Fortsatt fare for storstreik:

Utsatte fristen igjen

Fristen i SAS-meklingen er nå utsatt til mandag klokken 12.

Partene er fortsatt ikke enige i meklingen mellom SAS og pilotene. Meklingsfristen gikk ut lørdag klokken 11. Først en halvtime etter fristen gikk ut, kom forhandlingsleder Marianne Hærnes for SAS ut om møtte pressen.

– Vi ønsker å fortsette forhandlingene, men har utsatt fristen til mandag klokken 12, sier Hærnes.

PÅ OVERTID: Forhandlingsleder Marianne Hærnes møtte pressen utenfor Næringslivets hus i Stockholm lørdag. Foto: Chris Anderson/TT
PÅ OVERTID: Forhandlingsleder Marianne Hærnes møtte pressen utenfor Næringslivets hus i Stockholm lørdag. Foto: Chris Anderson/TT

Hun sier at forhandlingene går framover, men hun ønsker ikke å gå nærmere inn på hva hun legger i det.

Riksmekler Mats Wilhelm Ruland er ordknapp om hva partene forhandler om, men sier det er grunnlag for å opprettholde meklingen.

Han bekrefter at det blir «timeout» ut lørdagen. Det er ukjent når partene møtes for å fortsette meklingen søndag.

FORHANDLER: Pilotleder Jan Levi Skogvang var tydelig allerede lørdag morgen at det kunne gå mot enda en ny utsettelse i meklingen. Foto: Per Haugen / TV  2
FORHANDLER: Pilotleder Jan Levi Skogvang var tydelig allerede lørdag morgen at det kunne gå mot enda en ny utsettelse i meklingen. Foto: Per Haugen / TV 2

– Vi har brukt veldig mye tid på store temaer, og stått stille i mange, og det gjør nå at vi føler behov for å hvile litt, rett og slett. Bli litt mer klar i hue til i morgen, sier Jan Levi Skogvang, leder i Norsk Pilotforbund.

Stadig nye utsettelser

I ukesvis har konflikten mellom flyselskapet SAS og pilotene vært gjenstand for intense forhandlinger. Pilotene har truet med storstreik.

Like før meklerfristen midnatt natt til lørdag hadde de organiserte SAS-pilotene og SAS ennå ikke lykkes å komme til enighet.

Meklingsfristen ble da først utsatt til klokken 05 natt til lørdag, og deretter til klokken 11 lørdag formiddag.

Lørdag formiddag ventes det nyheter fra partene, som har sittet og meklet i hele natt.

– Vi står langt i fra hverandre, men synes det er så viktig for passasjerene våre. Derfor er vi villige til å fortsette på overtid, sier kommunikasjonsdirektør i SAS Karin Nyman.

– Et godt tegn

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er et godt tegn at partene fortsatt sitter sammen lørdag formiddag.

EKSPERT: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tolker meklingen på overtid som et godt tegn. Foto: Jonas Been Henriksen / TV 2
EKSPERT: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tolker meklingen på overtid som et godt tegn. Foto: Jonas Been Henriksen / TV 2

– Jeg tror de nå sitter og diskuterer de prinsipielle spørsmålene om organiseringen av SAS, sier Elnæs til TV 2.

Fagorganisasjonene varsler at mellom 900 og 1.000 SAS-piloter i de skandinaviske landene, står klare for å streike. Av disse hører 402 til Norge.

– Vi prøver å se om vi kan få et resultat, sånn at flyene våre kan fly i morgen, sier Keld Bækkelund Hansen i Dansk Metal – de danske pilotenes øverste representant.

Roten av konflikten

I løpet av pandemien opprettet SAS bemanningsselskapene SAS Link og SAS Connect.

Samtidig som de nye selskapene ble opprettet, mistet om lag 560 SAS-piloter jobben.

Det har skapt en intern konflikt.

KREVENDE FORHANDLINGER: Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har omtalt forhandlingene som krevende fra start. Foto: Frode Hoff / TV 2
KREVENDE FORHANDLINGER: Riksmekler Mats Wilhelm Ruland har omtalt forhandlingene som krevende fra start. Foto: Frode Hoff / TV 2

De organiserte SAS-pilotene mener at selskapet forsøker å vri seg unna sine forpliktelser til å hente tilbake de oppsagte pilotene. SAS på sin side, avviser dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Pilotene har gått med på innsparingstiltak som utgjør 25 prosent besparelse for selskapet. Til gjengjeld berpilotforeningen om garantier for at deres medlemmer får tilbud om de nye stillingene i SAS Link og SAS Connect.

Dette har du krav på, om du er streikerammet

– Helt spesielle grunner til å utsette

Flyanalytiker Elnæs tror det må være helt spesielle grunner til å utsette meklingsfristen på nytt.

Han mener det er bedre sjanser for at det ikke blir streik, enn at det faktisk blir det. Det begrunnet han i ringvirkningene av en potensiell streik.

– Det ville blitt veldig alvorlig for selskapet, og gjelder ikke bare dem internt. Passasjerene som blir påvirket kan ødelegge SAS sitt omdømme, sier han.

Streiken kan ramme opp mot 45.000 SAS-passasjerer hver dag.

I tillegg står selskapet allerede overfor en rekke andre forhandlinger som bør landes for å komme på beina igjen, ifølge Elnæs.

Kaotisk reiseliv

Den siste tiden har dessuten bydd på flere utfordringer for de reisende. Flyteknikerstreik, passkrise og økende koronasmitte er blant dem.

Den pågående passkrisen var først ute med å gi reiseglade nordmenn høy puls. Lange ventetider og få ledige timebestillinger resulterte i at flere planlagte utenlandsreiser måtte se seg tapt.

Etterfulgt av streiken blant flyteknikerne. Den førte til at en rekke flyvninger ble kansellert, og første til frustrasjon for passasjerer over hele landet. Tirsdag 28. juni ble flyteknikerstreiken avsluttet. En tvungen lønnsnemd i regi av arbeids- og inkluderingsministeren Marte Mjøs Persen (Ap) sikret at flere fly kom på vingene igjen.

Men det slutter ikke der. Samtidig som antall koronasmittede stiger i mange land, har EU-landene godkjent å forlenge bruken av koronapass med ett år til juni 2023.

Økningen av smittetallene har fått flere land til å revurdere å innføre koronarestriksjoner nok en gang.