ADVARER: Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If oppfordrer eiere av elsparkesykkel være forberedt på et større ansvar fremover. Foto: Gorm Roseth / TV 2
ADVARER: Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If oppfordrer eiere av elsparkesykkel være forberedt på et større ansvar fremover. Foto: Gorm Roseth / TV 2
Advarer elsparkesykkel-eiere:

– Prisen kommer til å bli betydelig

Fra og med onsdag blir elsparkesykler definert som motorisert kjøretøy. Det medfører et ekstra krav for de som eier private elsparkesykler.

Som følge av at elsparkesykkel blir regnet som motorisert kjøretøy fra og med onsdag, blir det et krav om at alle eiere av elsparkesykler må ha ansvarsforsikring på lik linje med alle andre kjøretøy.

Selskapene som leier ut sparkesyklene må ha forsikringen innen 1. september.

– Vil overraske private eiere

I tillegg må alle eiere av private elsparkesykler ha forsikringen innen 1. januar 2023. Forsikringsselskapet If tror det vil bli en pris ikke alle er villige til å betale.

– Grunnen til forsikringskravet er at de kan volde stor skade. Samfunnet må vite at man er dekket av forsikring hvis en person, gjenstand eller eiendom blir skadet av kjøretøyet. Forsikringen dekker skade på andre, men også skader på deg som sjåfør og en eventuell passasjer, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Onsdag ble elsparkesyklene omklassifisert fra sykkel til motorvogn, og med det kom flere nye regler.

Innstrammingen kommer i kjølvannet av høye skadetall og økt konflikt mellom sparkesyklister og andre trafikanter.

Ansvarsforsikringene, som alle eiere av elsparkesykler etter hvert må ha, er ikke ferdig utarbeidet ennå. Bransjen og selskapene jobber på spreng for å få svar på en del spørsmål og en del juridiske avklaringer.

– Det har blant annet å gjøre med at de fra 12 år kan kjøre sparkesyklene. Da er du barn og tenåring, og det betyr noe med tanke på hvem forsikringen skal stå på, sier Clementz.

ULYKKER: Bruk av elsparkesykkel har ført til flere skader og varige mén. Foto: Mathias Kleiveland / TV 2
ULYKKER: Bruk av elsparkesykkel har ført til flere skader og varige mén. Foto: Mathias Kleiveland / TV 2

– Prisen vil bli betydelig

Prisen på forsikringen er dermed heller ikke fastsatt, men Clementz sier at han tror flere kommer til å bli overrasket.

– Vi kan si i dag at prisen kommer til å bli betydelig. Det kommer nok til å overraske en del, fordi man ser på elsparkesykkel som et leketøy. Men nå er det et motorisert kjøretøy med skadepotensial.

Det er flere faktorer som spiller inn for å beregne prisen på en slik forsikring. Alder på fører, manglende hjelmpåbud for voksne og brannfare er blant faktorene Clementz trekker frem.

– Legevakten har dokumentert mange og alvorlige skader på elsparkesykkel. Dette, sammen med at en del har startet branner, vil si noe om risikoen, sier Clementz.

Limbo

Frem til forsikringen er på plass sier Clementz at vi er inne i et «forsikringslimbo», hvor elsparkesyklene er omklassifisert til motorkjøretøy, men forsikringen ikke er på plass.

– Hvis du skader deg selv på elsparkesykkel i dag, kan du være dekket av en ulykkesforsikring. Du har gratis helsehjelp i Norge. Det kan finnes dekninger på innboforsikring og reiseforsikring, men der finnes det begrensninger i dekningssummen som er langt under dekningen på en ansvarsforsikring vil være, sier Clementz.

OMKLASSIFISERT: Elsparkesykler er omklassifisert til motorkjøretøy. Foto: Gorm Røseth / TV 2
OMKLASSIFISERT: Elsparkesykler er omklassifisert til motorkjøretøy. Foto: Gorm Røseth / TV 2

Dette er de nye reglene:

  • Promillegrense på 0,2.
  • Aldersgrense på 12 år.
  • Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
  • Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra «sykkel» til «motorvogn»
  • El-sparkesykler omfattes av bilansvarsloven, og en må derfor ha ansvarsforsikring. Denne endringen vil gjelde fra 1. september 2022 for utleide elsparkesykler, og fra 1. januar 2023 for privateide.
NYE REGLER: Det har kommet flere nye regler for elsparkesykkel-bruk. Foto: Gorm Røseth / TV 2
NYE REGLER: Det har kommet flere nye regler for elsparkesykkel-bruk. Foto: Gorm Røseth / TV 2

Godt fornøyd

Overlege Henrik Siverts ved skadelegevakten i Oslo sier seg godt fornøyd med de nye reglene som har trådt i kraft.

Han viser til positive tall når det gjelder skadereduksjon fra de forrige regeljusteringene.

– Vi har allerede en reduksjon på 62 prosent bare i mai. Det vil si en reduksjon fra 85 skadde i mai 2022 sammenlignet med 219 skadde i samme måned i fjor.

Til tross for at påbudet om hjelmbruk kun gjelder barn under 15 år, er Siverts raskt ute med å anbefale alle elsparkesyklister om å beskytte hodet.

– De fleste som sykler bruker jo hjelm, så det kan jo de som bruker elsparkesykkel gjøre også, sier han.

Overlegen opplyser om at hele én av tre ulykker på elsparkesykler er ansikt- og hodeskader.

I tillegg forekommer det arm- og benbrudd som i flere tilfeller må opereres. De verste skadene har resultert i dødsfall.

– Vi er selvsagt mest bekymret for de som får varige mén av å kjøre elsparkesykkel, sier Siverts.