Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.
Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. Foto: Eivind Senneset

Kundeinformasjon fra tv 2 as

Repriser til glede og forargelse

Det er to ting seere tilsynelatende hater med kommersielle TV-kanaler: Reklame og reprise. Reklamen skal jeg la ligge. Uten den ikke noe innhold. Men hvorfor sender vi repriser når vi skjelles ut for det hver dag?

Jeg skriver tilsynelatende hater for vi ser jo på seertallene at mange velger å se reprisene. Av mange årsaker. Det skal jeg komme tilbake til. Men aller først må TV 2 ta på alvor at mange nå klager på at vi sender disse reprisene.

Vi er i konflikt med Telia/Get og én million seere har ikke tilgang til TV 2s kanaler. Det skaper et stort engasjement. Både lojale seere og de som rett ut sier at de ikke ser på TV 2 (på grunn av reklame og reprise) benytter anledningen til å fortelle hva de mener om oss. Det er bra. Og veldig mange, kanskje flere enn vi hadde regnet med, mener TV 2 sender for mange repriser. Da må vi forklare hvorfor vi sender repriser.

Man kan kanskje få inntrykk av at det er mer repriser nå enn før. Det er det ikke. Som en kuriositet, i 1963 var 50 prosent av NRKs sendeskjema repriser. Nesten 60 år senere skaper tema stort engasjement.

Her er forklaringen

Nye produksjoner som Farmen, Kompani Lauritzen og Best Før koster mange millioner kroner. Når vi gjør den investeringen, så ser vi på hele regnestykket. Vi vet at mange vil se programmene når de går på tv, og vi vet mange vil se det i reprise, og mange velger helt selv, og ser det på TV 2 Sumo. Sagt på en annen måte, hadde vi tatt utgangspunkt i at vi bare fikk betalt for de seerne som ser programmet første gangen det går, kunne vi ikke investert i et eneste nytt program.

Så er det selvsagt ikke slik at alle norske produksjoner vises i reprise på TV 2 i beste sendetid. Bare de mest etterspurte programmene får slik prominent plass. Det er for eksempel derfor Huskestue sendes ofte på TV 2. Kristian Ødegaard og Dag Otto Lauritzen er populære, og folk vil se dette programmet, igjen og igjen. Vi ser det samme med enkelte dramaserier, som folk elsker å vende tilbake til.

De mest populære programmene vises altså i reprise. Men lista over ting som ikke går om igjen i primetime er lengre. Det betyr jo ikke at alle er glade for reprisene.

Sommer

TV 2 sender flere norske programmer enn noen gang gjennom året. Mens vi tidligere fylte sendeskjemaet med mange internasjonale filmer og serier, består nå TV 2s primetime i hovedsak av norsk innhold. Men et “lineær-TV-år” er ikke bare et år. Det ligner mer på skoleåret. Om sommeren, når mange ser mindre på tv, settes det opp flere filmer og serier i sendeskjemaet, og TV 2 viser flere repriser enn på høsten og våren.

TV 2 er ikke alene om dette. ALLE kommersielle TV-kanaler i verden gjør slike sesongjusteringer. Rett og slett fordi markedet og seerne opptrer litt annerledes enn ellers i året. Det er en grunn til at butikker har sommertider og sommerstengt. Seingen er lavere og reklamekjøperne er færre. Derfor tilpasser kommersielle aktører seg denne virkeligheten. Til og med NRK viser mange repriser, selv om de får seks milliarder uansett hvilke svingninger som finnes.

Så er det et poeng som ofte glemmes: Det er ikke alle som ser et TV-program når det sendes for første gang. Tvert imot, flertallet av Norges befolkning gjør helt andre ting, selv om programmet er populært og elsket. Dette er hovedårsaken til at et program sendes flere ganger, slik at flest mulig kan få det med seg. Det er mange tiår siden alle samlet seg rundt TV-apparatet og så på samme underholdningsprogram, samtidig.

En spesiell sommer

Akkurat nå skulle TV 2 egentlig gitt seerne et fantastisk fotball-EM. Slik ble det ikke. Og vi skulle fylt dagene i sommer med Tour de France. Det må vente. Slike store sportsbegivenheter lar seg ikke erstatte fullt ut i et sendeskjemaet. Men nettopp bortfall av idretten har fått oss til å investere mer i norske programmer enn det vil gjør en mer normal-sommer.

Neste uke er det premiere på Quizmaster, med Katarina Flatland og Erik Solbakken, og Allsang på Grensen, med Katrine Moholt og Staysman. Uka etter kommer Solveig Kloppen med rykende ferske programmer fra sin egen sommerhage. Vi har akkurat lagt bak oss tre mandager med spesialutgaver av Åsted Norge. Av sport som er i gang igjen, vil du de nærmeste ukene se toppfotball fra England og Spania på TV 2.

Og ikke minst, TV 2 er til stede og aktuelle med nyheter og sportsnyheter hver eneste dag. Dette er vi alene om blant kommersielle kringkastere. Dette er kanskje det viktigste TV 2 gjør akkurat nå. Midt i en krise vil folk bli oppdatert og informert. TV 2-nyhetene har en helt sentral plass i dette, og er den viktigste grunnsteinen i TV 2s programtilbud på sommeren.

Vi klarer ikke å tilfredsstille alle samtidig, i hvert fall ikke seere som hater repriser og reklame. Men dette er i hvert fall slik vi tenker. Håper det ga mening og er oppklarende..

Melding til Get-kunder fra TV 2-sjefen.

Slik kan du se TV 2s kanaler.