Kong Harald åpnet Follobanen
Kong Harald klippet snoren for Nordens lengste togtunnel og erklærte Follobanen for åpnet. Men i tunnelen var togene forsinket.

Med både kongen, statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV), statsforvalteren i Oslo og Viken og ordføreren Nordre Follo til stede ble den høytidelige åpningen foretatt på Oslo S mandag formiddag.
– Dette er en stor dag for Oslo og hele Oslo-regionen, sa Marianne Borgen.
– Vi ser begynnelsen på slutten på Østfoldbanens dårlige rykte, supplerte samferdselsminister Nygård.
- Avgjørende
Med en toppfart på 250 kilometer i timen vil togene sørge for at reisetiden mellom Oslo og Ski bli halvert fra 22 til 11 minutter.
– De elleve minuttene kan være avgjørende for at folk velger toget framfor bilen. Dette er en merkedag for toget og Norge, framholdt Støre.

Follobanen er et av Norges største samferdselsprosjekter noensinne. 18 millioner arbeidstimer er lagt ned i prosjektet, og over 2.100 selskaper har bidratt i arbeidet med å lage den to ganger dobbeltsporede Blixtunnelen, som løper hele to mil under bakken – lengre enn noen annen jernbanetunnel i Norden.
Se Kongens åpning her:
Åtte minutter forsinket
Selv om den formelle åpningen var mandag, ble Follobanen åpnet for trafikk søndag. Imidlertid sørget en signalfeil for at togene måtte kjøre med redusert hastighet gjennom den nye tunnelen.
Også mandag førte en feil på en sporveksel til problemer på Østfoldbanen. Feilen rammet også trafikken på Follobanen.
Kong Harald og resten av følget ankom derfor Ski åtte minutter forsinket.

Prislapp: Nesten 37 milliarder
Follobanen er et av Norges største samferdselsprosjekter noensinne. Over 2.100 selskaper har bidratt i arbeidet med å lage den dobbeltsporede Blixtunnelen, som løper hele to mil under bakken – lengre enn noen annen jernbanetunnel i Norden.
Til tider har 1.000 anleggsarbeidere fra over 40 land har vært i sving – samtidig.
Prislappen for det omfattende prosjektet endte på 36,8 milliarder kroner etter flere utsettelser og budsjettsprekker.
Med Follobanen blir togkapasiteten mer enn doblet, ifølge Bane Nor. Dobbeltspor mellom byene gir dobbelt så mange avganger mellom Oslo og Ski, og også flere avganger mellom Oslo og alle byene i Østfold.
Behovet for økt kapasitet på jernbanestrekningen mellom hovedstaden og Ski meldte seg allerede på slutten av 1980-tallet. Etter mange år og rapporter startet forarbeidet med Follobanen i 2010 før hovedarbeidene hadde oppstart i 2015.