Dette vet vi om helikopterstyrten

Én kvinne i 60-årene er bekreftet død etter ulykken onsdag kveld. Én annen person er regnet som kritisk skadet.

SØKER: Kystvaktskipet KV Sortland deltar i søket etter vrakdeler torsdag morgen. Foto: Kystvakten / NTB
SØKER: Kystvaktskipet KV Sortland deltar i søket etter vrakdeler torsdag morgen. Foto: Kystvakten / NTB

Onsdag kveld kom den dramatiske meldingen om at et kommersielt helikopter hadde styrtet i Nordsjøen utenfor Bergen. 

Til sammen ble seks personer reddet opp av havet. Hovedredningssentralen startet klokken 20.40 å heise folk opp av vannet, 50 minutter etter nødmeldingen kom inn. 

RUTE: Slik så helikopterturen ut før det forsvant fra radaren. Foto: Helge Birk Knudsen / TV 2

Klokken 21.20 var alle personer heist opp av vannet. Alle ble fraktet til Haukeland universitetssykehus. 

Les også: Tre alvorlig hendelser med denne helikoptertypen siden 2020

– Kjempetragisk

Klokken 00.30 kom meldingen om at én person er bekreftet død etter ulykken. Den omkomne er en kvinne i 60-årsalderen, ansatt i Equinor.

Torsdag formiddag opplyser Haukeland universitetssykehus at én av de fem andre er kritisk skadet, mens én er alvorlig skadet og tre er lettere skadet.

– Det er klart dette er kjempetragisk, ikke minst for de som har mistet en kjær. Dette preger mange. Vi er jo avhengig av denne helikoptertrafikken. Mange tenker nok tilbake på den tragiske ulykken for åtte år siden. Dette preger nok mange langs kysten i dag, sier Øygardens ordfører Tom Georg Indrevik (H) til TV 2.

Kommunen oppfordrer innbyggere som vil snakke med noen, til å kontakte legevakten.

– Det gjør vi også i dag. Vi skal ha et kommunalt kriseledelsesmøte klokken åtte og vil eventuelt komme tilbake etter det med ytterligere tiltak rettet mot innbyggerne. Det viktigste nå er at vi snakker sammen og har respekt for de som synes dette er vanskelig, sier Indrevik.

– Dette er noe hele landet er avhengig av. Vi kjenner alle noen som flyr inn og ut med disse helikoptrene. Det gjør noe med en når vi ser at vi får et havari og en som dessverre er bekreftet omkommet, konstaterer han.

Stanser flyvninger

Helikopterselskapet Bristow bekrefter at det er et av deres helikoptre som styrtet. Alle de fem skadede etter ulykken er ansatt i selskapet.

Helikopteret er av typen Sikorsky S-92, som blant annet blir brukt som redningshelikopter. 

FØR STYRTEN: Her er helikopteret på treningsoppdrag like før det havarerte. Foto: Kristoffer Misje / TV 2-tipser
FØR STYRTEN: Her er helikopteret på treningsoppdrag like før det havarerte. Foto: Kristoffer Misje / TV 2-tipser

– Etter de opplysningene vi har, er det et såkalt SAR-helikopter som er på kontrakt med petroleumsindustrien og var stasjonert på Flesland som var ute på treningstur, sier redningsleder Ståle Jamtli ved HRS til TV 2 om det aktuelle helikopteret.

At helikopteret brukes i petroleumsindustrien mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs kan by på utfordringer. Helikopteret brukes til å transportere personell mellom fastlandet og installasjonene. 

– Nå blir det opp til luftfartstilsynet å vurdere hva som blir gjort videre med dette her, sier Elnæs. 

Equinor har stanset alle helikopterflyginger frem til klokken 13.00 torsdag. 

– Dette er en dypt tragisk hendelse. Det er en tung dag for mange, og det vi fokuserer på nå, er å ivareta alle berørte og tankene våre går jo først og fremst til de involverte og alle familiene, sier Equinors konsernsjef Anders Opedal til TV 2.

