Grillsesong:

Populær grillpakke har krympet og blitt dyrere

Grillribben fra Rema 1000 har slanket seg siden fjor. Hele 200 gram er borte, selv om pakken er like stor.

BLITT MINDRE: En av de mest populære grillvarene til Rema 1000 har slanket seg. Men prisen er den samme. Foto: Renold T. Christopher/ TV 2.
BLITT MINDRE: En av de mest populære grillvarene til Rema 1000 har slanket seg. Men prisen er den samme. Foto: Renold T. Christopher/ TV 2.

Grillsesongen er for alvor i gang. Dagligvarekjedene kjemper om kundene ved å ha ulike tilbud.

– Grillsesongen er kjempeviktig for dagligvarekjedene. Den trekker folk inn i butikkene, sier forsker ved OsloMet, Alexander Schjøll.

Han tror lave priser blir et viktigere element i år, enn tidligere.

– Folk er mer opptatt av det enn tidligere. Før har det kanskje handlet mer om utvalg, men nå er pris trolig mye viktigere.

Slanket grillribbe

Hos Rema 1000 har det populære grillproduktet gått ned i vekt siden forrige grillsesong.

I fjor var pakken på 800 gram. Nå er den på 600 gram. Det betyr at innholdet er krympet med hele 25 prosent. Ikke nok med det, har også Rema 1000 økt prisen.

I fjor kostet pakken 99 kroner. Nå koster den 109,90 kroner.

SLANKEKUR: Nå får du mindre ribbe for pengene dine. Grillribben hos Rema 1000 har nemlig gått ned i vekt. Foto: Renold T. Christopher/ TV 2.
SLANKEKUR: Nå får du mindre ribbe for pengene dine. Grillribben hos Rema 1000 har nemlig gått ned i vekt. Foto: Renold T. Christopher/ TV 2.

Kiloprisen er altså 48 prosent dyrere i år.

Det var Nettavisen som skrev om saken først.

Rema 1000 forklarer slankingen med at grillribben var på kampanje store deler av sommeren i fjor.

– Den hadde derfor en kunstig lav pris. Nå er varen priset på et mer normalt nivå og vi har andre produkter på kampanje, sier kategori- og innkjøpssjef i Rema 1000, Line Aarnes.

SVARER: Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, sier grillribben var unaturlig lav pris i fjor.. Foto: Jonathan Torstensson / TV 2
SVARER: Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, sier grillribben var unaturlig lav pris i fjor.. Foto: Jonathan Torstensson / TV 2

Grunnen til endringen på størrelse, er kundene, sier Rema 1000.

– Når det gjelder pakningsstørrelse er denne endret til en mer brukervennlig størrelse, basert på de tilbakemeldingene vi har fått fra kunde, sier hun.

Hun legger til:

– Men vi ser at det kunne vært gjort større endringer på emballasjen slik at kunden enda enklere kan se størrelsen på produktet, sier Aarnes.

Tips oss

Misfornøyd med et kjøp eller en tjeneste, eller har du tips om andre små og store forbrukersaker? Kontakt vår journalist på renold@tv2.no.

Ikke krympet

TV 2 har vært i kontakt med dagligvarekjedene og Nortura og spurt om andre grillprodukter har gått gjennom en lignende slankeprosess.

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, svarte at ingen av grillproduktene TV 2 spurte om har krympet.

Også Norgesgruppen sier at de ikke har funnet noen eksempler på grillvarer som har krympet i størrelse siden i fjor.

Ingen av Gildes grillprodukter har blitt mindre, opplyser Nortura.