VERDENS BESTE:

Hunderfossen vant prestisjepris – igjen

Klassisk musikk og et «ukjent» fenomen sjarmerte juryen. Hunderfossen Eventyrparks Musikkfabrikken er kåret til verdens beste fornøyelsespark-attraksjon i 2023.

SÅ GLAD: Daglig leder Hogne Høstmælingen i Hunderfossen eventyrpark jubler over å ha vunnet den prestisjetunge THEA-award foran over 5000 andre fornøyelsesparker verden rundt. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2
SÅ GLAD: Daglig leder Hogne Høstmælingen i Hunderfossen eventyrpark jubler over å ha vunnet den prestisjetunge THEA-award foran over 5000 andre fornøyelsesparker verden rundt. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2

Prisen, som regnes som en «Oscar» for fornøyelsesparkene, ble offentliggjort i Disney World i Orlando rundt klokken 03.00 natt til onsdag norsk tid.

– Det er helt, helt utrolig! Jeg hadde ikke våget å tenke tanken på å få denne prisen igjen, utbryter daglig leder Hogne Høstmælingen i Hunderfossen eventyrpark etter at han har fått vite at de for andre gang på tre år har vunnet Themed Entertainment Association Award.

«UKJENT» FENOMEN: Enkelte av oss kan se eller fornemme farger når vi hører musikk. Her demonstrerer hovedrolleinnehaver Nathaniel Liodden hvordan det kan virke i Hunderfossen-attraksjonen Musikkfabrikken. Foto: Animando / Hunderfossen Eventyrpark
«UKJENT» FENOMEN: Enkelte av oss kan se eller fornemme farger når vi hører musikk. Her demonstrerer hovedrolleinnehaver Nathaniel Liodden hvordan det kan virke i Hunderfossen-attraksjonen Musikkfabrikken. Foto: Animando / Hunderfossen Eventyrpark
SER FARGER: En gutt ser farger når musikken spiller. Det kalles synestesi. Her dirigerer han Oslo-filharmonien i Musikkfabrikken-attraksjonen. Foto: Animondo / Hunderfossen eventyrpark
SER FARGER: En gutt ser farger når musikken spiller. Det kalles synestesi. Her dirigerer han Oslo-filharmonien i Musikkfabrikken-attraksjonen. Foto: Animondo / Hunderfossen eventyrpark
SER FARGER: Nathaniel Liodden spiller hovedrollen i 4D-filmen i Musikkfabrikken. Foto: Animando / Hunderfossen eventyrpark
SER FARGER: Nathaniel Liodden spiller hovedrollen i 4D-filmen i Musikkfabrikken. Foto: Animando / Hunderfossen eventyrpark

– Til sammenligning er det som å vinne en Oscar. Det er bare et fåtall parker i verden som er så heldige å vinne denne prisen.

Har nå to av verdens beste

Det er bare to år siden forrige gang Hunderfossen vant den høythengende prisen. Da for Reodor Felgens hyperakselerator.

Denne gangen er det nyskapningen Musikkfabrikken som har gått av med seieren foran bidrag fra flere enn 5000 fornøyelsesparker verden rundt.

Basert på sjeldent fenomen

Musikkfabrikken er basert på det relativt ukjente nevrologiske fenomenet synestesi. Det er en tilstand der enkelte personer blant annet kan se farger når de hører musikk. I Hunderfossen er dette fenomenet visualisert i en 4D-attraksjon som er laget i samarbeid med Oslo filharmoniorkester.

Barn og voksne kan sammen oppleve musikk spilt inn av Oslo-filharmoniens orkester og samtidig leke med, og styre, musikk og farger.

– Det er en veldig annerledes attraksjon, sier Høstmælingen.

KLASSISK: Musikkfabrikken kombinerer levende skuespill, animasjon, 4D-effekter og klassisk musikk. Foto: Animando / Hunderfossen
KLASSISK: Musikkfabrikken kombinerer levende skuespill, animasjon, 4D-effekter og klassisk musikk. Foto: Animando / Hunderfossen

– Jeg kan med hånda på hjertet si at dette er det eneste stedet i verden som presenterer klassisk musikk til et fornøyelsespark-publikum.

Dette er synestesi:

Fra Wikipedia:

Synestesi stammer fra det greske ordet syn- («union» eller «sammen») og aesthesis («sensasjon»). Synestesi er et fenomen der sansene er mikset, karakterisert som en sammenblanding av ulike sansemodaliteter (Gazzaniga, Ivry & Mangun, 2009). Eksempler er individer som kan smake ord, opplever at ulike lyder eller bokstaver har egne farger, eller som ser ukedager eller måneder med spesifikke tredimensjonale plasseringer. Dette kan oppleves innad, eller projiseres i rommet rundt individet. Personer som har synestetiske opplevelser har gjerne hatt disse så lenge de kan huske, og opplevelsene er forbausende konsistente over tid. (Svartdal, F. & Iversen, T. (1989). Consistency in synesthetic experience to vowels and consonants: five case studies. Scandinavian Journal of Psychology, 30, 220-227)

Synestesi er ikke definert som en nevrologisk lidelse, da det ikke anses å danne en betraktelig forverring av daglig fungering, og kan i tilfeller oppleves som positiv (Savig & Robertson, 2005).

