I TENKEBOKSEN: Beredskapssjefen i Politidirektoratet sier til TV 2 at de er «usikre på Twitters vei videre». Foto: Samiel Corum / AFP og Aleksander Myklebust / TV 2
I TENKEBOKSEN: Beredskapssjefen i Politidirektoratet sier til TV 2 at de er «usikre på Twitters vei videre». Foto: Samiel Corum / AFP og Aleksander Myklebust / TV 2

Politiet vurderer Twitter-fremtiden etter Musk-bråk

Støyen rundt Musk-oppkjøpet har gjort at politiet nå ser etter andre kommunikasjonskanaler enn Twitter. Nå vil IKT-ekspert ha debatt rundt myndighetene sin bruk av sosiale medier.

I løpet av to-tre korte uker har Twitter-sjef Elon Musk allerede rukket å ryste plattformen ved grunnvollene.

Sjefer har blitt sparket, 7.500 ansatte har fått varsel om avskjed, og de gjenværende har fått et ultimatum om å gå «hardcore» og jobbe lange og intense dager, eller slutte.

Flere eksperter har sådd tvil om Twitter vil klare å levere den samme tekniske tjenesten på lang sikt.

Spørsmålet nå er hvilke konsekvenser dette kan få for plattformen som flere kritiske samfunnsfunksjoner bruker til å informere media og borgerne.

SJEF: 31. oktober tok Elon Musk over som administrerende direktør for Twitter. Foto: OLIVIER DOULIERY / AFP
SJEF: 31. oktober tok Elon Musk over som administrerende direktør for Twitter. Foto: OLIVIER DOULIERY / AFP

«Usikre på Twitter»

Både politiets operasjonssentraler, brannvesenet sine 110-sentraler og Statens vegvesen bruker den Musk-eide plattformen for å melde om krim, ulykker, branner og trafikkmeldinger.

Nå skriver Politidirektoratet til TV 2 at politiet ser seg om etter andre informasjonskanaler enn Twitter.

«Vi er usikre på Twitters vei videre, og jobber for å ta i bruk våre egne kanaler til å formidle informasjon fra vårt operative arbeid», skriver beredskapssjef Tone E. Vangen i Politidirektoratet i en e-post.

VURDERER: Beredskapsdirektør Tone Elisabeth Vangen i Politidirektoratet, sier bråket rundt Twitter også kan få konsekvenser for politiets tilstedeværelse på andre sosiale medieplattformer. Foto: Heiko Junge
VURDERER: Beredskapsdirektør Tone Elisabeth Vangen i Politidirektoratet, sier bråket rundt Twitter også kan få konsekvenser for politiets tilstedeværelse på andre sosiale medieplattformer. Foto: Heiko Junge

Det skal ikke være snakk om å stenge ned politiet sine Twitter-kontoer, men heller gå over til å bruke andre plattformer som ikke er avhengige av en tredjepart.

Vil fremskynde planene

Hittil har Twitter vært et godt verktøy for landets operasjonssentraler, og Vangen beskriver plattformen som en enkel funksjon der de mange følgerne til politiet kan få kjapp info.

De siste ukene har det derimot stormet rundt Musk-oppkjøpet, og beredskapssjefen sier de har registrert debatten i etterkant.

I kjølvannet av dette skriver politiet at de ønsker å fremskynde planene om å etablere et eget alternativ til Twitter.

«Vi ønsker å gjøre oss uavhengig av kommersielle tredjepartsløsninger», skriver Vangen.

ENDRINGER: Lørdag kunngjorde Elon Musk at Donald Trump fikk komme tilbake på Twitter. Dette er en av mange endringer Musk har gjort siden inntredenen som sjef. Foto: DADO RUVIC
ENDRINGER: Lørdag kunngjorde Elon Musk at Donald Trump fikk komme tilbake på Twitter. Dette er en av mange endringer Musk har gjort siden inntredenen som sjef. Foto: DADO RUVIC

Vegvesenet: – Stor nytteverdi

TV 2 har spurt ledelsen ved landets 110-sentraler hva de tenker om Twitter-bråket, men har enn så lenge ikke fått svar fra disse.

Ledelsen i Statens vegvesen sier de ikke leter etter alternativ til Twitter nå, men sier de gjør løpende vurderinger.

«Så langt har vi fortsatt stor nytteverdi av å bruke Twitter. Vi ønsker å være der våre kunder og brukere er. Skulle nytteverdien av ulike årsaker forandre seg, vil vi gjøre nye vurderinger da», skriver pressesjef Kjell Bjørn Vinje i vegvesenet.

Selv om Twitter er hyppig brukt av dem, sier Vinje at sosiale medier kun er et supplement.

– «Hovedplanken» vår for vei- og føremeldinger, forbrukertips, pressemeldinger og annet er vårt eget nettsted vegvesen.no, samt gjennom mediene, sier Vinje.

INFORMASJON: Statens vegvesen og vegtrafikksentralen bruker mange ulike kanaler for å melde innbyggerne. Twitter er et supplement, sier pressesjefen. Foto: Alf Simensen
INFORMASJON: Statens vegvesen og vegtrafikksentralen bruker mange ulike kanaler for å melde innbyggerne. Twitter er et supplement, sier pressesjefen. Foto: Alf Simensen

«Søledam av trakassering»

IKT-ekspert Torgeir Waterhouse i Otte etterlyser en større debatt om hvordan man skal reagere rundt arenaer som blir en sentral del av den felles, store infrastrukturen i samfunnet.

– Det som skjer med Twitter nå, er nok en årsak for myndighetene til å følge godt med på sin egen bruk av plattformen, sier Waterhouse.

Han tror ikke plattformen har utspilt sin rolle som statlig informasjonskanal, men sier det er viktigere enn noen gang å holde øye med hva som skjer den kommende tiden.

– Hvis Twitter utvikler seg slik noen frykter, altså til en søledam av trakassering, er ikke dette noe egnet sted for norske myndigheter å drive kommunikasjon, sier Waterhouse.

ERFARING: Torgeir Waterhouse, en av Norges fremste eksperter på IT-sikkerhet gjennom 20 år og grunnlegger av Otte AS. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2
ERFARING: Torgeir Waterhouse, en av Norges fremste eksperter på IT-sikkerhet gjennom 20 år og grunnlegger av Otte AS. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2

– Trenger en debatt

Vangen i POD understreker at det er viktig å være tilgjengelig på digitale plattformer, men at det nå foregår en større diskusjon om hvor politiet skal være, og hvordan.

«Dette er en viktig debatt, med flere prinsipielle sider. Åpenhet, tilgjengelighet, sikkerhet og personvern er eksempler på viktig prinsipper», skriver beredskapssjefen.

Waterhouse sier Twitter kan være en god informasjonskanal, så lenge det ikke er den eneste.

– Det er viktig å være bevisst på hva plattformen er egnet for og ikke. Man trenger en debatt om myndighetene sin bruk av kommunikasjon, sier IKT-eksperten.