TEORI Tormod Dyken har en teori om hva som kan ha forårsaket bru-kollapsen. Foto: Ellen Tange
TEORI Tormod Dyken har en teori om hva som kan ha forårsaket bru-kollapsen. Foto: Ellen Tange

Mener dette kan ha vært årsaken: – Flau over at vi ikke så det

Fire dager etter at Tretten bru i Gudbrandsdalen kollapset, har den tidligere sjefsingeniøren i Vegdirektoratet en teori på hvorfor.

Kollapsen av Tretten bru har skapt store ringvirkninger og ført til stenging av flere lignende bruer i Norge.

Den grusomme hendelsen har ført til granskinger og etterforskningsarbeid for å kartlegge hvor feilen lå og hvordan kollapsen kunne vært unngått.

Tormod Dyken (80), tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet, mener særlig én faktor kan være forklaringen på brukollapsen på Tretten.

Tre og stål

Dyken er pensjonist, men var med på planleggingen av Tretten bru. Han har også skrevet en veiledningsbok om bruer i treverk. Rollen han hadde i arbeidet med Tretten bru, beskriver han som perifer.

INGENIØR: Tormod Dyken kommer med en hypotese om hva som kan ha forårsaket kollapsen av Tretten bru. Foto: Vegdirektoratet
INGENIØR: Tormod Dyken kommer med en hypotese om hva som kan ha forårsaket kollapsen av Tretten bru. Foto: Vegdirektoratet

Den pensjonerte ingeniøren peker på kombinasjonen av tre og stål i konstruksjonen, som en mulig faktor, da det skiller seg fra andre bruer, forklarer Dyken til TV 2.

– Den har stått der i 10 år og tålt mye mer belastning enn den ene lastebilen. Når man tenker på det sånn, hvorfor faller den akkurat nå? Hva er spesielt med denne broen?

– Da slår det meg at kombinasjonen av tre og stål på på denne måten, var nytt terreng, sier han.

GD omtalte saken først.

– Spenninger i materialet

En form for utmatting med tretthetsbrudd kan være en nærliggende og den mest sannsynlige årsaken, mener han.

– Det ble en hybridbru. Ikke en ren trebru. Å blande tre og stål på den måten som på Tretten bru, er så vidt meg bekjent ikke gjort på andre bruer.

Han forklarer at de vertikale stavene er laget i stål, mens de diagonale er av tre. Dyken sier det kan ha oppstått «tvang» i materialet.

I boka han har skrevet om trebruer er ikke denne type problemstilling nevnt.

HYBRID-BRO: Tormod Dyken mener såkalte tvangspenninger kan være årsaken til kollapsen. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
HYBRID-BRO: Tormod Dyken mener såkalte tvangspenninger kan være årsaken til kollapsen. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB

– Det er åpenbart at stål utvider seg annerledes i varmen. Tre utvides i fuktighet. Det gjør ikke stålet. Da oppstår fort tvangspenninger. Med tungtransport over brua, kan det gi små mikroskopiske riss i treverket.

Hvis dette skjer over tid, vil rissene bli større og konstruksjonen svekkes, forklarer Dyken.

– Da kan det oppstå et brudd forårsaket av en forholdsvis lav påkjenning.

Aldri likt konstruksjonen

– Jeg må si, jeg har aldri likt konstruksjonen til Tretten bru. Men jeg hadde heller ingen innvendinger mot den. Folkene som har prosjektert er dyktige. Men i etterpåklokskapens navn er jeg jo flau over at vi ikke reagerte på det.

Dyken sier det er bra at vegvesenet har stengt de andre fagverksbruene, men han tror ikke de står i fare for å kollapse.

Det begrunner han med at disse bruene ikke har samme kombinasjon av tre og stål.

– Jeg påstår ikke at jeg sitter på fasiten. Det er bare en hypotese og ingen grundig undersøkelse, sier Dyken.

– Alle steiner skal snus

Vegdirektoratet svarer følgende etter å ha blitt forelagt uttalelsene fra Dyken:

– Vi har satt i gang en omfattende og grundig ekstern gransking av Tretten-kollapsen, som gjennomføres av SINTEF og med uavhengige eksperter, skriver pressesjef Kjell Bjørn Vinje i en e-post til TV 2.

Vegdirektoratet skriver at de ikke ønsker å kommentere spekulasjoner og teorier om mulige årsaker.

– Alle steiner skal snus i denne saken. Det er viktig å finne ut hva som er årsaken til brukollapsen, hvordan dette kunne skje og ikke minst hva må gjøres for at slikt ikke skjer igjen.