
Rives ut av hyllene
Produktet er utsolgt hos kjeden etter at det tok av på TikTok
Nytt år, nye trender.
Denne trenden så riktignok butikkjeden Life allerede i 2022, men den har vart inn i det nye året.
– Vi solgte mest rett før sommerferien, men så har det vedvart utover høsten og vinteren. Vi solgte veldig mye i julen for eksempel.
Det sier Natasha Piljurovic. Hun er butikksjef i helsekostbutikken Life på Majorstuen i Oslo.

Viral-ingrediens
Butikksjefen snakker om hårprodukter som inneholder ingrediensen rosmarin.
Etterspørselen har skutt i været etter at slike produkter fikk TikTok-eksponering.
Kundene er som regel unge jenter, ofte studenter, men også i 30-årene.
– Produktene skal være bra for hårveksten, det er hovedårsaken til at produktene har blitt populære, forklarer Piljurovic.

Tomme
Ifølge butikksjefen er hele kjeden utsolgt for hårvann som inneholder rosmarin.
– Vi merker at produkter, som har vært på lager lenge, plutselig trender.
Hun kommer med et annet eksempel.
– En gang var det et hudprodukt fra Weleda som ble revet vekk fra hyllene etter at kona til Justin Bieber reklamerte for det.
Avisa Oslo omtale saken først.

Minner om kjerringråd
TikTok-ekspert og foredragsholder Carina Elise Godou sier beauty-trender er svært populære på TikTok.
Det er flere sminke- og skjønnhetsprodukter som har blitt utsolgt etter at produktet har gått viralt på TikTok.
– Det nye fokuset ser ut til å være på naturlige produkter, slik som denne rosmarinoljen. Jeg får også litt assosiasjoner til alt TikTok-fokuset på gua sha, en stein som skal dras eller rulles over ansiktet for å oppnå en strammere hud.

Felles for begge trendene er at de stammer fra eldgamle tradisjoner, som nå har fått nytt liv på TikTok.
– Vi kal nok se mer av slike trender i 2023. I fare for å høres veldig gammel ut vil jeg si at dette minner om det min generasjon og eldre kaller kjerringråd.
– Jeg er ikke overrasket over at denne trenden har blitt populær, når mange hevder at de får lengre og fyldigere hår av å bruke oljen, legger hun til.