
Stayclassy: – Kan drite meg ut støtt og stadig
En hardt presset Stayclassy-Holstad tryglet om penger til en ny start. Det gikk ikke som planlagt. Nå tar gründeren selvkritikk.
Torsdag kveld opprettet Stayclassy-gründer Thomas Holstad en spleis for seg selv. Han håpet på å samle inn en halv million kroner til en ny start.
Det gikk ikke lang tid før Sparebank 1 satte en stopper for planene til Holstad. Fredag morgen ble spleisen slettet.
– Grunnen til at vi slettet spleisen var en totalvurdering basert på vilkårene våre. Vi ønsker ikke en sånn type innsamling på Spleis, sier pressevakt Tone Mesna i Sparebank 1.

I løpet av natten ble det samlet inn 8598 kroner. Ifølge Mesna blir pengene tilbakebetalt til giverne.
Holstad reagerer på beslutningen.
– Jeg mener ingen retningslinjer er brutt. Det er trist for alle som ville støtte meg. Jeg mener dette er som å sparke en mann som allerede ligger nede, sier han til TV 2.
Kunne få tilsendt takkebrev
Ifølge Holstad var det følgerne hans som oppfordret han til å opprette en spleis.
– De ønsket meg lykke til med nye prosjekter.
Gründeren vil ikke røpe fremtidsplanene, men sier pengemålet skulle gå til «gode formål».
– Jeg liker å holde kortene tett til brystet. Men pengene skulle brukes til å skape spennende produkter og arbeidsplasser, sier han.
Holstad forteller at ingen av de nye planene vil få konsekvenser for Stayclassy, som blant annet selger elsparkesykler.

Inne på spleisen kunne man også velge å kjøpe et personlig signert takkebrev fra Holstad for 1500 kroner.
– Det er koselig å kunne vise min takknemlighet, sier han.
Fikk saftig bot
I det siste har det stormet rundt selskapet til Holstad. I forrige uke stengte butikkene dørene. Nettsiden ble også midlertidig stengt.
I fjor varslet Forbrukertilsynet en saftig bot til selskapet.
Tilsynet varslet at Holstad måtte betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring. I tillegg fikk selskapet et gebyr på 1,5 millioner kroner.

Holstad mener tanken med spleisen ikke har noe med Stayclassy å gjøre.
– Jeg venter på en avgjørelse fra Forbrukertilsynet, der jeg håper at de renvasker meg totalt og legger saken vekk, sier han til TV 2.
Tar selvkritikk
Holstad og Stayclassy har blitt omtalt i flere ulike klagesaker i media.
– Det har vært mye negativ omtale, og det er ingen tvil om at det er vanskelig for oss og det har ikke vært enkel å navigere selskapet.
– Tar du selvkritikk?
– Det er masse vi kan ta selvkritikk på. Vi kunne utvilsomt ha gjort en bedre jobb, sier Holstad.
Han legger til:
– Jeg kan drite meg ut støtt og stadig. Hvis noe går galt en plass, har jeg stort ønske om å rette opp og beklage, sier han.
Selv om det har stormet rundt Stayclassy-gründeren, sier han at han også har fått mye støtte.
– Jeg setter stor pris på det overveldende engasjementet. Det er mye positivt, sier han.