
Flyr-tillitsvalgt om skjebnedøgnet: – Krevende og trist
Kriserammede Flyr nærmer seg fristen for å få inn frisk kapital fra investorer.
Flyr er i økonomisk krise og har satt i gang en redningsaksjon i et forsøk på å redde selskapet.
Flyselskapet har uttalt at de trenger 430 millioner kroner fra investorer for å komme på rett kjøl.
Tidsfristen for aksjonærene er tirsdag klokken 16.30. Tiden er med andre ord i ferd med å renne ut.
Samme dag som skjebnen til Flyr blir avgjort, er Tellef Ormestad ute av listen over de 50 største aksjonærene i selskapet, skriver NTB.
– Overraskende
Tidligere tirsdag ble det klart at Flyr har signert en intensjonsavtale for å leie ut ett av flyene sine fra februar.

Espen Poulsen er leder for pilotforeningen i Flyr.
Han sier følgende om situasjonen i det kriserammede flyselskapet:
– Vi har ingen ytterligere informasjon om selskapets finansielle situasjon annet enn det som kommer frem i media. Vi piloter konsentrerer oss om å gjøre jobben vår, som er å levere flyreiser til våre gjester på en sikker, profesjonell og serviceinnstilt måte, sier Poulsen.
Han legger til:
– Vi forholder oss til at selskapet, som de fleste andre selskaper i bransjen, skal gjennom en tøff vintersesong.
Det har tidligere blitt kjent at Flyr tar grep for å redusere pengebruken inn mot vinteren.
I tillegg til kraftige kutt i innlandsreiser skal rundt 50 prosent av arbeidsstyrken permitteres.
– Det var overraskende når det kom, i hvert fall blant våre medlemmer. Samtidig er vi glade for at selskapet tar konstruktive grep for å posisjonere seg så godt som mulig fremover, sier Poulsen.
– Krevende og trist
Bendik Sebastian Hansen er leder i Flyr kabinforening. Han sier tiltakene ble møtt med forståelse.
– Det ble mottatt med en felles forståelse, blant oss og medlemmene, det er ekstremt tøffe tak og nødvendig for å sikre arbeidsplasser fremover i tid, og at man har noe å komme tilbake til for de som er permittert, sier han.

Hansen beskriver situasjonen som krevende.
– Det er krevende, først og fremst, men også trist å se at selskapet er i en så omfattende prosess.
– Vi er i dialog med Flyr, men vi har jo tillitt til at de gjør den jobben de er satt til å gjøre. De ivaretar medlemmene og medlemmenes interesser i den krevende situasjonen vi står i.
Flyanalytiker og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI sa mandag at han hadde liten tro på fremtiden til Flyr.
– Jeg vet ikke om jeg kan si at Flyr har hatt uflaks eller ikke, men å starte et flyselskap da de gjorde det, er en kjemperisiko, sa han.