
Disse varene handlet vi mest
En oppsiktsvekkende trend satte spor i handlemønstret vårt dette året.
Handlemønsteret det siste året viser at vi kjøper med oss helt ordinære matvarer fra butikken.
TV 2 har hentet inn tall fra Rema 1000, Coop Extra og Norgesgruppen. Sistnevnte består av butikker som Kiwi, Meny, Joker og Spar.
Både hos Coop og Norgesgruppen er det spesielt én vare som går igjen i topp ti-listen.
Kjenner du deg igjen i listen?

– Selv om det er en nedgang i forbruket, er melk godt representert på disse listene. Det er gledelig, sier Alexander Schjøll.
Han er forsker på mat og personlig økonomi ved SIFO på Oslo Met.
Foreløpige tall fra Opplysningskontoret for meieriprodukter viser en nedgang i melkeforbruket i 2022.
Se hele listen lenger ned i teksten.
Smågodt hos Rema 1000
Schjøll synes listen viser morsomme tall.
– Noen varer går jo igjen i alle tre kjedene. Det viser et nokså likt handlemønster, sier han til TV 2.
Matforskeren påpeker at listen stort sett ikke består av mange sunne varer. Smågodt topper listen hos Rema 1000.

– Det kan ikke være noe gøy for Rema at løsvekt godteri topper salget. Rema synes å være den minst sunne dagligvarekjeden, spesielt fordi det både er øl og tobakk inne på listen, sier Schjøll.
Rema 1000 sier de gjør mye for helse og sunnhet, og det er viktig å se på varegruppene totalt sett, og ikke bare enkeltprodukter.
– Vi vet at kundene velger å handle smågodt hos oss fordi det er ferskt. Vi har et variert utvalg og smågodthyllen oppleves som ren og ryddig, sier kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, Celine Anette Sjøberg.
EMV-boom
Den rekordstore prisveksten bidro til at matvarekjedene merket en oppsiktsvekkende trend de siste månedene. TV 2 har tidligere skrevet om at dagligvarekjedene registrerte en salgsøkning av butikkenes egne merkevarer (EMV):
- Extra sin Xtra-serie økte med 35 prosent det siste året.
- Rema 1000 sine egne merkevarer økte med tre prosentpoeng det siste året.
- KIWI vil ikke oppgi noen konkrete tall, men opplyser at kundene deres i større grad velger det billigste alternativet.

Dette ser man også på listen over de mest solgte varer hos dagligvarekjedene.
– Det er spennende å se at egne merkevarer gjør det nokså godt her. Alle listene inneholder slike produkter, noe som gjenspeiler EMV-veksten vi har sett de siste år, sier Schjøll.
Dagligvarekjedene har dette året meldt om at kunder i større grad har blitt bevisste på hva de putter i handlekurven på grunn av økte matvarepriser.

– Når det gjelder hva som skjer neste år, vil jeg tro at de varene som ligger på disse listene er så sentrale i norsk kosthold at selv en vanskeligere økonomisk situasjon ikke endrer så mye på det.
– Det kan være at EMV-varianter vil komme sterkere inn, men jeg tro nok ikke det, sier Schjøll.
Topp ti mest solgte varer hos Rema 1000:
SMÅGODT LØSVEKT |
AGURK STYKK |
BÆREPOSER 80 % RESIRK |
BANANER LØSVEKT |
NORVEGIA F45 SK.FRI |
BARE ØL 0,5L 6-PK 0,5L X6 |
KVERNET DEIG STORFE 14 % |
KYLLINGFILET 1000G SOLVINGE |
PEPSI MAX 1,50 4PK |
PRINCE WHITE 20 |
Topp ti mest solgte varer hos Coop Extra:
COCA COLA |
TINE LETTMELK |
PEPSI MAX |
BANAN |
TINE HELMELK |
Q-MELK LETT |
COOP SPRUDLE |
ÄNGLAMARK LETTMELK |
REGAL HVETEMEL |
AGURK STK |
Topp ti mest solgte varer hos Norgesgruppen:
BANANAR |
AGURK |
COCA COLA UTEN SUKKER 0,33 L |
COCA COLA 0,33 |
LETTMELK 1 % 1 L |
LETTMELK 0,5 % 1 L |
KLEMENTINER |
KIWI |
EVERGOOD CLASSIC FILTERMALT 250 G |
APPELSINER |