RØYK FRA HANGAREN: Dette Maxar satellitt-bildet fra 27.02.22 viser røyk som stiger opp fra hangaren der verdens største transportfly, Antonov AN-225, skal ha stått parkert for vedlikehold. Foto: Satellittbilde/Maxar Technologies/AFP
RØYK FRA HANGAREN: Dette Maxar satellitt-bildet fra 27.02.22 viser røyk som stiger opp fra hangaren der verdens største transportfly, Antonov AN-225, skal ha stått parkert for vedlikehold. Foto: Satellittbilde/Maxar Technologies/AFP

Hentet utstyr på Gardermoen – nå kan de ikke fly hjem: – Alt er ødelagt

Samme dag som mannskapet var på Gardermoen, fikk de beskjed om at hjemmebasen deres var ødelagt.

– Jeg skulle ønske vi kunne fly denne lasten hjem til Ukraina, sukker en fra mannskapet på det ukrainske transportflyet Antonov An-124 fra Antonov Airlines mens norske CV-90 kampvogner blir lastet om bord ved Gardermoen militære flystasjon.

Men de fire kampvognene fra Telemark Bataljon skulle, sammen med rundt 50 soldater fra Telemark Bataljon, til Litauen hvor de har sluttet seg til den stående NATO-styrken.

LASTER KAMPVOGNER: En av fire CV-90 kampvogner fra Telemark Bataljon kjører om bord i ett av fem gjenværende transportfly fra Antonov Airlines. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2
LASTER KAMPVOGNER: En av fire CV-90 kampvogner fra Telemark Bataljon kjører om bord i ett av fem gjenværende transportfly fra Antonov Airlines. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2

Verdens største transportfly ødelagt

Omtrent samtidig gikk det ut meldinger, blant annet fra den ukrainske utenriksministeren Dmytro Kuleba, om at verdens største transportfly, Antonov An-225, som det bare finnes ett eksemplar av i verden, kan ha blitt ødelagt av russiske tropper i det andre luftangrepet mot Hostomel (Gostomel) flyplass ved Kyiv.

Flyplassen er hjemmebasen til fraktflyselskapet Antonov Airlines, og flyet som var innom Gardermoen er «lillesøsteren».

Mannskapet om bord er naturlig nok preget av de dramatiske meldingene fra hjemlandet.

NASJONALT SYMBOL: Verdens største transportfly, Antonov An-225, var døpt Mriya (Drøm). Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky
NASJONALT SYMBOL: Verdens største transportfly, Antonov An-225, var døpt Mriya (Drøm). Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky

Søkte dekning

De TV 2 snakket med ønsker ikke å stå fram med navn eller bilde fordi de er bekymret for sikkerheten til familiene hjemme i Ukraina. Men de forteller engasjert om det de har fått høre om dramatikken som utspant seg da russerne angrep flyplassen der Antonov Airlines har basen sin.

– Det kom omtrent 30 helikoptre, sier en.

– Kontorene våre ble utsatt for eksplosjoner fra raketter og bomber, mens mer enn 100 personer søkte dekning i tilfluktsrom under bakken.

– Vi mistet ikke bare det største flyet, Antonov 225. Vi mistet alle flyene som sto på oppstillingsplassen.

TUNGVEKTER: Antonov AN 225 ble konstruert for å frakte blant annet flyseksjoner og Buran, som skulle være Sovjets svar på romfergen. Foto: AP Photo/Volodymyr Repik
TUNGVEKTER: Antonov AN 225 ble konstruert for å frakte blant annet flyseksjoner og Buran, som skulle være Sovjets svar på romfergen. Foto: AP Photo/Volodymyr Repik

– For en uke siden hadde vi mange fly, nå er alt ødelagt. Flyplass, terminaler, kontorer og fly. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, ingenting!

Fem fly fortsatt i drift

Mannen fra mannskapet anslår at de har mistet fem fly, inkludert An-225. To fly vet han ikke hvordan det er gått med. Fem transportfly er fortsatt i drift fordi de var ute på oppdrag da invasjonen startet. De flyr oppdrag for NATO, europeiske firmaer og transport fra Kina til Europa.

De to siste årene har de blant annet fløyet både vaksiner og testutstyr for covid til Europa.

– Jeg vet ikke hvor mange turer vi har fløyet, men vi har fraktet mellom 80 og 120 tonn medisinsk utstyr på hver tur.

Vet ikke når de kan reise hjem

Nå vet ingen i mannskapet når de kan reise hjem.

– Dessverre kan vi ikke reise hjem. Familiene våre venter på oss i Ukraina, men vi må jobbe. For vi er i Europa og selskapet har kontrakt med NATO.

VELBRUKT ARBEIDSPLASS: Cockpiten i Antonov AN 124 mens flyet står parkert på Gardermoen med lasteporten oppslått. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2
VELBRUKT ARBEIDSPLASS: Cockpiten i Antonov AN 124 mens flyet står parkert på Gardermoen med lasteporten oppslått. Foto: Harald Bjørnson Jacobsen / TV 2

Mannskapet forteller at de vanligvis er på jobb tre til fire uker i strekk, før de har en friperiode hjemme.

– I forhold til planen skulle vi i mannskapet vært byttet ut om noen dager. Men nå vil det dessverre ikke skje. Flyet som skulle fraktet nytt mannskap til oss og tatt med oss hjem, har brent opp og et annet er ødelagt av raketter. Selskapet har ingen mulighet til å fly til Europa for å bytte oss ut.

Stort engasjement blant flyinteresserte

Blant flyinteresserte over hele verden diskuteres det nå på sosiale medier hvor skadet lastekjempen AN 225 er. Et bilde som skal være tatt fra en militær drone viser kraftige flammer som står opp fra flyet.

På nye satellittbilder kan det se ut til at bare deler av hangaren er skadet, og det diskuteres om flyet er relativt uskadd og kan repareres.

Antonov Company melder på sin twitterfeed at eksperter ennå ikke har undersøkt flyet og at de derfor ikke kan si noe om tilstanden.