
Flyr 40 år gamle sovjet-helikoptre i kampen mot russerne
Helikoptrene fra sovjettiden er eldre enn de fleste pilotene som flyr dem.
De tunge Mi-24-maskinene skummer tretoppene idet de kommer inn for landing etter et oppdrag i Donetsk tidlig en morgen.
Ved fronten er det avgjørende å kunne skyte mot russiske stillinger fra avstand. Helikoptre gjør det mulig å treffe presise mål bak fiendens linjer, uten å bli beskutt tilbake.
Nyhetsbyråene AP og AFP har begge besøkt ukrainske helikopterbaser ved fronten.
Pilotene der er tydelige på hva de ønsker seg. Moderne kamphelikoptre med teknologi som vil gjøre dem både mer effektive, og minske risikoen for eget liv når de drar ut på tok.
– Vi gjennomfører tre, fire tokter hver dag, sier kommandoen ved Ukrainas 12. luftbårne brigade, til nyhetsbyrået AP. Identitetens hans holder hemmelig av sikkerhetsgrunner.
– Vi tar ut pansrede kjøretøy, soldater, og prøver å gjennomføre angrep fra avstand slik at russiske luftvernvåpen ikke når oss, forklarer han.
Sovjet-utstyr
Men utstyret de har tilgjengelig ble bygget i Sovjetunionen for 40 år siden. Mi-8 og Mi-24 helikoptrene er eldre enn personellet som flyr dem.

Krigen i Ukraina er hovedsakelig en artillerikrig. Territoriet forsvares meter for meter under bombardement av granater og missiler. Men helikoptrene spiller en rolle, mener piloten.
– Viktigheten av helikoptre er enorm, sier han.
Flyr i Bakhmut
Piloten Petro som kjemper i nærheten av Bakhmut, sier til AFP at frykten forsvinner i det han setter bak spakene og starter motoren.
– Når man drar ut på tok har man ingen frykt. Man stoler på sin egen kunnskap og det man har lært de siste fem årene, sier han fra cockpiten i en MI-8-maskin.
Petro er bare 23 år, men allerede en erfaren helikopterpilot. Selv om han hører fryktløs ut på egne vegne, er det oppdragene risikofulle, og hjemme har han bekymret foreldre og en kjæreste.
Presser helikoptrene til det ytterste
– Målet er å fly så lavt inn mot målet at vi ikke blir oppdaget på radar før det er sendt. Da får de ikke tid til å reagere eller varsle andre, sier Petro.

Han forteller at de presser helikopteret til det ytterste. Både Petro og kommandoen savner bedre og mer moderne helikoptre.
Petro drømmer om å lære seg å fly og amerikansk Black Hawk-helikopter. Kommandanten er klar for å lære seg å fly hvilket type helikopter som helst.
– Vi trenger å lære noe nytt. Noe fra utlandet. Utstyret er bedre. Man kan manøvrere lettere, det er flere våpen på det, og våpnene er kraftigere. Vi kunne utføre flere tokter med bedre kvalitet og risiko, sier kommandoen til AP.

Flere land har lovet å sende helikoptre til Ukraina som del av den militære bistanden til landet. I tillegg melder flere og flere land at de er villige til å gi Ukraina de etterlengtede jagerflyene.
Norske F-16 er ikke egnet
Det var tidligere kjent at Norge hadde 11 F-16 kampfly som ikke hadde blitt solgt. Kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Elisabeth Sandberg opplyser nå om at disse flyene er vurdert til å ikke være egnet for videre operativ bruk.
Militærekspert Per Erik Solli, som selv var pilot for F-16, er ikke overrasket over F-16 flyenes pensjonering.
– Våre F-16 har siden 1980-tallet vært godt vedlikeholdt grunnet dyktige, norske flyteknikere, men er også noen av F-16-flyene i Europa med størst belastning og flest flytimer per skog.
Mange andre muligheter
Militæreksperten peker likevel på mange andre muligheter for Ukraina, selv om de norske F-16 flyene som det tidligere ble spekulert rundt, ikke skal brukes i Ukraina.

– Vestlige kampfly til Ukraina avhenger av en politisk og strategisk beslutning blant donorlandene. Først og fremst USA. Hvis den blir tatt, er det mange muligheter militært sett.
Solli nevner at flere land er i ferd med å fase ut sine F-16 kampfly, og blant disse er det flere som ikke har besluttet hva som skal skje med kampflyene som blir til overs.
– Det viktigste er at Ukraina får kampfly, ikke hvilken nasjon de får fly fra.