DRAMA: Flyr fortsetter ferden mot ny redningsplan, som kan holde selskapet i lufta for en periode. Foto: Torstein Bøe/NTB
DRAMA: Flyr fortsetter ferden mot ny redningsplan, som kan holde selskapet i lufta for en periode. Foto: Torstein Bøe/NTB
Flyr godtar ny kriseplan:

– Ikke dermed sagt at det blir en suksess

Investorene Jan Petter Sissener og Riulf Rustad la frem ny kriseplan, og Flyr takket ja. Flyanalytiker mener det er for tidlig å si om det blir en suksess.

Kriserammede Flyr lyktes tirsdag ikke med å hente inn 430 millioner kroner i en rettet emisjon.

Men flyselskapet mottok imidlertid et alternativt forslag fra det de kaller eksisterende og nye investorer.

Det er i selskapets og aksjonærenes beste interesse å gå for dette forslaget, ifølge Flyr.

I en børsmelding onsdag morgen skriver Flyr at de har takket ja til kriseplanen. Flyr-aksjen flyr på nyheten fra børsstart onsdag – opp over 70 prosent like før klokka 10.

FLYR: Flyr AS er et norsk lavprisflyselskap etablert av Erik G. Braathen høsten 2020. Foto: Frode Sunde / TV 2
FLYR: Flyr AS er et norsk lavprisflyselskap etablert av Erik G. Braathen høsten 2020. Foto: Frode Sunde / TV 2

700 mill.

Flyselskapet vil nå hente opptil 700 millioner kroner. Det vil de gjøre gjennom fire transaksjoner. Blant annet ved å hente inn 250 millioner i kapital gjennom en rettet emisjon med 70 milliarder nye aksjer. Tegningskursen er igjen satt til 0,01 kroner.

Flyr presiserer i meldingen at den rettede emisjonen ikke vil være nok til å drifte selskapet forbi andre kvartal neste år, og at det dermed vil være behov for ytterligere pengeinnsprøytninger innen utgangen av første kvartal.

– Om selskapet ikke får inn ytterligere frisk kapital innen utgangen av første kvartal 2023, er det en mulighet for at det vil bli umulig å drifte videre, skriver Flyr.

Sissener med videre

Tidligere onsdag morgen skrev Dagens Næringsliv at en av Flyrs største aksjonærer, Jan Petter Sissener, hadde solgt alle sine aksjer i selskapet.

LA FREM PLAN: Forvalter og investor Jan Petter Sissener var én av to som la fram kriseplanen for Flyr. Foto: Frode Sunde / TV 2
LA FREM PLAN: Forvalter og investor Jan Petter Sissener var én av to som la fram kriseplanen for Flyr. Foto: Frode Sunde / TV 2

Samtidig ble den nye kriseplanen lagt frem av blant andre Sissener. På spørsmål om Sisseners selskap, Sissener Canopus, nå kjøper seg opp igjen i den nye emisjonen og bidrar med finansiering, svarer han følgende i en SMS.

– Ja, vi tegner.

Rustad nummer to

Sissener utdyper at det er han og én annen som la fram den nye planen. Han regner med at emisjonen blir fullført i løpet av dagen.

– Han har vel ikke stått frem, så da er det ikke riktig for meg å si hvem det er. Det har blitt betydelig interesse, men det skal overraske meg om dette ikke går gjennom, sier Sissener til TV 2.

– Har du troa på at Flyr overlever?

– Ja, de overlever i et kortsiktig perspektiv. I stedet for å gi de masse penger nå, gir vi de litt, og hvis de leverer får de mer penger om fire til fem måneder. Jeg håper for den norske konsumentens skyld at de gjør det, legger han til.

Onsdag ettermiddag bekrefter investor Riulf Rustad at det var han som sammen med Jan Petter Sissener la fram Flyr sin redningsplan.

Rustad sier han går inn i emisjonen med et beløp på mellom fem og 20 millioner, uten at han vil spesifisere summen. Transaksjonen blir gjort via hans selskap Rever.

STOR SPILLER: Riulf Rustad spytter inn kapital til Flyr-emisjonen. Investoren ønsker at Flyr skal bli en større spiller. Foto: Gorm Kallestad/NTB
STOR SPILLER: Riulf Rustad spytter inn kapital til Flyr-emisjonen. Investoren ønsker at Flyr skal bli en større spiller. Foto: Gorm Kallestad/NTB

– Jeg tror dette blir bra for investorer og kan bringe selskapet inn i en god posisjon inn mot neste høysesong, slik at de kan utnytte sin gode kostnadsbase og skape økte inntekter og vekst. Jeg tenker at alle i Norge trenger et ekstra flyselskap, sier Rustad.

Han legger til:

– SAS er på en måte danskorientert og har vært det lenge. Det er viktig å ha en konkurrent til Norwegian for å opprettholde fornuftige priser. Flyr har vært flinke til å bygge et bra brand, så må de kapitalisere det ved å forbedre bunnlinjen og helst øke topplinjen for å bli en større spiller.

HÅPER PÅ FULLE FLY: Sissener har tro på Flyr. I hvert fall på kort sikt. Foto: Frode Hoff / TV 2
HÅPER PÅ FULLE FLY: Sissener har tro på Flyr. I hvert fall på kort sikt. Foto: Frode Hoff / TV 2

Må bygge tillitt

Flyanalytiker i Winair, Hans-Jørgen Elnæs, understreker viktigheten av at Flyr får inn de første 250 millioner kronene.

– Denne planen kan kanskje sørge for at de får inn 250 millioner kroner innen i morgen. Men det er ikke dermed sagt at dette blir en suksess. Det er litt tidlig å si enda, sier Alnæs.

Han sier selskapet har satt en minimumsgrense for kjøp av aksjer for rundt én million norske kroner, men at denne grensen kan settes ned hvis nødvendig.

ANALYTIKER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Thomas Evensen / TV 2
ANALYTIKER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Foto: Thomas Evensen / TV 2

Elnæs tror at det kan bety at ingen «store» aksjonærer går inn, men flere av mindre størrelse. Slik han leser prospektet virker det ikke som én stor eier tar en stor del av kaka.

Mandag pekte han på viktigheten av å få inn sterke investorer.

– Men de får umiddelbart ny kapital på plass slik at markedet får tillit til selskapet og de kan fortsette driften, hvis de ikke får inn nok kapital vil nok markedet være tilbakeholdne med å kjøpe billetter fremover, sier Alnæs.

KAPITAL: Hans Jørgen Elnæs mener Flyr må få mer kapital på plass for at markedet ikke skal bli tilbakeholdent. Foto: Frode Hoff / TV 2
KAPITAL: Hans Jørgen Elnæs mener Flyr må få mer kapital på plass for at markedet ikke skal bli tilbakeholdent. Foto: Frode Hoff / TV 2