Rekordstor pågang:

– Det har vært en marerittvinter

Verkstedene som reparerer og skifter frontruter er smekkfulle om dagen. – På de 34 årene vi har eksistert, har vi aldri opplevd så stor pågang.

HEKTISK: Jack Bentsen og de andre bilglassmontørene har jobbet på spreng den siste tiden. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
HEKTISK: Jack Bentsen og de andre bilglassmontørene har jobbet på spreng den siste tiden. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Du vet følelsen. Du sitter bak rattet og kanskje synger på yndlingssangen din, og da skjer det.

Lyden er umiskjennelig, det samme er merket i frontruta.

Aldri før har bilruter her til lands fått så mange steinsprutskader som nå.

Det viser ny skadestatistikk.

– Vi kan definitivt skrive under på rekorden, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.

OPPBEMANNE: Carglass-sjef, Morten Bjørlo, har måttet tilsette 25 nye ansatte siden november, på grunn av den store pågangen. Her med driftsleder Andreas Sollien. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
OPPBEMANNE: Carglass-sjef, Morten Bjørlo, har måttet tilsette 25 nye ansatte siden november, på grunn av den store pågangen. Her med driftsleder Andreas Sollien. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Ansatt 25 nye

Pågangen på deres 93 verksteder har vært enorm denne vinteren.

Det startet allerede i romjula, og så bare økte det på.

Tall fra Finans Norge viser at 2022 ble et rekordår, da ble det utbetalt 1,7 milliarder kroner i erstatning for glasskader.

I år blir nok tallet enda høyere.

– Både januar, februar og mars har det vært helt vilt stor pågang. Vi har en økning på 20 prosent fra i fjor, sier Bjørlo.

På verkstedet på Ensjø i Oslo jobber reparatørene på spreng for å bli ferdig med flest mulig biler per dag.

NØYAKTIGHET: Andreas Sollien har jobbet med ruteskift siden 2007. – Jeg tror jeg straks runder 10.000 ruter. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
NØYAKTIGHET: Andreas Sollien har jobbet med ruteskift siden 2007. – Jeg tror jeg straks runder 10.000 ruter. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Ruter med sprekk i blir fjernet, og flunkende nye blir satt inn.

– Fra november til nå har vi måttet ansette 25 nye ansatte, på grunn av den enorme pågangen, sier Carglass-sjefen.

Glatt og vekslende vinter

Også på Riis Bilglass sine 180 verksteder rundt om i landet, har det gått en kule varmt i vinter.

– Vanligvis har vi kort ventetid på både reparasjon og skifte av bilglass. Men på grunn av den store pågangen i det siste, så har vi enkelte steder nå uvanlig lang ventetid, sier kjedeleder Jan Terje Johansen.

STEINSPRUT: Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å kjøre med sprekk i frontruta. Men er sprekken for stor, så den hindrer sikten eller er i synsfeltet, er den ulovlig. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
STEINSPRUT: Det er i utgangspunktet ikke ulovlig å kjøre med sprekk i frontruta. Men er sprekken for stor, så den hindrer sikten eller er i synsfeltet, er den ulovlig. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Men han påpeker at kundene stort sett ikke trenger å vente mer enn 2-3 dager før de kan utføre oppdraget.

Riis Bilglass har hittil i år hatt en økning på rundt 12 prosent i antall utbedrede frontruteskader.

– Da det har vært mye vekslende temperaturer i vinter, glatte veier og mye strøing, så er det naturlig med en økning i antall skader, sier Johansen.

Mens de som reparerer og skifter frontruter mener dette har vært en perfekt vinter, er det bilistene som har fått smellen.

– Det har vært en fantastisk sesong for oss, men en marerittvinter for bilistene, sier Bjørlo i Carglass.

UVANLIG: Morten Bjørlo i Carglass har aldri før opplevd en så hektisk vinter som nå. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
UVANLIG: Morten Bjørlo i Carglass har aldri før opplevd en så hektisk vinter som nå. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2

Pass på i påsken

Selv om pågangen på verkstedene allerede har vært veldig stor, er bransjen klar for et skikkelig rush etter påske.

For høysesongen for steinsprutskader er langt fra over.

Mars og april er årets verste måneder, viser en analyse fra forsikringsselskapet If.

Tabben kan koste deg 9700 kroner

– Det er i overgangen mellom vinter og vår flest frontruter rammes, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Når mange nå setter seg i bilene og skal på påsketur, fører det til svært stor trafikk på veiene.

– Tirsdag etter påske pleier å være den heftigste dagen av de alle. Da har vil alt av mannskap på plass i våre verksteder, sier Bjørlo.

Kostbart

Det er lite man kan gjøre for å forhindre steinsprut, men Clementz sitt beste råd er å holde god avstand til bilen foran.

FLUNKENDE NY: Det er viktig med godt samarbeid, en frontrute koster fort 15-20.000 kroner. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
FLUNKENDE NY: Det er viktig med godt samarbeid, en frontrute koster fort 15-20.000 kroner. Foto: Christian Roth Christensen / TV 2
 Foto: Christian Roth Christensen / TV
Foto: Christian Roth Christensen / TV
Ruteskift krever nøyaktig arbeid og at man tar seg nok tid. Hanskene gjør jobben litt mer skånsom for huden. Foto: Christian Roth Christensen / TV
Ruteskift krever nøyaktig arbeid og at man tar seg nok tid. Hanskene gjør jobben litt mer skånsom for huden. Foto: Christian Roth Christensen / TV
Andreas Sollien har drevet med ruteskift i over 16 år. Han tror han kan ha skifta så mange som 9500 ruter. Foto: Christian Roth Christensen / TV
Andreas Sollien har drevet med ruteskift i over 16 år. Han tror han kan ha skifta så mange som 9500 ruter. Foto: Christian Roth Christensen / TV

– Steinsprut skjer gjerne når en bil passerer deg, og en grusbit eller en småstein blir slynget av dekket mot din bil av den som kjører forbi.

Og må du skifte rute, blir det fort kostbart. Dagens frontruter har så mye teknologi i seg at den koster fort 15-20.000 kroner

Heldigvis for de mange uheldige bilistene er steinsprut dekket på kaskoforsikringen, så man bare betaler en egenandel på rundt 2500 kroner.