Logoskifte satte fyr på kommentarfeltet
Fredag oppdaterte telefonselskapet Telia profilbildet sitt til et bilde av logoen med regnbueflagg. Kommentarfeltet flommer over av hets.

Juni er den offisielle Pride-måneden.
Mange bedrifter bytter i disse dager profilbilder for å vise støtte til kampen for skeives rettigheter.
En av bedriftene som har gjort dette, er telefonselskapet Telia.
Men i kommentarfeltet flommer det over av hets, stygge kommentarer og bilder som tydelig utrykker misnøye ved markeringen.

«Spyr»
Et bilde av et brennende pride-flagg, «Tøft av telia å åpent støtte pedofili», «Spyr» og «Jeg må bytte til Telenor», er noen av reaksjonene Telia har fått under profilbildet.
Det tradisjonelle lilla profilbildet er byttet ut med et farget i alle regnbuens farger.
– Det er trist å lese de negative kommentarene, men vi vil fortsette å støtte Pride med uforminsket styrke fremover, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Scheen i Telia.

– Har skjedd før
Scheen forteller at de er svært opptatt av mangfold og grunnleggende menneskerettigheter, inkludert retten til å være seg selv og til å elske den man vil.
– Dette står vi for hele året, men under Pride-måneden juni benytter vi anledningen til å vise dette ekstra tydelig og justerer logoen vår, sier hun.
De siste årene har telefonselskapet byttet profilbildet sitt i juni for å markere Pride.
Dette er ikke første gang de har opplevd hets i kommentarfeltet.
– Vi har fått liknende reaksjoner før, sier Scheen.
Svarer ikke på kommentarene
I kommentarfeltet svarer Telia på spørsmål om tjenestene deres, men ikke på de negative kommentarene.
TV 2 har ikke fått noe konkret svar på hvordan de håndterer hetsen.
Flere bedrifter har i likhet med Telia, byttet profilbilde.
Kiwi har byttet ut knallgrønt med regnbuefarger. TV 2 erfarer at dagligvarebedriften modererer kommentarfeltet.
Under profilbildet til Kiwi kommenterer folk at det er slettet meldinger. I tillegg svarer Kiwi selv på noen av kommentarene.
I en e-post til TV 2 understreker de at de fleste negative kommentarene er fra i fjor.
– Vi er veldig glade for at det er færre negative kommentarer i år.
Kiwi har også lagt ut en kort video som forklarer hvorfor de har byttet logoen.
«I år bytter Kiwi logo, ikke fordi vi er i mål, men fordi vi er på vei. Og fordi vi mener mangfold beriker», skriver de i videoen.
– Vi heier på mangfold i alle former, og ønsker at alle kunder og medarbeidere skal føle seg velkommen og inkludert i KIWI, sier Nora Mille Helgesen, kommunikasjonssjef i Kiwi.