Frykter kunder kan la seg «lure»: – Velkjent fenomen

Flere matvareprodukter har krympet i størrelse. Ekspertene oppfordrer deg som forbruker til å være oppmerksom.

KRAFTIG PRISØKNING: Aldri tidligere har dagligvareprisene økt mer enn i juli måned. Bildet er et illustrasjonsfoto.
KRAFTIG PRISØKNING: Aldri tidligere har dagligvareprisene økt mer enn i juli måned. Bildet er et illustrasjonsfoto. Foto: Tom Rune Orset / TV 2

I juli økte prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer med hele 7,6 prosent på bare én måned. Det er den kraftigste prisøkningen noen sinne.Nå advarer flere eksperter i tillegg mot såkalt «krympflasjon», eller «shrinkflation» på engelsk. Fenomenet går ut på at varer krymper i innhold, uten at prisen settes tilsvarende ned.Ekspertene frykter forbrukere vil føle seg lurt, men har et tydelig råd for å unngå nett