Turneringen er Europas største i spillet Dota 2, og tusenvis av publikum fra hele verden møter opp for å se sine favorittlag kjempe om trofé og en premiepott på over 2,5 millioner kroner.

– Dette steget inn i e-sport var helt klart det rette steget for oss, og vi ser en betydelig økning i merkevarebevissthet hos vår målgruppe, uttaler Wachholz.

McDonald's gir uttrykk for at dette har vært en stor suksess, noe som altså leder til en klar endring i kjedens markedsføringsstrategi. Med det blir selskapet en av de aller største og viktigste samarbeidspartnerne til ESL, sammen med selskaper som Intel og Mercedes-Benz.

– McDonald's er et globalt merkenavn som står for zeitgeist​ (tidssånd journ.anm.) og undomskultur – akkurat som ESL, sier administrerende direktør i ESL Bernhard Mogk, i følge The Esports Observer.

– Vi er veldig glade for at dette samarbeidet blir forlenget, slik at vi kan fortsette å forankre e-sport som et popkultur-fenomen.

Flere satser på e-sport

For å organisere selskapets nye sponsor- og markedsstrategi har McDonald's inngått et strategisk partnerskap med det Hamburg-baserte reklamebyrået Jung Von Matt / SPORTS. Byrået kan blant annet vise til markedskampanjer for den tyske bilprodusenten Mercedes-Benz, som, i likhet med den amerikanske matkjeden, også har bestemt seg for å kutte sine tette bånd til det tyske fotballforbundet og øke sin sponsorsatsing på e-sport.

Men det er ikke bare i Tyskland at folk begynner å få øynene opp for hvor stort og lukrativt e-sport er i ferd med og har potensial til å bli.

Også her hjemme i Skandinavia er interessen for den relativt nye grenen av popkulturen blitt så stor at enkelte aktører nå velger å skifte sine strategier.

Som en del av deres samarbeid med e-sport-turneringen BLAST Pro Series i København forrige helg, annonserte McDonald's Danmark en egen Counter-Strike-meny basert på ord og uttrykk fra det kjente spillet. Bilder av kampanjen spredde seg over hele internett og gikk raskt viralt.

Coca-Cola er et annet selskap som har satset tungt på e-sport over en lengre periode. Brusprodusenten har i flere år vært sponsor for League of Legends World Championship, en av verdens største e-sport-turneringer, men også i Norge og Danmark har selskapet markert seg som en støttespiller. I fjor inngikk giganten et samarbeid med EA SPORTS for å arrangere de første av flere eCOPA Coca-Cola-turneringer, der FIFA-spillere i hele verden kunne kjempe om kvalifisering til FIFA eWorld Cup 2018, og sjansen til å spille mot verdens beste FIFA-spillere.

– Fans uttrykker sin lidenskap for fotball enten som spiller på banen, som tilskuer på stadion eller som tv-seer. Denne lidenskapen har med den nye generasjonen utviklet seg til en fjerde dimensjon – å spille EA SPORTS FIFA, sier Brad Ross, Coca-Colas direktør for global fotball, til Coca-Colas egen hjemmeside.

Lik TV 2 Sporten på Facebook