Kundeinformasjon fra TV 2 AS

Fortsatt brudd mellom Get og TV 2

Vi beklager på det sterkeste at Get-kunder fortsatt ikke har tilgang til TV 2s kanaler. Som et siste forsøk på å få kanalene tilbake på skjermen, har TV 2 nok en gang bedt Telia/Get om å skru på signalene mens vi forsøker å løse konflikten.

TV 2 har foreslått at man forlenger dagens avtale, mens vi forhandler videre om en ny avtale. Det har Telia/Get igjen sagt nei til. Akkurat nå er det derfor ingen løsning i sikte. Denne konflikten kan bli langvarig. Dersom Telia/Get ombestemmer seg og sier ja til å forlenge dagens avtale, vil TV 2s kanaler igjen bli tilgjengelige.

Vi oppdaterer denne siden så snart vi har ny informasjon. Har du spørsmål og ønsker å komme i kontakt med oss, bruk TV 2s Facebook-side hvor vi svarer fortløpende.

Slik kan du se på TV 2:

Her finner du informasjon om hvordan du kan se på TV 2s kanaler, selv om Telia/Get har tatt oss av luften til deres kunder.

TV 2s kanaler er tilgjengelig hos alle de andre TV-distributørene:

RiksTV, telefon 21 01 02 10

Strim

Canal Digital, telefon 91 50 60 70

Altibox

Viasat, telefon 21 95 28 28

NextGenTel, telefon 98 70 79 79

Telenor T-We, telefon 91 50 90 00

TV 2 Sumo

Alle TV 2s grunnpakke-kanaler er tilgjengelig hos TV 2 Sumo. Klikk her for å få tilgang.

For informasjon om hvordan du får TV 2 Sumo på din Smart TV, Apple TV, Chromecast og andre enheter - klikk her.

Litt om konflikten

Svenske Telia, som eier Get, ser ikke ut til å ha vært interessert i å bli enige med TV 2 om en ny avtale. Vi ser nå at forhandlingene kan bli langvarige. Derfor har hovedfokuset vårt vært å sørge for at kundene får innholdet dere fortjener og betaler for, mens vi forhandler videre.

TV 2 har flere ganger gjentatt vårt forslag om å forlenge dagens avtale i seks måneder. Tilbudet om forlengelse har vært på samme vilkår uten prisøkning. TV 2 har også tilbudt Telia/Get en rekke alternative løsninger, både kortvarige og langvarige avtaler. Målet har vært at kundene skal få tilgang til innholdet vårt uten at det koster noen av partene noe ekstra. Det burde det være enkelt å si ja til, men Get har avvist alle forslagene. Torsdag 11. juni ble forhandlingene igjen brutt, uten at Gets kunder får tilbake TV 2-kanalene.

Svenskeide Get har i underkant av en halv million TV-kunder i Norge, som totalt betyr over en million seere. Mer enn halvparten av Gets kunder sier selv at de har TV 2 som sitt førstevalg. De er Norges mest sportsinteresserte TV-kunder. Ti prosent sier de ville valgt Nyhetskanalen, hvis de bare fikk én kanal. Over en halv million seere står nå helt uten sine viktigste kanaler.

Dette er en helt ny situasjon i Norge. Aldri før har en distributør valgt å ta av alle kanalene til en TV-selskap. Aldri før har vi opplevd at det styres mot langvarig konflikt. Aldri før har vi opplevd at seerne bevisst settes i en skvis på denne måten.

Det er spesielt viktig at alle har tilgang til TV 2s kanaler nå, i en tid hvor dramatiske nyhetssaker skaper et stort og løpende informasjonsbehov i befolkningen. Sporten er på vei tilbake på skjermen etter en lang tørke. Favorittprogrammene til hundretusenvis av nordmenn skaper lysglimt i hverdagen. Mange Get-kunder har heller ikke noe alternativ, dersom de ønsker å se på TV 2 eller TV 2 Nyhetskanalen.

Selv om vi kjemper for at dere som kunder ikke skal bli skadelidende, så kan vi ikke gi oss i forhandlingene. Dette er alt for viktig. TV 2 skal finansiere norsk innhold og norske nyheter, i tillegg til et stort sportstilbud. Det er dette dere som Get-kunder betaler for, og det koster stadig mer å produsere innhold med kvaliteten dere forventer. Tradisjonen er at alle TV-distributørene også bidrar til spleiselaget, siden de tar seg godt betalt av kundene for å formidle våre kanaler. Nå vet Get at mediene sliter ekstra, fordi koronakrisen rammer både innholdet og inntektene våre. Get forsøker å utnytte situasjonen ved å presse TV 2 til å akseptere en lavere pris enn det samtlige øvrige distributører betaler.

TV 2 kommer til å jobbe videre for at Gets kunder skal få innholdet vårt tilbake så raskt som mulig, og vi kommer til å forhandle for å sikre betingelser som gjør at vi kan fortsette å lage, utvikle og sende alt innholdet dere elsker også i fremtiden.

Noen svar på påstander fra Telia/Get

Telia/Get sier at TV 2 vil øke prisene til deres kunder. Det er feil. Det er Telia/Get som går med store overskudd, men som gjentatte ganger har skrudd opp prisen til egne kunder. TV 2 ber kun om å få betalt det samme som alle andre vi har avtaler med. De øvrige distributørene har råd til å betale det innholdet koster, mens de tar omtrent det samme av kundene som Get gjør. Det er derfor ingen grunn til at Telia/Get skal betale mindre.

Telia/Get hevder at TV 2 tvinger kundene til å betale for noe de ikke bruker. Dette er snudd på hodet. Vi er opptatt av valgfrihet, for eksempel at sportskanalene våre skal være valgfrie, slik at de som ikke er interessert i sport eller spesielt fotball skal slippe å betale for det. Det er Telia/Get som insisterer på å få alt innholdet vårt, også sport, men uten å betale mer. Prisen for sportsrettigheter har blitt flere ganger dyrere siden sist vi forhandlet med Get.

Telia/Get hevder kundene får mindre innhold fra TV 2. Dette er også beviselig feil. I dag er det mer – ikke mindre – innhold på TV 2s kanaler enn det var for ett år siden. Vi sender mer innhold, produserer mer innhold og investerer mer i innhold. TV 2 Sumo er et supplement, men ikke en erstatning for de vanlige TV-kanalene våre.

Telia/Get sier TV 2 er vanskelige. TV-forhandlinger er alltid tøffe, men det skal ikke gå ut over kundene. Det er heller ikke bare TV 2 Get har vært i konflikt med. Get-kundene mistet Discoverys kanaler for bare noen måneder siden. Det samme har vi sett når Telia forhandler i Sverige. Forhandlinger med distributørene er alltid tøffe, men det er noe spesielt denne gangen. Det virker som Gets strategi er konflikt og langvarig konflikt.

TV 2s hovedkanal har aldri blitt tatt av luften før. Vi har aldri opplevd at det styres mot at seerne skal miste tilbudet de betaler for. Alle andre distributører betaler nå det innholdet de gir videre til seerne koster.