
Kan bli langvarig og dyr storstreik
Togselskap mener fagorganisasjonene paralyserer landet.
Mandag rammes Tyskland av den største streiken siden 1990-tallet.
Streiken, som har fått navnet «Superstreiktag» omfatter transportsektoren og fører til komplett stans i buss-, tog- og flytrafikken.
Dette skjer som følge av at fagforeningene Verdi og EVG ønsker en lønnsøkning på henholdsvis 10,5 og 12 prosent.
Ifølge Reuters sier lederen av Verdi, Frank Werneke, at varslingsstreiken handler om overlevelsen til millioner av arbeidere, som følge av høy inflasjon.
Den tyske inflasjonen lå på 9,3 prosent i februar.

– Alle kan ikke ha hjemmekontor
Styreleder i EVG, Martin Burkert, advarer om at flere streiker kan bli aktuelt, også over påsken.
Achim Stauss, talsperson for det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn, tegner et dystert bilde av streiken.
– Megastreiken til EVG paralyserer landet. Togstasjoner over hele Tyskland forblir tomme, sier Stauss til pressen foran togstasjonen i Berlin.

Han kaller streiken «overdreven og overflødig».
– Under denne overdrevne og overflødige streiken lider millioner av passasjerer som er avhengig av bus og tog. Alle kan ikke jobbe hjemmefra, forteller Stauss.
Store økonomiske konsekvenser
Mandagens streik skal i utgangspunktet kun vare i 24 timer.
Transportsektoren i Tyskland anslår å tape 181 millioner euro (ca. to milliarder norske kroner) per dag, ifølge samfunnsøkonom Jörg Krämer i Commerzbank.

– Streiken vil teste folks tålmodighet og skade Tysklands anseelse som forretningsland. Men økonomisk vil tapene begrenses til transportsektoren, fordi mange kan jobbe hjemmefra, sier Krämer til Reuters.
Streikeviljen i Tyskland er likevel stor. En av arbeiderne som streiker, Christoph Gerschner, sier dette handler om arbeidernes overlevelse:
– De store tjener pengene og de små, som får hjulene til å gå, får ingenting. Folk må ha både to og tre jobber for å få endene til å møtes. Vi har blitt utnyttet altfor lenge, sier Gerschner til Reuters.