nettbank-epost-F - Advarer mot svindel etter nettbanktrøbbel

Flere bankkunder har mottatt e-post om at de må oppgradere informasjonen sin i nettbanken etter problemene søndag. Forbrukerombudet advarer, for dette er svindelforsøk.

Etter det ombudet kjenner til, er det sendt ut slike e-poster som tilsynelatende kommer fra flere ulike norske banker.

– Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun minner om at hvis man følger lenken i e-posten og gir fra seg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn eller passord, risikerer man at denne informasjonen misbrukes.

Forbrukerombudet ber bankkunder ta kontakt med banken og straks sperre bankkort og nettbank dersom man har gitt fra seg slik informasjon. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2