Klagene renner inn: – Hva faen er problemet?
Busselskapet Ruter får nå daglige klager på ett spesifikt problem.

I april rullet 183 nye, elektriske busser ut i Oslos gater.
Det har så langt ikke gått smertefritt, og det er spesielt én detalj som har fått folket i harnisk.
En buss skal jo helst ta deg trygt fra A til B. Sentralt for det er at du kommer deg av på rett stopp.
Den siste tiden er det nettopp det som har vært problemet for mange, stopp-knappen fungerer ikke.

– Folk kommer seg ikke av
«Hva faen er problemet, Ruter?? Fiks de jævla stoppknappene på de nye bussene», skriver en bruker på Jodel.
«Hvor vanskelig skal det være å ha fungerende knapper? JEG KLIKKER», skriver en annen.
«Du kan trykke i evigheter og de funker faen meg aldri. Ser det hver dag. Folk kommer seg ikke av», skriver en tredje.
Til TV 2 bekrefter Ruter at det har vært en del utfordringer med stopp-knappene på de nye bussene som kjører i Oslo.

Daglige klager
– Enkelte av
stopp-knappene er trådløse, og det er disse som noen ganger ikke fungerer.
Operatør Unibuss prioriterer dette høyt, skriver kommunikasjonssjef Sofie Bruun.

Bruun kan melde at Ruter per nå får tilsendt 1-3 daglige klager om stopp-knappen.
– Men merk at dette er tall fra de mer enn 1200 bussene som er i trafikk i hele Ruters område daglig. Slik vi ser det, er utfordringene med stoppknappen nå marginal, samtidig som vi har forståelse for frustrasjonen reisende opplever rundt dette.
– Får panikk
Folk på Jodel er ikke imponert.
«Hva er greia med at typ halvparten av de nye stopp-knappene på bussene ikke funker? Hver gang jeg tar buss får folk panikk fordi bussen ikke stopper», skriver en bruker.
«Har også lagt merke til det. Trodde bare det var jeg som har vært «uheldig» med de bussene jeg har tatt», svarer en annen.
Alle skal fjernes fra trafikken
Ruter sier at ingen busser som kommer inn med feilmelding av stoppknapp, skal bli sendt ut igjen i trafikk før feilen er utbedret.
– I de tilfeller hvor fører oppdager feil med stoppknapp, skal alle trafikkledere gi fører beskjed om å stoppe på alle holdeplasser, og fører skriver feilrapport slik at verkstedet kan utbedre feilen.