Lavere salgstall for ukeblader

I fjor ble det solgt 89 millioner blader, noe som er 3,8 prosent færre enn i 2007. Nedgangen tilsvarer om lag 3 millioner blader.

Da det ble solgt vel 92 millioner blader. Også salget i 2007 var lavere enn året før (minus 2,4 prosent).

– Usikkerheten i mediemarkedet gir seg utslag også i ukepressens opplag, sier direktør i Magasin- og Ukepresseforeningen (MUF), Karen Eldbjørg Toven.

MUF forklarer tilbakegangen med skjerpet konkurranse fra papiravisene og deres bilag samt utviklingen på nettet der flere nettsteder i stigende grad dekker samme stoffområder som ukeblader og magasiner.

Tilbakegangen er jevnt fordelt mellom ulike typer blader, nisjemagasiner og også de fleste kvinnebladene, selv om noen av disse titlene øker opplaget, ifølge Toven. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2