– Helgekosen ligger dypt i den norske folkesjelen

Dyrtid rokker ikke ved nordmenns elsk til helg. Dagligvarekjedene ser ingen endringer i nordmenns helgevaner.

KOS: I motsetning til andre varer, har prisen på sjokolade, brus og chips gått ned de siste årene. Foto: Marie Grensbråten Lorvik / TV 2
KOS: I motsetning til andre varer, har prisen på sjokolade, brus og chips gått ned de siste årene. Foto: Marie Grensbråten Lorvik / TV 2

På det meste ligger enkelte nordmenn an til å få 400 kroner i skattelette neste år.

Det rekker knapt til en helgehandel nå om dagen.

Samtidig er det ventet at rentene skal ytterligere opp, og det er uvisst hvilken retning prisstigningen tar utover høsten.

Mellom august i fjor og august i år steg prisene på matvarer og alkoholfri drikke med hele 9 prosent.

Selv om mange allerede merker at lommeboka er strammere, slutter vi ikke å prioritere «kos» av den grunn.

FORSKER: Alexander Schjøll forsker på matvarer og personlig økonomi ved OsloMet Foto: OsloMet
FORSKER: Alexander Schjøll forsker på matvarer og personlig økonomi ved OsloMet Foto: OsloMet

Både Norgesgruppen og Coop opplyser til TV 2 at salget av godteri, snacks og drikkevarer ligger stabilt sammenlignet med samme tid i fjor.

– Det er kanskje overraskende at vi ikke sparer inn på kosen, sier matforbruk-forsker Alexander Schjøll ved OsloMet.

Godteskåla som lyspunkt

Schjøll sier kosen vi er så opptatt av har en forklaring.

– Når det er vanskeligere tider, må vi ha noen lyspunkter. sier Schjøll.

Han mener kosen hjemme er en erstatning for at mange dropper restaurantbesøk og kulturopplevelser.

– Prisstigningen er lavere på godteri og brus. Det er derfor en rasjonell tankegang at man velger den billigste kosen, sier han.

– I stedet for godteri og kino, drar mange heller til en lavprisbutikk og kjøper godteri og ser en film hjemme, forklarer han.

– Urokkelig

I matbutikken fredag er det høy aktivitet i «kos-avdelingen». Potetgull og smågodt står tydeligvis høyt på prioriteringslista.

– Jeg nekter å gi opp helgekosen. Det er noe urokkelig med den. Jeg vil spare andre steder enn akkurat helgen, for eksempel mindre kjøtt i hverdagen, sier Ingvild Langeland til TV 2.

SMÅKOS: Ingvild Langeland setter smågodtet høyt denne fredagen. Foto: Martin Fønnebø / TV 2
SMÅKOS: Ingvild Langeland setter smågodtet høyt denne fredagen. Foto: Martin Fønnebø / TV 2

Studenten Aleksander Thuen sier at sparingen går kontinuerlig hele tida, men i helgen er det både pils og Pepsi max.

SNACKS: Aleksander Thuen sparer der man kan spare, hele tiden. Bare ikke så mye i helgene. Foto: Martin Fønnebø / TV 2
SNACKS: Aleksander Thuen sparer der man kan spare, hele tiden. Bare ikke så mye i helgene. Foto: Martin Fønnebø / TV 2

– Ting er blitt veldig mye dyrere, og det skjønner jeg godt at mange merker. Likevel er det greit å leve litt, ikke bare på knekkebrød, men også litt kos i helgene. Jeg tror det er viktig at man ikke går helt i kjelleren, sier han.

Billigere snacks

De siste sju årene har den generelle prisøkningen på varer vært på 20 prosent. Men prisen på blant annet brus, chips og sjokolade har derimot falt, ifølge SSB.

FAVORITT: Jan Hillesland tror vi lever mer for helgene. Foto: privat
FAVORITT: Jan Hillesland tror vi lever mer for helgene. Foto: privat

Dagligvareekspert og partner i Link Retail, Jan Hillesland, sier at i dårligere økonomiske tider sparer vi på hverdagsluksusen og lever mer for helgene.

– Jeg har sett at restauranter har begynt å holde stengt også på tirsdager, fordi folk går ikke ut tirsdager, men heller på fredager. Det samme gjør folk når de handler nå. Man kjøper rimeligere ting i hverdagene og koser seg ekstra godt i helgene, sier Hillesland.

– Helgekosen ligger dypt i den norske folkesjelen, sier han.

SLAPPFISK: Nordmenn er slappfisker når det gjelder kjøp av sjømat. Etter priskrigen har imidlertid flere kjøpt. Foto: Bjørn Roger Brevik / TV 2
SLAPPFISK: Nordmenn er slappfisker når det gjelder kjøp av sjømat. Etter priskrigen har imidlertid flere kjøpt. Foto: Bjørn Roger Brevik / TV 2

Priskrig på fisk

Schjøll sier at det er sunn mat nordmenn kniper først inn på. Fiskesalget er et eksempel på det.

– Fiskespingen har vært en katastrofe, selv før dyrtiden begynte. Vi ser ikke på fisk som kos, og derfor er det ikke et stort offer for oss å droppe det, sier han.

Tidligere i år ble det imidlertid priskrig på fisk blant lavpriskjedene. Ifølge Kiwi førte det til at folk kjøpte mer fisk.

Samtidig har også kjøttprodusentene satt ned prisen på blant annet kjøttdeig for å få et større salg.

Likevel har prisnedgangen på fisk vært størst, og det er kanskje det du bør velge til tacoen i helgen?

BILLIG: Salget av butikkenes egne merkevarer (EMV) har økt i løpet av året. Her vist til First Price-tomater i midten. Foto: Kristin Grønning / TV 2
BILLIG: Salget av butikkenes egne merkevarer (EMV) har økt i løpet av året. Her vist til First Price-tomater i midten. Foto: Kristin Grønning / TV 2

Velger «billigmat»

Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Joker og Meny, sier at selv om den typiske helgehandlekurven fortsatt består, er det enkelte varegrupper som selger mer nå enn tidligere.

Det gjelder egne merkevarer (EMV), som er kjedenes «billigprodukter», som blant annet First Price, Eldorado, Prima og X-tra.

– De velger også oftere rimeligere alternativer, både i form av egne merkevarer, men også ved å velge for eksempel billigere kjøttvarer, og de er blitt mer tilbudsorienterte enn før, skriver kommunikasjonsrådgiver Kine Søyland i Norgesgruppen til TV 2.

Dette er noe også Coop opplever.

– Kundene skal også kose seg med god mat i helgene, men vi ser at flere velger billigere varer, spesielt i Xtra- og Coop-serien, skriver kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop til TV 2.