– Brukt siden tidenes morgen

Elnæs sier at denne helikoptertypen er et veldig bra helikopter. Sikorsky har bygget helikopter i mange år. 

– Sikorsky har vært en del av de helikoptrene som har blitt brukt i Nordsjøen helt siden tidenes morgen med oljeproduksjon og utviklingen av felt der ute. 

Han mener det ikke er noe særlig problematikk rundt helikoptertypen. 

– Nå må vi avvente hva som er årsaken til at helikopteret gikk i sjøen, sier han videre. 

Turøy-ulykken i 2016 ga store konsekvenser for selskapet som lager helikopter. Derfor mener Elnæs det er viktig å finne årsaken til ulykker med fly og helikopter, slik at å reise med fly og helikopter fortsetter å være noen av de tryggeste fremkomstmidlene. 

– Det er fordi man finner mye ut av de ulykkene som har skjedd for at de ikke skal skje igjen. Det er det vi håper kommer på plass etter hvert om det som har skjedd der ute.

Helikopterulykker i Norge:

Fakta om helikopterulykker med dødelig utfall i Norge siden 2006.

* 28. februar 2024: Én person omkom da et helikopter havarerte i sjøen vest for Sotra utenfor Bergen.

* 1. november 2022: To personer omkom og én ble alvorlig skadd da et helikopter styrtet ved Verdal i Trøndelag. Havarikommisjonen konkluderer med at tett tåke var årsaken.

* 18. mars 2022: Fire amerikanske soldater mistet livet da et militært helikopter styrtet under Nato-øvelsen Cold Response i Nordland.

* 18. juni 2021: En 46 år gammel mann fra Kløfta omkom da helikopteret hans fløy inn i en høyspentlinje og styrtet ved Lannerheia på E18 i Porsgrunn i Telemark. Mannen var alene om bord i helikopteret av typen Robinson R44.

* 16. november 2020: En pilot ble lettere skadd i en helikopterulykke i Forsand i Sandnes kommune. Helikopteret fraktet betong til bygging av en kraftledning da halen på helikopteret knakk.

* 31. august 2019: Seks personer mistet livet da et Airbus H125-helikopter (tidligere kjent som Eurocopter AS-350) styrtet ved fjellet Skoddevarre i Alta. Helikopteret ble operert av selskapet Helitrans.

* 16. februar 2019: Et ektepar i 40-årene omkom i en ulykke med sitt eget helikopter av typen Robinson R44 i Røldalsfjellet i Hordaland.

* 26. oktober 2017: Et russisk Mi-8 helikopter styrtet utenfor Barentsburg på Svalbard. Åtte mennesker mistet livet i ulykken, tre besetningsmedlemmer og fem forskere. Kun én av de omkomne ble funnet.

* 29. april 2016: Tolv menn og én kvinne omkom da et Super Puma-helikopter styrtet etter at rotoren løsnet ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland. Helikopteret var operert av selskapet CHC Helikopter Service.

* 14. januar. 2014: To menn omkom da et helikopter fra Norsk Luftambulanse traff en høyspentlinje og gikk i bakken ved Sønsterudtunnelen på E16 i Hole.

* 11. januar 2012: To personer omkom da et helikopter av typen Robinson R44 tilhørende Jämtlands Flyg gikk ned ved Mosjøen.

* 4. juli 2011: Fem personer omkom da et helikopter av typen Eurocopter AS350 B3 tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik havarerte i Hardanger under et privat flytteoppdrag.

* 27. januar 2010: Alle fire om bord omkom da et helikopter av typen Robinson R44 Astro styrtet og gikk gjennom isen utenfor havnebassenget i Horten. Helikopteret tilhørte Midtnorsk Helikopterservice AS.

* 4. februar 2009: Piloten omkom da et helikopter av typen Airbus AS-350B havarerte da det sto på bakken i Rostadalen i Målselv i Indre Troms.

