KREVER MOTORVEIKUTT: SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås er med på notene når regjeringen varsler at pengebruken må strammes inn, men ber regjeringen kutte i motorveiprosjekter i stedet for velferd og bistand. Foto: Vidar Ruud / NTB
KREVER MOTORVEIKUTT: SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås er med på notene når regjeringen varsler at pengebruken må strammes inn, men ber regjeringen kutte i motorveiprosjekter i stedet for velferd og bistand. Foto: Vidar Ruud / NTB
Statsbudsjettet

SV varsler kamp mot store motorveiprosjekter

SV frykter kutt i velferd og bistand når budsjettforslaget legges fram. Nå utfordrer de regjeringen: Skrot disse motorveiene i stedet.

– Jeg tror vi må ta en pust i bakken og være mer edruelige, sier Mona Fagerås til TV 2.

Hun er SVs transportpolitiske talsperson på Stortinget.

Torsdag 6. oktober legges forslaget til statsbudsjett for 2023 fram. Der har regjeringen varslet kutt i oljepengebruken, harde prioriteringer og en revurdering av planlagte prosjekter – inkludert samferdselsprosjekter.

STRAMMER INN: Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har varslet kutt i oljepengebruken og harde prioriteringer i statsbudsjettet for 2023. Dette bilder er fra budsjettkonferansen på Klekken i mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
STRAMMER INN: Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har varslet kutt i oljepengebruken og harde prioriteringer i statsbudsjettet for 2023. Dette bilder er fra budsjettkonferansen på Klekken i mars. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Nå utfordrer Fagerås regjeringen. Hun mener det er store penger å spare på kutt i motorveiprosjekter som Støre-regjeringen har arvet av de borgerlige.

– Vi trenger kraftige kutt i motorveiprosjektene. Vi føler dette er en arv fra Frps samferdselsministre, sier Fagerås.

SVs smørbrødliste

For å hjelpe regjeringen på vei har SV satt opp en liste med ti motorveiprosjekter som partiet mener kan stanses helt, og tolv prosjekter som kan nedskaleres.

– Vi er veldig tydelige på hvordan vi vil prioritere, sier Fagerås.

SV understreker at likevel at dette bare er forslag, og ikke krav eller ultimatum, fra deres side.

Disse prosjektene vil SV stanse:

  • E6 mellom Moelv og Øyer over Lågendeltaet naturreservat
  • Hordfast
  • Møreaksen
  • E18 mellom Ramstadsletta–Nesbru–Drengsrud
  • ny E39 Ålgård – Hove
  • ny E18/E39 Ytre ringvei Kristiansand
  • utvidelse av E39 Smiene–Harestad
  • ny E16/E39 Fjøsanger–Arna–Vågsbotn–Klauvaneset
  • E134 Gvammen–Vågsli
  • oppgradering av Hammersborgtunnelen

Disse prosjektene vil SV nedskalere:

  • ny E6 Nedgård–Ulsberg–Berkåk–Vindåsliene nedskaleres til 2/3-felts vei og 90 km/t
  • ny E134 Saggrenda–Elgsjø nedskaleres til 2/3-felts vei for 90 km/t
  • ny E39 Mandal – Lyngdal øst
  • ny E39 Lyngdal vest – Ålgård
  • ny E16 mellom Kløfta og Kongsvinger
  • ny riksvei 4 Hunndalen–Mjøsbrua
  • ny E18 Grimstad–Arendal
  • ny E6 Kroporalsbrua–Gyllan–Kvål
  • ny E6 Åsen–Steinkjer
  • riksvei 4 Oslo–Gjøvik
  • ny riksvei 25 mellom Hamar og Løten
  • ny E18 Tvedestrand–Bamble til 2/3-felts vei

Vil stoppe ferjefri E39

Fagerås bruker både klimaargumenter og økonomiske argumenter for kuttene.

– Vi vil vri midlene vekk fra klimafiendtlige motorveier som skaper mer privatbilisme, øker klimautslippene og er arealkrevende. Og sist, men ikke minst: som er svindyre, sier hun.

SV-politikeren ttrekker ferjefri E39 fram som eksempel – ifølge henne et «hårreisende» prosjekt med en total prislapp på over 380 milliarder kroner fram til 2050. Hordfast, som SV nå vil skrote, er en del av dette prosjektet.

SV vil likevel ikke droppe Rogfast, en utbygging Fagerås mener er kommet for langt til at den kan stoppes nå.

Venter tøffe forhandlinger

Fagerås venter nå knalltøffe forhandlinger om statsbudsjettet i Stortinget.

Hun viser til forhandlingene om budsjettet i fjor høst og om revidert nasjonalbudsjett i fjor, der det ble bråk om både velferdskutt og kutt i bistandsbudsjettet.

Frykten er nå at denne dynamikken skal gjenta seg.

– Men vi har ikke forpliktet oss på samme måte som Venstre og KrF gjorde under de første årene med Erna Solberg som statsminister. De er nødt til å komme SV i møte, sier Fagerås.