Råkjørere straffes hardt:

– Det skjærer i hjertet

Dansk politi har auksjonert bort beslaglagte biler for 30 millioner. Shakha Ameens Lamborghini er én av dem. Nå vurderes samme tiltak her til lands.

BESLAGLAGT: Shakha Ameen rakk å eie Lamborghinien i to dager, før den ble beslaglagt av politiet. Foto: Privat
BESLAGLAGT: Shakha Ameen rakk å eie Lamborghinien i to dager, før den ble beslaglagt av politiet. Foto: Privat

Fra 31. mars 2021 fikk dansk politi et nytt våpen i kampen mot grisekjørere.

Politiet kan nemlig ta beslag i bilen på stedet. 

Om de får medhold i retten, blir bilen deretter auksjonert bort og pengene går rett i statskassen. 

Siden det nye lovverket ble innført er 3200 bilister siktet etter denne paragrafen, og det har kommet 30 millioner danske kroner inn i statskassen etter auksjon av de beslaglagte bilene, skriver dansk TV 2.

På vei hjem til Norge 

Over 2000 av siktelsene gjelder promillekjøring, mens drøyt 700 gjelder fartsovertredelser.

Flere av sakene, der politiet har beslaglagt biler, har skapt store overskrifter. 

Saken om norske Shakha Ameen, som rakk å eie sin Lamborghini Huracan Spyder i to dager før han ble målt til 228 kilometer/t på sin ferd gjennom Danmark 7. oktober 2021, er én av sakene som har fått mye oppmerksomhet. 

RÅ: Med 640 hestekrefter er Huracan Performante Spyder en av verdens råeste cabrioleter. Foto: Privat
RÅ: Med 640 hestekrefter er Huracan Performante Spyder en av verdens råeste cabrioleter. Foto: Privat

Ameen hadde hentet Lamborghinien, til en verdi av nærmere tre millioner kroner, i Tyskland to dager før. 

Han var på vei for å kjøre råtassen hjem til Stavanger, da han ble stanset av politiet. 

– Jeg har hele tiden vært tydelig på at jeg ikke kjørte så fort som politiet påstår, sier Shakha Ameen (34) til TV 2. 

– Ord mot ord

Ameens sak er blitt behandlet i to rettsinstanser i Danmark. Han har hele tiden hevdet sin uskyld, men tapte i retten. 

Også dansk Høyesterett har avvist saken. 

34-åringen ble dømt til 20 dagers fengsel, tap av førerkortet og forbud mot å reise til Danmark i seks år.

BILFRELST: Ameen lever av å importere og selge sportsbiler. Her med en Porsche 911 Carrera GTS, som han nå eier. Foto: Privat
BILFRELST: Ameen lever av å importere og selge sportsbiler. Her med en Porsche 911 Carrera GTS, som han nå eier. Foto: Privat

Ameen og hans advokat har likevel ikke gitt opp. 

– Advokaten min forsøker å få ut dokumentene fra dansk politi, fordi vi ønsker å få saken gjenopptatt samt prøve å få saken behandlet i Den Europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD), sier 34-åringen.

Selv etter dom i to rettsinstanser, forsetter Ameen å kjempe kampen mot dansk politi og rettsvesen. 

– Det finnes ingen opptak eller bevis, det er ord mot ord. Jeg mener politiet sitter på dokumentasjon. Dersom de hadde lagt fram dokumentasjonen i retten, kunne jeg ha ha bevist at jeg kjørte mellom 140 og 150 kilometer/t i 130-sonen på stedet, sier Ameen.

Ønsket å kjøpe tilbake 

Ameen største drøm var å kjøpe tilbake den sjeldne Lamborghinien, men han har ikke råd. 

4. mars i år gikk derfor «lamboen», med 610 hestekrefter og en toppfart på 325 kilometer/t, under hammeren på tvangsauksjon for 1,9 millioner danske kroner. 

Bilen er nå lagt ut for salg igjen, på det tyske markedet, til en verdi på 5,5 millioner norske kroner. 

– Det skjærer i hjertet å se at den ligger ute for salg, sier Ameen.

FANGET: UP tar mange råkjørere. Nå ønsker de kraftigere tiltak mot verstingene. Foto: Magnus Nøkland/ TV 2
FANGET: UP tar mange råkjørere. Nå ønsker de kraftigere tiltak mot verstingene. Foto: Magnus Nøkland/ TV 2

Kriterier som gjør at politiet kan beslaglegge bilen:

  • Farten er over 200 km/t, uansett hvor høy fartsgrensen er.
  • Hvis man kjører over dobbelt så fort som fartsgrensen og farten er over 100 km/t.
  • Hvis man har over 2,0 i promille. Danmark har en promillegrense på 0,5,
  • I tillegg gjelder egne regler hvis råkjøringen fører til at noen blir drept eller skadd.

Da dansk politi innførte sitt nye våpen mot fartssyndere og fyllekjørere var talsmann Christian Berthelsen for Rigspolitiets Nationale Færdselscenter svært tydelig. 

– Vi har kommet til et punkt hvor vi så oss nødt til å gjøre noe med grisekjøringen. Det er mennesker som mister livet fordi noen andre kjører som idioter.

Norge på vei 

Norsk politiet har ikke de samme verktøyene for å straffe grisekjørere. 

Men sjef i utrykningspolitiet (UP), Knut Smedsrud, har lenge vært klar på at Norge bør vurdere å innføre den samme loven som man har i Danmark.

POSITIV: UP-sjef Knut Smedsrud ønsker at vi får et like strengt regelverk i Norge som i Danmark. Foto: Magnus Nøkland/ TV 2
POSITIV: UP-sjef Knut Smedsrud ønsker at vi får et like strengt regelverk i Norge som i Danmark. Foto: Magnus Nøkland/ TV 2

UP har utredet mulighetene for å herme etter danskene, og sendte sin utredning til Politidirektoratet i fjor sommer. Der står det: 

«Utrykningspolitiet mener politiet har behov for mer effektive virkemidler overfor de som med vilje opptrer særdeles farlig i trafikken, særlig i form av svært høy fart og høy ruspåvirkning. Nåværende sanksjonsmuligheter fremstår ikke å forebygge eller avskrekke tilstrekkelig.»

I november fremmet stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet et representantforslag om skjerpede reaksjoner mot villmannskjøring. 

5. desember ble forslaget debattert i Stortinget, før det ble vedtatt

Stortinget ba regjeringen vurdere tydeliggjøring av reglene for inndragning av kjøretøy ved store hastighetsoverskridelser, slik at inndragelse er hovedregel snarere enn unntaket.