
Gjør store endringer før ny åpning
Follobanen har vært stengt siden 19. desember. Slik skal de få prosjektet på skinner igjen.
3. januar måtte Bane Nor-sjefen Gorm Frimannlsund møte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med svar på hva som har gikk galt etter den skandaløse åpningen av Follobanen.
TV 2 har fått innsyn i hva Frimannslund presenterte på møtet.
Han presenterte to ulike tidsplaner for oppstart. En «i beste fall»-plan og en «forventet»-plan.

Ved «forventet» tidsplan kommer Follobanen i drift igjen innen 1. februar.
«I beste fall» kan drift starte igjen 20. januar.

– Våre planer har vært flytende. Vi er midt mellom begge løpene jeg ga til statsråden. Jeg er optimistisk, sier Gorm Frimannslund til TV 2.
Sjefen i Bane Nor sier det er en overveiende høy sannsynlighet for at de klarer å kjøre tog på Follobanen i løpet av siste uke i januar.
– Jeg tror vi kommer til å kjøre gjennom tunnelen innen utløpet av januar. Vi er aldri 100 prosent sikre på å finne alle feilene, men vi har inspisert hele anlegget grundig, forteller han videre.

Dette skal de ha gjort
I den forventede planen kommer det fram at Bane Nor innen 9. januar skal ha gjort en rekke tiltak på Follobanen:
- Fikse kabelskjøtene, som var underdimensjonerte.
- Avklare «rotårsakene» for hendelsene og bestemme alternativer.
- Lage risikoanalyser for disse alternativene.
- Etablere et testregime. Dette inkluderer målepunkter.
Mandag får TV 2 bekreftet at Bane Nor er foran skjemaet som ble presentert for statsråden 3. januar.
De har allerede utført punktene ovenfor.

Ny testing
Mandag ble det klart at Bane Nor vil gjennomføre testkjøring på Follobanen 16. januar.
Etter skandaleåpningen 11. desember har det kommet frem at det ikke ble gjennomført fullskala-testing i Aftenposten.
Mandag hadde Vy og Bane Nor et møte for å lage et nytt testprogram.
TV 2 får opplyst at de vil gjøre store endringer fra forrige testkjøring.
– Vi kommer til å belaste anlegget litt mer enn det anlegget skal ha i en normalsituasjon. Det blir en veldig grundig test med med målinger flere steder for å vite nøyaktig hvor strømmen går, sier Bane Nor-sjefen.
– Burde ikke dette blitt gjort før den offisielle åpningen?
– Jeg har ikke alle detaljene før vi startet opp, men vi hadde en hel uke med normaldrift. Så jeg vil ikke kritisere tidligere testopplegg.