STOR ØKNING: Antall svindelforsøk mot Norges største bank blir stadig høyere. Foto: Bjørnar Morønning / TV 2
STOR ØKNING: Antall svindelforsøk mot Norges største bank blir stadig høyere. Foto: Bjørnar Morønning / TV 2

Ny rapport viser voldsom økning: – Alle er utsatt

Nye tall viser en markant økning i svindel blant kunder i Norges største bank. – Flere har mistet millioner, sier DNBs svindelekspert.

Mandag la DNB frem en rapport som viser en markant økning i svindelforsøk mot bankens kunder.

Sammenlignet med 2021 har banken sett en økning i digitale svindelforsøk på 45 prosent.

– Det er en voldsom økning, og det er grunn til å tro at denne formen for kriminalitet bare kommer til å øke ytterligere, sier Sebastian Takle, analytiker og svindelekspert i DNB.

Store tap

Den vanligste svindelformen er såkalt phishing, hvor noen prøver å stjele penger fra deg ved å få deg til å gi ut personlig informasjon, som kredittkortnumre eller passord.

VOLDSOMT: DNBs svindelekspert Sebastian Takle sier økningen er voldsom. Foto: DNB
VOLDSOMT: DNBs svindelekspert Sebastian Takle sier økningen er voldsom. Foto: DNB

– Det har blitt utrolig lettvint for kriminelle å svindle folk på denne måten, og det blir stadig vanskeligere å avdekke hva som faktisk er svindel, fordi de kombinerer ulike metoder, sier Takle.

Også Nordea har tidligere uttalt til TV 2 at de ser en økende svindeltrend.

DNB og deres kunder tapte totalt 176 millioner kroner til svindel i fjor.

I løpet av fjoråret klarte banken derimot å stoppe over en milliard kroner fra å bli svindlet.

– Vi havnet på rundt 10.000 saker i 2022. Det er ganske ubehagelig å tenke på hvor mange slike saker vi behandler nå, sier Takle.

Tappes for større summer

Takle sier til TV 2 at de ikke vet svindeltallene fra de andre store bankene.

– Det kan jeg ikke svare på, dessverre. Men det er ingen grunn til å tro at det er mindre bedrageri mot kunder i andre banker.

Ifølge svindeleksperten blir kundene svindlet for stadig høyere summer.

– For noen år tilbake lå snittet på rundt 20-50.000 kroner. Nå ligger snittet på rundt 120.000 i phishing-saker, men flere har mistet millioner, sier han.

Ifølge Takle har det blitt vanskeligere å komme med råd til hvordan privatpersoner kan forhindre å bli svindlet.

– Det som skjer nå er at de kriminelle kombinerer ulike metoder. Det gjør det vanskeligere å komme med noen generelle råd.

Han forklarer at de kriminelle i større grad benytter seg av det han kaller «hybridsvindel».

Dette innebærer blant annet at noen tar kontakt med deg på sosiale medier og starter et kjærlighetsbedrageri.

I stedet for å fullføre dette går de kanskje over til å anbefale falske investeringer.

– De blir kjent med offeret og bruker den metoden de mener passer seg best, forklarer han.

– Mest sannsynlig tull

Fordi svindlerne stadig får bedre teknologi og bruker ulike metoder, synes svindeleksperten det er vanskelig å gi kundene noen klare råd for hva de bør se etter.

– Men jeg vil råde alle til å bruke magefølelsen. Hvem spør deg om hva, og er det naturlig?

SENSITIV INFORMASJON: Aldri gi vekk kortinformasjon, passord eller godkjenn en forespørsel gjennom BankID, med mindre du er sikker på hva det gjelder. Foto: Ali Zare
SENSITIV INFORMASJON: Aldri gi vekk kortinformasjon, passord eller godkjenn en forespørsel gjennom BankID, med mindre du er sikker på hva det gjelder. Foto: Ali Zare

– Om politiet eller banken ringer deg en torsdag kveld for å få deg til å godkjenne noe via BankID, er det mest sannsynlig bare tull, forklarer Takle.

– Si nei og ring heller banken eller politiet opp på et annet nummer. På generelt grunnlag bør du aldri godkjenne ting gjennom BankID som du ikke vet hva er, forklarer han.

Hvem svindlerne er ute etter, er heller ikke lett å fastslå.

– Det er kanskje en overvekt av eldre som ender opp med å bli svindlet, men det er ingen tydelig målgruppe når det gjelder phishing. Alle er i bunn og grunn utsatt.