SKUFFET: Marianne Nygård Thorsen og familien måtte ta grep etter å ha snakket med strømselskapet Tibber. Foto: Privat.
SKUFFET: Marianne Nygård Thorsen og familien måtte ta grep etter å ha snakket med strømselskapet Tibber. Foto: Privat.
Strømkrisen:

Ville flytte innbetalingsdato – svaret sjokkerte

En av kundene til strømselskapet Tibber ble langt fra imponert over kundeservicen til selskapet midt i en strømkrise. Nå har selskapet gjort endringer.

TV 2 korrigerer: I den opprinnelige saken sto det at det ikke var mulig for Tibber-kunder å velge forfallsdato eller få betalingsutsettelse. Det er feil. Selskapet har gjort endringer etter intervjuet med Thorsen ble gjort. I etterkant av publisering har TV 2 valgt å fjerne delen som er feil. Saken ble endret og publisert 1. oktober klokka 12.15. TV 2 beklager feilen.

– Torsdag 29. september innførte Tibber to endringer som vil gi kundene mer fleksibilitet, mer forutsigbarhet og bedre kontroll over egen økonomi. Den første er at kunden nå kan velge forfallsdato selv og den andre gir dem mulighet til å søke om betalingsutsettelse. Vi håper det gjør at Thorsen vil vurdere Tibber på nytt, skriver PR og kommunikasjonssjef i Tibber, Gaute Haaversen-Westhassel, i en e-post til TV 2.

De stadig økende strømprisene i Norge har fått flere til å måtte gjøre grep i hverdagen.

For Marianne Nygård Thorsen (36) og familien var løsningen å bytte innbetalingsdato i strømselskapet Tibber, slik at en ny dato skulle samsvare med utbetaling av regjeringens strømstøtte.

Svaret fra Tibber fikk familien til å ta grep.

Frustert over svar

Familien ønsket å flytte innbetalingsdatoen til den 30. hver måned, altså ti dager senere.

– Slik situasjonen er nå, så har vi dessverre ikke mulighet til å tilby utsettelse, delbetaling eller endring av fast forfall på fakturaer hos oss, sto det innledningsvis i svaret fra Tibber, som TV 2 fikk tilgang til.

Selskapet begrunnet avslaget med blant annet korte betalingsfrister for kraften strømselskapet kjøper inn fra Nord Pool.

– Jeg ble skikkelig oppgitt, og jeg forstår ikke problemet. De får pengene sine uansett, det var bare et spørsmål om å utsette betalingen i ti dager, sier Thorsen til TV 2.

Må legge ut flere tusen

Videre henviste Tibber til en lenke med «Spørsmål om høye strømpriser og faktura».

Familien byttet nylig tilbake til Tibber, etter noen års opphold. Før dette hadde Thorsen ingenting å utsette på strømselskapet, og sier hun kunne endre datoen under forrige kundeforhold.

– Hvor alvorlig er dette for dere?

– Vi hadde nok klart oss uansett, men jeg synes det er litt kjipt å legge ut 4000-5000 kroner hver måned når vi egentlig ikke behøver det.

– Går aldri tilbake

Det skuffende svaret fra Tibber gjorde at familien valgte å bytte strømselskap med det samme.

– Jeg synes det er utrolig dårlig service, og jeg skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig, sier Thorsen, og legger til:

– Vi går aldri tilbake til Tibber.

ENDRINGER: Kommunikasjonssjef i Tibber sier selskapet har endret på retningslinjene. Foto: Fredrik Myhre
ENDRINGER: Kommunikasjonssjef i Tibber sier selskapet har endret på retningslinjene. Foto: Fredrik Myhre

Slik kan du spare en tusenlapp på strømregningen: