Vil endre loven:– Det er tullete
Emojier, lysestaker og kunst ble for sterk kost for skjenkekontrollene. Nå vil Høyre rydde opp.

Den siste tiden har flere bareiere hatt vonde møter med skjenkekontrollen.
Sist ut var Schøyen Grill & Bar i Kongsvinger. Ifølge Dagbladet måtte de ta ned et maleri fra veggen etter at skjenkekontrollen var på besøk.
Bildet viste nemlig ulike flasker og glass som kan assosieres med alkohol, slo kontrollørene fast.
– Det er helt håpløst når dette regnes som alkoholreklame inne på et utested, sier Høyres stortingsrepresentant Erlend Svardal Bøe til TV 2.

Bøe mener regelverket tolkes for strengt i mange tilfeller.
– Jeg håper ikke skjenkekontrollørene slipper til på for mange kunstmuseer, sier han.
Schøyen Grill & Bar føyer seg inn i en stadig lengre rekke av spesielle tilfeller.
I Stavanger måtte baren Matros nylig fjerne vinflasker med stearinlys i fra lokalene sine. Skjenkekontrollørene mente det var alkoholreklame.

Før jul fikk en restaurant i Tønsberg prikk i en skjenkekontroll, for å ha brukt en champagneflaske-emoji på et Facebook-arrangement.
Flere av enkelthistoriene har allerede vært oppe til debatt i Stortinget. Bøe mener det er på tide å gjøre grep.
– Uendret siden 1975
– Det er på høy tid med en modernisering av lovverket. Alkoholreklameloven har vært nærmest uendret siden 1975, sier Bøe.
Han understreker at Høyre ikke vil fjerne loven. De mener det er viktig med streng lovgivning for generell alkoholreklame.
Men da må folk ha respekt for lovverket, og forstå hvor grensene faktisk går, mener stortingsrepresentanten.
Å straffe en bar for å bruke en drink-emoji, eller bruke tomme vinflasker som lysestaker, bør ikke bryte med forbudet mot alkoholreklame, mener Bøe.
– Det er å gå for langt. Jeg syns det er tullete.
Tar saken til Stortinget
Høyre ber nå regjeringen bli med på å gjennomgå og tilpasse alkoholreklameloven til dagens samfunn. Spesielt hvilke regler som gjelder på sosiale medier.
– Her må regjeringen komme på banen, slik at vi kan fjerne gråsonene og uklarhetene som ligger i lovverket, sier Bøe.
Partiet skal også fremme forslaget på Stortinget i juni, forteller han.
Vil ikke endre loven
Alkoholreklameloven ligger på Helse- og omsorgsdepartementes bord.
De vil ikke kommentere de nevnte tilfellene som har vært i mediene.
– På generelt grunnlag mener jeg det er viktig å overholde reklameforbudet, sier statssekretær Ole Henrik Bjørkholt.
Han understreker at barer og andre kan klage hvis de er uenig i skjenkekontrollens beslutning.

Statssekretæren antyder at regjeringen ikke har noen interesse av å akseptere invitasjonen fra Høyre.
– Det helsepolitiske målet om å begrense alkoholkonsumet i befolkningen er
viktigere enn de næringspolitiske målene for alkoholprodusentene. Vi ønsker å
opprettholde den strenge norske alkoholpolitikken, og alkoholreklameforbudet er
en viktig del av dette. Dette er også slått fast i Hurdalsplattformen, sier Bjørkholt.