
– Folk kommer seg ikke i begravelser
Familier i nord må ut med titusenvis for å reise med fly. Senterpartiet lover endring, men vil ikke si når.
Hadde du vært villig til å punge ut tusenvis av kroner for en relativt kort flytur mellom to norske byer?
Dette er virkeligheten til de fleste som bor lengst nord i landet vårt.
For der det er tett mellom fjellene og ingen togskinner, er fly en av de få måtene å komme seg over lengre avstander på.
Nå tar en stadig voksende gruppe opp kampen mot de skyhøye prisene.

Flere tusen medlemmer
– Før i tiden gikk det an å få en og annen billig billett til under tusenlappen på kortbanenettet. De eksisterer ikke lenger, sier Maiken Garder fra Hammerfest.
Hun har opprettet Facebook-gruppen «Folkeopprør mot skyhøye flypriser på kortbanenettet». På kort tid har hun samlet flere tusen medlemmer.
I gruppen deler medlemmene erfaringer om hvor vanskelig det er å reise, uten å måtte bla opp høye summer.
– Det er hjerteskjærende historier om mennesker som ikke kommer seg i begravelser. Om besteforeldre som ikke har sett barnebarna sine på flere år, forteller Garder til TV 2.
For en ordinær familie kan en flyreise til Sør-Norge koste hele 30.000 kroner.
– Men de sørpå får seg en to ukers ferie til Syden til samme pris, sier Garder.
Det er ikke bare mellom nord og sør det er dyrt. Å reise fra en flyplass på kortbanenettet til en annen, kan også koste mange tusen.

Garder mener de som bor på kortbanenettet i Nord-Norge og Nord-Vestlandet er avskåret fra resten av samfunnet.
Nå frykter hun at folk vil flytte.
– Man klarer ikke å bo en plass når man ikke har kontakt med resten av verden. Det går ikke i lengden, sier Garder.
– Sett i gang
Maiken Garder og resten av medlemmene i gruppen får støtte fra Fremskrittspartiets Dagfinn Olsen.
– Vi er helt enig. Det er altfor kostbart slik som det er. Vi må huske på at dette er kollektivtilbudet til de som bor ute i distriktet, sier stortingsrepresentanten.

Han mener regjeringen bare har å sette i gang med tiltak.
– Vi har billetter for Ruter i Oslo som det er mer eller mindre 60 prosent subsidier på. Widerøes flyavganger i Nordland har i snitt 25 prosent subsidier. Her kan man løfte, sier Olsen.
Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Senterpartiet, forklarer at de høye flyprisene skyldes at det er for få som reiser med fly i Nord-Norge.
Det er rett og slett ikke lønnsomt for flyselskapene å tilby billige flyreiser, slik de gjør i Sør-Norge.

Uklar framtid
– Det er bra at denne problemstillingen blir løftet. De høye prisene på kortbanenettet er én av grunnene til at Senterpartiet vil være i regjering, sier Mossleth.
Hun tydeliggjør at regjeringspartiene skal prioritere flyprisene i nord framover.

– Vi har som mål å få bedre tilbud, og halvere prisene der det ikke er kommersielt lønnsomt å fly.
Men akkurat når disse endringene kommer, vil Mossleth ikke svare på.
– Vi har et løfte på at det skal skje i denne regjeringsperioden, og jeg jobber for at det skal skje så fort som mulig.