Innen legevitenskapen har tilstanden vært kjent i ca. 300 år, men har gått «glemt» og uforklart frem til moderne tider (Cytowic, 2002). Hyppigheten av synestesi er ukjent, men anslag viser tyder på at den er mellom 1 av 2000 og 1 av 200. Julia Simner og kollegaer (2005) viste til en hyppighet på 1 av 23, og 1 av 90 for grapheme-color synestesi, noe som antyder til at fenomenet er mer vanlig enn tidligere antatt (Cytowic & Eagleman, 2009). En årsak til dette grunner i at mange individer ikke vet at de har synestesi og de ikke anser deres multisensoriske opplevelser for å være uvanlige.

Modig gjort

Skaperen av Musikkfabrikken er produsent og professor i klavér, Sigurd Slåttebrekk. Han har vært til stede ved offentliggjøringen i Orlando og skriver til TV 2:

– Dette er utrolig gøy! Tenk at konserten vi opprinnelig satte opp for Oslo-Filharmonien, skulle ta så av og nå ut i den store verden, skriver han.

UTROLIG GØY: Skaperen av Musikkfabrikken, Sigurd Slåttebrekk, drømmer om å ta satsningen videre til internasjonale oppsetninger. Her fotografert da attraksjonen ble prøvekjørt av en skoleklasse fra Øyer.
UTROLIG GØY: Skaperen av Musikkfabrikken, Sigurd Slåttebrekk, drømmer om å ta satsningen videre til internasjonale oppsetninger. Her fotografert da attraksjonen ble prøvekjørt av en skoleklasse fra Øyer. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2

– Det var modig gjort av Hunderfossen Eventyrpark å etablere en så uvanlig publikumsattraksjon, men du verden for en mottakelse den har fått. Med THEA-prisen viser det at vi definitivt har lykkes.

Nå drømmer Slåttebrekk om å ta satsningen, som opprinnelig startet med Oslo-filharmonien, videre til internasjonale oppsetninger.

Best av 5000

Det er Themed Entertainment Association (TEA) som står bak kåringen. På verdensbasis er det mer enn 5000 fornøyelsesparker med store og små nyheter hvert år og de 100 beste parknyhetene vurderes nøye.

FARGERIKT: I musikkfabrikken kan de besøkende blant annet lage fargespill til klassisk musikk. Her fikk en skoleklasse fra Øyer prøvekjøre systemet da det var nesten ferdig installert i mai i år. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2
FARGERIKT: I musikkfabrikken kan de besøkende blant annet lage fargespill til klassisk musikk. Her fikk en skoleklasse fra Øyer prøvekjøre systemet da det var nesten ferdig installert i mai i år. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2

Juryen består av 23 bransjespesialister, som innstiller til et styre på sju, som til slutt velger ut 12 vinnere av ulike THEA-priser.

Musikkfabrikken i Hunderfossen er kåret til verdens beste attraksjon i prisklassen «limited budget», under 100 millioner kroner.

Se reaksjonene etter kåringen i Orlando her:

Turte å satse - ble verdens beste

Flesker til

Juryens begrunnelse er at Musikkfabrikken Hunderfossen er spektakulær, original og morsom, har høy læringsfaktor for alle aldersgrupper, har en gjennomført helhet, tar for seg et uvanlig tema som synestesi, og har et universelt språk med klassisk musikk og sterke fargeeffekter.

PRESTISJEPRIS: THEA Award tildeles årets beste fornøyelsesparkattraksjon. Foto: Themed Entertainment Association (TEA)
PRESTISJEPRIS: THEA Award tildeles årets beste fornøyelsesparkattraksjon. Foto: Themed Entertainment Association (TEA)

Melissa Oviedo, som er president for TEAs internasjonale styre, drar virkelig på når hun omtaler skaperne av attraksjonen:

«These remarkable individuals have demonstrated unparalleled creativity, innovation, and commitment to delivering extraordinary guest experiences on a truly global scale. Their work has not only entertained and inspired millions but also continues to shape the future of our industry.»

Det er 30. gang TEA gjennomfører denne årlige prisutdelingen, og selve overrekkelsen skjer i Hollywood 14. mars neste år, under en «grand gala» med 1000 inviterte fra mer enn 40 land.