Oppsiktsvekkende tall: – Influensere har hjemme alene-fest på sosiale medier

Forbrukertilsynet krever at reklame skal merkes tydelig. Likevel mener halvparten av unge jenter at influensere prøver å skjule reklame.

BLIKKFANG? Slik har noen av influenserne merket innleggene med reklame. Reklamemerkingen er markert med en rød ring. Foto: Skjermdump Instagram / Linnéa Myhre, Tone Damli, Nina Sandbech og Vanessa Rudjord.
BLIKKFANG? Slik har noen av influenserne merket innleggene med reklame. Reklamemerkingen er markert med en rød ring. Foto: Skjermdump Instagram / Linnéa Myhre, Tone Damli, Nina Sandbech og Vanessa Rudjord.

Biologistudent Justine Eskild (24) har flere ganger reagert på hvordan influensere merker reklameinnlegg, tilsynelatende uten reaksjoner fra Forbrukertilsynet.Eskild frykter dårlig merket reklame fører til at unge danner seg et bilde av at influenseren er vennen deres, og at de derfor har stor tillit til anbefalingene de får.- Når en venn anbefaler et produkt, har man jo lyst til å stole på det personen sier. Det blir veldig feil når de får betalt for å anbefale det, sier Eskild