Rives ut av hyllene til Ikea
Flere av varehusene til Ikea opplever tomme hyller etter at designkolleksjon tok av på sosiale medier.

Nok en trend har tatt av på TikTok.
Denne gangen er det Ikea som opplever tomme butikkhyller etter at de torsdag lanserte kolleksjonen Varmblixt med designeren Sabine Marcelis.
– Vi ser at det har vært en uvanlig stor interesse for hele kolleksjonen, sier pressevakt i Ikea, Joachim Dagenborg, til TV 2.
Det var Din side som omtalte saken først.
Utsolgt flere steder
Det er spesielt en doughnut-formet lampe som har blitt frontet ekstra på TikTok den siste tiden.
– Den kombinerte bord-og vegglampen har vært svært populær, og ble utsolgt først ved flere av varehusene, sier Dagenborg.

Mange av Varmblixt-produktene er allerede utsolgt ved flere varehus, og pressevakten tror det handler om at de har gjort design tilgjengelig for folk flest.
– Først og fremst så handler det om at Marcelis og Ikea har laget en fantastisk kolleksjon som er tilgjengelig til en gunstig pris, sier Dagenborg.
Han legger likevel ikke skjul på at TikToks omtale av produktene også har vært svært positivt for dem.
– Vi har notert oss at kolleksjonen har fått mye positiv oppmerksomhet i sosiale medier, noe vi synes er veldig hyggelig. Det har helt sikkert bidratt til den voldsomme interessen.

Kommer fortløpende
Dagenborg tror de har truffet spesielt godt med kolleksjonen sin denne gangen på grunn av stor pågang.
– Hvis man er rask, så er det fremdeles mulig å få tak i det meste av kolleksjonen, sier han.

Til tross for at både smale og runde lys, skåler og drikkeglass er utsolgt ved flere varehus – har han en gladnyhet til den designglade som ønsker en del av kolleksjonen:
– Flere av de mest populære lampene skal bli en del av vårt faste sortiment. De vil vi få inn fortløpende, både til varehusene og til nettbutikken, men vi har ingen konkrete datoer på dette enda, sier Dagenborg.
Noen av produktene er imidlertid produsert i et begrenset opplag, og det er usikkert om, og eventuelt når, de vil være tilgjengelige igjen når de er utsolgt.
Hyppig trend-vekst
Dette er ikke første gang TikTok-trender fører til tomme butikkhyller.
For bare noen dager siden var det leire som ble revet ut av butikkhyllene av de kreative sjelene.
Daglig leder i Panduro Karl Johan, Aila Paulsen, sa da til TV 2 at det var stor etterspørsel fra både gutter, jenter og kjærestepar som ønsket å lage sitt eget interiør.

Også rosmarinolje forsvant fra butikkene da det kom frem på TikTok at det skal gi bedre hårvekst.
I fjor ble også en lampe fra Clas Ohlson veldig populær etter at flere hadde gitt et «dyr versus billig»-tips på TikTok.
En designerlampe til 3.000 kroner ble sammenlignet med en lampe fra Clas Ohlson som var nesten helt lik, bare mye billigere.
Den billigere lampen kostet rett under en 500-lapp. Det førte til at lampene ble solgt kjapt hos Clas Ohlson.
Det er heller ikke lenge siden «alle» ville ha orden i kjøleskapet, og ulike gjennomsiktige oppbevaringsbokser ble utsolgt i flere butikker.