* 30. mars 2008: Tre personer omkom da et russisk helikopter av typen Mi-8 med ni personer om bord styrtet cirka 4 kilometer fra Barentsburg på Svalbard.

* 14. september 2006: To personer omkom da et helikopter styrtet under frakt av bygningsmaterialer på Voss. Fraktevaieren fikk sleng og kom borti halerotoren.

– Vil få helikopteret trygt ned

Politiet har bedt Forsvaret om bistand til søk og mottak av vrakdeler på Haakonsvern. 

– Vi samarbeider videre med Havarikommisjonen om det videre arbeidet, skriver politiet i en pressemelding. 

Selv om Elnæs sier det er altfor tidlig til å si noe om hvorfor helikopteret styrtet, sier han det er en ting som er viktig å få med seg når det gjelder helikoptre. 

– Hvis det blir en form for en svikt i en motor eller et annet system kan de lande med autorotasjon. Det vil si at det hvis det ikke er kraft i motoren, vil rotorene kunne brukes til å få ned helikopter på en relativt trygg måte, forklarer han. 

LUFTAMBULANSE: Dette helikopteret frakta fem av personene som ble hentet opp av sjøen og flydd til Haukeland. Her står det ved Store Lungegårdsvann etterpå. Foto: Isac Skjevik Kvello / TV 2
LUFTAMBULANSE: Dette helikopteret frakta fem av personene som ble hentet opp av sjøen og flydd til Haukeland. Her står det ved Store Lungegårdsvann etterpå. Foto: Isac Skjevik Kvello / TV 2

En autorotasjon er noe helikopterpiloter trener på jevnlig. Men Elnæs tror det er lite sannsynlig at det er dette pilotene øvde på onsdag kveld. Både fordi det var sent på kvelden, men også fordi det var dårlig vær med høye bølger. Slik trening blir gjerne gjort i simulatorer og eventuelt når forholdene er tilstrekkelig for det. 

– Jeg ser ikke bort ifra at det kanskje er årsaken til at det har gått såpass bra ute på sjøen og at de har klart å lande helikopteret nesten normalt gjennom en autorotasjon, sier Elnæs.

– Håp om å finne vrakrester

Gustav Landro, stabssjef i Vest politidistrikt, sier at det er for tidlig å si noe om bakgrunnen til ulykken. 

– Vi søker etter vrakdeler i nærheten av der vi tror det havarerte helikopteret ligger. Vi har båter i sving også bistår Forsvaret i søket og med håndteringen av vrakrestene, sier Landro. 

BERGEN: Stabssjef i Vest politidistrikt Gustav Landro sier de har håp om å finne vrakrester. Foto: Isac Skjevik Kvello / TV 2
BERGEN: Stabssjef i Vest politidistrikt Gustav Landro sier de har håp om å finne vrakrester. Foto: Isac Skjevik Kvello / TV 2

Vrakrestene vil bli tatt om bord i fartøyene til Kystverket før de fraktes videre til Haakonsvern. 

Redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen II og kystvaktskipet KV Sortland var med i søket etter vrakrester etter at redningaksjonen var avsluttet i 22.10-tiden onsdag kveld.

Pressevakt Markus Plementas i Redningsselskapet sier til TV 2 at deres mannskaper fant enkelte deler fra innsiden av helikopteret før de ga seg etter om lag en time.

Det vil bli gjort ytterlige søk i løpet av torsdag når det blir lysere. 

– Vi har håp om å finne vrakrester. Det er en del som flyter. Men nå er det mørkt og vanskelige forhold, så i morgen vil det være mye bedre, sier Landro.

Politiet og Havarikommisjonen vil nå jobbe side om side i arbeidet med å finne ut hva som har skjedd. Landro sier at deres viktigste oppgave nå vil være å finne ut om det har skjedd noe straffbart. 

– Så vil Havarikommisjonen kunne si noe om årsaken til hvorfor dette skjedde, forklarer han.