
Får du denne telefonen, er det bare å legge på
Blir du kontaktet av noen som sier du er finalist i en konkurranse du ikke har deltatt i, sier ekspertene at du må følge magefølelsen din.
– Folk ringer ikke helt uoppfordret for å gi deg ting. Det skjer bare ikke.
Det sier Sebastian Claydon Takle, svindelekspert i DNB. Han forklarer at denne typen svindel er en form for abonnementsvindel.
Svindlerne ringer, sender SMS eller e-post med beskjed om at man har vunnet eller er finalist i en konkurranse.
Det kan være konkurranser der man kan vinne en iPhone eller gavekort på matbutikken.

Ofte får man en «premie», der man selv må betale porto for å få premien levert i postkassen. Men dette er ikke porto, forteller Takle til TV 2.
– Du betaler en inngangsverdi som er rabattert første måned. Så blir du tegnet opp til et fast abonnement.
Sosial manipulasjon
Hvis man prøver å si at man ikke har deltatt i en konkurranse, kan svindlerne prøve å lure deg til å tro at du har det.
– De driver med sosial manipulasjon. De er gode til å få oss til å føle oss utilpass og tvile på egne vurderinger. Man må stole på seg selv. Hvis man hadde deltatt i en konkurranse, så hadde man visst det, sier Takle.

Det sier også svindelekspert i Nordea, Ida Marie Edholm.
– De vet ofte hvilke knapper de skal trykke på og hva de skal si for å manipulere oss.
Edholm har en huskeregel hvis man mistenker at man blir svindlet.
– Ta et steg tilbake. Stopp, tenk, sjekk, pleier jeg å si. Stol på magefølelsen, legg på, og sjekk opp nummeret eller e-postadressen, forteller Edholm til TV 2.
Både Takle og Edholm er samstemte om hvordan man skal unngå å havne i slike feller.
– Det viktigste er å ikke oppgi kort- og bankinformasjon.
– Ulovlig
Thomas Iversen i Forbrukerrådet, mener dette er en kjent fremgangsmåte.
– Å opplyse om at man har vunnet eller er finalist i en konkurranse man ikke har deltatt i er en vanlig svindelmetode, sier Iversen.
Han forklarer at denne typen svindel er brudd på markedsføringsloven.

– Når man fremstiller en abonnementstjeneste som noe annet enn det er, så er det brudd på loven. Villedende markedsføring er forbudt.
Ikke betal
Hvis man er uheldig og takker ja til en premie som viser seg å være et abonnement, har man ikke betalingsplikt, forklarer Iversen.
– Har du ikke bestilt, skal du ikke betale. Her har du angrerettlovens vern i behold, noe som gir deg rett til å gå fra avtalen kostnadsfritt.
Hvis du har gått i en abonnementsfelle, bør du la være å betale faktura, anbefaler Iversen.
– Erfaringsmessig er det veldig vanskelig å få tilbake penger hvis du først har betalt en regning som dette.

Hvis fakturaen går til inkasso, kan man kontakte inkassoselskapet.
– Du bør be inkassoselskapet om å fremlegge avtalen som ligger til grunn for fakturaen. Det vil de som regel ikke klare. Da faller betalingsplikten bort bort, forklarer Iversen til TV 2.