To millioner pakker på en uke: – Som en rakett

Til tross for dyrtid drar vi kortet som aldri før under Black Week. Posten drukner i pakker.

PÅ REKKE: Det er tett med pakker på samlebåndet på postterminalen i Oslo. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2

Nøyaktig en måned før julaften er den mye omtalte Black Friday i gang for fullt. Men dagene før har ikke vært uten tilbud eller rabatter de heller.

Siden mandag har Black Week vært i gang, før den avsluttes med Black Friday.

Det har posten merket godt, for å si det mildt.

RUNDT SVINGEN: Det går fort unna på samlebåndet hos Posten. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2

På postterminalen i Oslo går samlebåndet for fullt. På en uke har de håndtert to millioner pakker.

I november og Black Week har posten møtt en vegg av pakker.

– Vi har sendt rundt 10 prosent høyere pakkevolum enn hva vi gjorde på samme tid i fjor, forteller Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten.

PRESSESJEF: Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2
PRESSESJEF: Kenneth Tjønndal Pettersen er pressesjef i Posten. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2

På én uke har det flommet over med pakker som skal sendes og leveres.

– Bare denne uken har vi håndtert to millioner pakker, sier Petterson.

I gang for alvor

Folk benytter seg i stor grad av netthandel under denne salgsuken. Også Klarna forteller om en økning fra i fjor.

Fra midnatt til klokken 8 fredag morgen hadde antall ordre økt med ti prosent sammenlignet med samme tid under fjorårets Black Friday, opplyser Klarna.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, tror økningen kan ha noe å gjøre med de økte levekostnadene.

Markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna har tallene klare for årets julekalendersalg. Foto: Klarna
Markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna har tallene klare for årets julekalendersalg. Foto: Klarna

– Det er sånn sett logisk at netthandelen øker den ene uken i året hvor flest produkter er på salg, og innkjøp av julegaver for alvor er i gang, sier han.

Postens pressesjef tror folk er mer møysommelige på pris i år.

– Det kan se ut som dyrtiden har fungert som en rakett for netthandelen. Folks bevissthet på å kunne gjøre gode kjøp nå under Black Friday har nok økt, sier Petterson.

Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2

Passer på penga

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank1, er ikke overrasket over tallene.

Det er det flere grunner til.

– Folk er mer bevisste rundt tilbud under Black Friday og Black Week.

Ved å handle på nett kan det være lettere å sammenligne ulike priser, og dermed gjøre et godt kjøp, påpeker Gundersen.

PASSER PÅ: Forbrukerøkonom Magne Gundersen tror folk passer bedre på pengene sine nå enn før, til tross for høy aktivitet denne uken. Foto: Gorm Kallestad / NTB
PASSER PÅ: Forbrukerøkonom Magne Gundersen tror folk passer bedre på pengene sine nå enn før, til tross for høy aktivitet denne uken. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Han tror også at dyrtiden er noe av grunnen til økningen.

– Folk benytter seg av tilbud i større grad enn før, men de passer også bedre på pengene sine.

En undersøkelse fra Prisjakt fra oktober viste at seks av ti ikke stolte på Black Friday-tilbud, som var en økning fra i fjor, skrev E24.

– Folk hopper ikke på hva som helst, men passer på, sier Gundersen.

BLACK FRIDAY: Det er flere pakker å sortere i tiden rundt Black Friday. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2

Samfunnets pulsmåler

Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten tror postterminalen er en pulsmåler på aktiviteten i samfunnet.

– Med de volumene vi nå håndterer er det ingen tvil om at det er høy frekvens på kjøpsknappen i nettbutikkene, men vi ser også en økning i bruktmarkedet og pakker som sendes mellom privatpersoner.

Forbrukerøkonom Gundersen oppfordrer folk til å huske på en ting:

– Ikke kjøp noe fordi det er en god rabatt, men fordi det er noe du trenger.

PAKKEKAOS: Det er mange pakker som må sorteres før de kan sendes videre til riktig sted. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2
PAKKEKAOS: Det er mange pakker som må sorteres før de kan sendes videre til riktig sted. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2
PAKKEKAOS: Det er mange pakker som må sorteres før de kan sendes videre til riktig sted. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2
PAKKEKAOS: Det er mange pakker som må sorteres før de kan sendes videre til riktig sted. Foto: Odd Arne Hartvigsen / TV 2