Egyptisk avis beklager dekning av protestaksjon

Den statseide egyptiske avisen Al-Ahram, som lenge har vært ansett som regimets propagandakanal, beklaget onsdag sin «uprofesjonelle» dekning av protestene i landet.

- Al-Ahram vil gjerne beklage overfor sine lesere og Egypts folk sin uprofesjonelle og uetiske redaksjonelle dekning av 25. januar-revolusjonen 2011, skrev avisen i en uttalelse signert av 300 journalister.

Journalistene i avisen framholder at de i flere tiår har vært gisler for ledelsen, som ble valgt på grunnlag av sin lojalitet til presidenten, hans familie, regjeringspartiet og sikkerhetstjenesten.

Ansatte i flere aviser som har fremmet det autoritære regimet egypterne demonstrerte mot, har de siste dagene protestert og krevd at redaktører og ledere som ble satt inn under det gamle systemet, skulle erstattes.

Den egyptisk rettighetsgruppen ANHRI har også uttalt at redaktører for den nasjonale pressen bør bli sparket og erstattet med journalister som respekterer pressens sanne oppgave. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2