Ny trend overrasker: – Veldig spesielt
Både ny- og bruktbilmarkedet er i fritt fall. Likevel er det én salgstrend som overrasker bruktbilselgeren.

Stadig færre velger å kjøpe ny bil, og prisene i markedet er under voldsomt press.
På ett år har nybilsalget falt 15 prosent, og det er lite som tyder på at salget skal kraftig opp fremover.
Bruktbilsalget rammes også av trenden.
Ferske tall fra bruktbilforhandleren Rebil viser at bilene deres selges hele 43 prosent billigere nå enn i fjor høst.
– Det er klart at vi ser et sort prisfall over tid, så det er mange bruktbiler som er gunstig priset nå, sier medgründer og analyseansvarlig Jonathan Parr i Rebil til TV 2.
Går mot strømmen
Det er flere årsaker til priskollapsen, ifølge Parr. Han viser til nybilmangelen i fjor sommer, som presset prisene ned da leveransene kom.
Samtidig har produsenter justert prisene på grunn av lavere produksjonskostnader.

På toppen av dette kommer den økonomiske situasjonen. Høyere renter og prisvekst gjør at stadig flere nordmenn får mindre å rutte med.
Selv om markedet har opplevd et kraftig fall, er det én tendens som overrasker bilforhandleren.
En rekke eldre biler har nemlig steget mye i verdi det siste året.
– Det
er selvfølgelig interessant å se at enkelte modeller går imot markedet ellers, og holder seg godt eller stiger i verdi, sier Parr.
– De skal på en måte falle, så det er ekstra spesielt at det går andre veien.
Én fellesnevner
Bilforhandleren tror dyrtiden gjør at nordmenn er på jakt etter billigere biler. I tillegg har eksporten av bruktbiler fra Norge økt kraftig hittil i år.
Når etterspørselen øker, gjør prisene naturlig nok det samme.

Bruktbilene som skiller seg ut varierer i alder. En fellesnevner er at de er rimelige.
– Det er et spenn, men vi ser de litt eldre bilene har beveget seg oppover det siste året.
– Når så dere at trenden begynte?
– Vi så tidlig at enkelte modeller skilte seg ut i positiv forstand, men det tar litt tid før vi kan konkludere at noe er en trend, sier Parr.
Når en bil er seks år gammel eller mer, faller verdien gjerne med rundt 10 prosent hvert år, ifølge NAF.
– Det siste året har det kanskje vært en dobling av dette på det generelle markedet. Det er en større nedgang enn det som historisk sett er vanlig, sier Parr, og legger til:
– Det å kunne holde seg eller stige i verdi i et sånt marked er veldig spesielt.
Disse er mer verdt nå
Rebil er en relativt ny bruktbilforhandler og har lagt bak seg litt over to år i markedet.
– Noe av det viktigste vi gjør i Rebil, er å estimere prisen våre presist. Her er vi veldig datadrevne og har god innsikt i trendene og utviklingen som skjer i markedet, sier Parr.
Erfaringene til deres prisanalytikerne er blant annet at biler som er attraktive eksportobjekter har holdt seg godt i pris.
Eksempelvis har SUV-er som Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan hatt en flat utvikling.
Parr viser også fram fem modeller som har steget i pris det siste året. De har en prisøkning på mellom fem og 22 prosent:
Merke | Modell | Drivstoff | Årsmodell | Prisøkning | Endring |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen | Golf | Diesel | 2013 | 19.747 kroner | 22 prosent |
Volkswagen | Tiguan | Diesel | 2017 | 14.147 kroner | 5 prosent |
Ford | Mondeo | Diesel | 2008 | 14.048 kroner | 79 prosent |
Audi | A3 | Bensin | 2014 | 14.000 kroner | 10 prosent |
Volkswagen | Tiguan | Diesel | 2013 | 13.000 kroner | 10 prosent |
– Ellers har mange av bilene som tidligere har falt mye nådd sitt bunnivå, og hva disse faktisk selges for i markedet har økt noe den siste tiden, sier Parr.
Han viser til mindre elbiler som Nissan Leaf og e-Golf. Prisen disse selges for nå er oppimot 10 prosent høyere enn bare noen måneder siden.
Rebil venter ikke en umiddelbar endring i bilmarkedet i tiden fremover.
– Dette drives av mange forskjellige faktorer, og vil nok normalisere seg når ting ellers går mot normalen, sier Parr.
Han har tro på en stabilisering mot neste sommer.
– Da vil det nok jevnt over hele segmentet være slik det vanligvis er.