KATASTROFENATTEN: 33-åringen meldte seg på bro klokken 03.40, hvor han og avtroppende vaktsjef diskuterte trafikkbildet. Klokken 03.47 var vaktoverleveringen ferdig. 14 minutter senere smeller det. Foto: Illustrasjons fra Havarikommisjonen
KATASTROFENATTEN: 33-åringen meldte seg på bro klokken 03.40, hvor han og avtroppende vaktsjef diskuterte trafikkbildet. Klokken 03.47 var vaktoverleveringen ferdig. 14 minutter senere smeller det. Foto: Illustrasjons fra Havarikommisjonen
Vaktsjefen om Ingstad-ulykken:

– De minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, og hatt mareritt om tusen ganger

For første gang forteller vaktsjefen hvordan han opplevde den katastrofale natten da krigsskipet Helge Ingstad kolliderte.

I marinens penuniform, møtte den tiltalte 33-åringen på rettens tredje dag.

For første gang forklarer han seg fritt om natten da krigsskipet KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS».

I retten fortalte han at han mønstret på Ingstad for første gang i juli 2017, som vaktsjefassistent.

Følte et press

Han var svært interessert i å jobbe på fregatt, men sier han følte på en forventning - både fra han selv og fartøyet - om at han skulle bli klarert som vaktsjef før sommeren 2018.

Flere av de som skulle klarere han som vaktsjef, hadde nemlig en egeninteresse i å gå på land den sommeren, forteller 33-åringen.

– Men det presset tok jeg mer enn gjerne. Jeg syns det var gøy, sier vaktsjefen.

HAVARI: Ingstad sank noen dager etter kollisjonen og gikk inn i historien som en av de dyreste ulykkene noen sinne. Foto: Cornelius Poppe / NTB
HAVARI: Ingstad sank noen dager etter kollisjonen og gikk inn i historien som en av de dyreste ulykkene noen sinne. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Fikk raskt mer ansvar

I april 2018 ble 33-åringen klarert som vaktsjef. Gjennom våren gikk han flere kurs, som etter hvert brakte han opp i høyere stillinger.

1. august gikk han inn i en ny rolle - med større ansvar.

Denne høsten mønstret også en amerikaner på - en såkalt utvekslingsoffiser.

SKISSE: Tegning som skisserer besetningen på Helge Ingstad-broen. Om bord var det tre vaktsjefer, men det var kun den nå tiltalte 33-åringen som hadde gått sjøkrigsskolen. Foto: Havarikommisjonen
SKISSE: Tegning som skisserer besetningen på Helge Ingstad-broen. Om bord var det tre vaktsjefer, men det var kun den nå tiltalte 33-åringen som hadde gått sjøkrigsskolen. Foto: Havarikommisjonen

– En slitsom vakt

Da 33-åringen begynte å forklare seg om katastrofenatten, sa han at de tidligere den dagen hadde tatt en avgjørelse om å seile innaskjærs for treningens skyld.

Ingstad var på vei tilbake fra Nato-øvelsen «Trident Juncture», og skulle videre til Skottland.

– Min vakt er klokken 0400 til 0800, og den jeg syns er mest behagelig. Det er en vakt som gjør at jeg får med meg mange aktiviteter om bord, og jeg hadde god oversikt, sier 33-åringen.

Han beskriver dette som en slitsom vakt, og at det ikke var noe konkurranse fra de andre vaktsjefene om å få denne vakten.

I FJÆRA: Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden, en uke etter skipet kolliderte med tankskipet Sola TS. Foto: Terje Pedersen / NTB
I FJÆRA: Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden, en uke etter skipet kolliderte med tankskipet Sola TS. Foto: Terje Pedersen / NTB

Så ingenting

Den aktuelle natten sier vaktsjefen at han var på broen rundt klokken 03.35. Dette er 26 minutter før kollisjonen klokken 04.01.

– Brobesetningen var en ganske robust gjeng, sier 33-åringen.

Da vaktsjefen kom på broen, sier han at han lyset var helt dimmet ned.

– I det jeg går på broen, ser jeg ingenting. Jeg trenger noen minutter for å skimte konturen av mennesker, men man venner seg gradvis til det, forteller han.

Hatt mareritt

Når tiltalte begynner å forklare seg om selve kollisjonen, sier han dette har opptatt ham i stor grad de siste årene.

– De minuttene har jeg tenkt på, forestilt meg, drømt om, hatt mareritt om x antall tusen ganger, sier han.

Den tidligere vaktsjefen er den eneste som står tiltalt etter kollisjonen som førte til at en av Forsvarets fem fregatter sank.

HAVARI: 8. november kolliderte Forsvarets mest avanserte krigsskip med et tankskip utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Ingen ble alvorlig skadet, men skipet sank og gikk tapt. Foto: Emil Wenaas Larsen / Forsvaret
HAVARI: 8. november kolliderte Forsvarets mest avanserte krigsskip med et tankskip utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Ingen ble alvorlig skadet, men skipet sank og gikk tapt. Foto: Emil Wenaas Larsen / Forsvaret

Uttrykte ikke alvor

I minuttene før ulykken forteller vaktsjefen med stort alvor hvordan han så situasjonen.

Han forteller at brobesetningen diskuterte «det lysende objektet» foran dem, objektet som viste seg å være tankskipet «Sola TS». De hadde også diskutert andre fartøy som kom mot dem i fjorden.

– Da jeg hører «Helge Ingstad» bli oppkalt på sambandet, tror jeg at dette er et av fartøyene vi har foran oss på babord side, forklarer 33-åringen.

Han sier han umiddelbart trekker bort til radioen og svarer på oppkallet.

FOR SENT: Den tiltalte 33-åringen sier at det var først da de på sambandet sier “du må i hvert fall gjøre noe”, at han skjønner at det lysende objektet er et fartøy. Foto: Havarikommisjonen/illustasjon
FOR SENT: Den tiltalte 33-åringen sier at det var først da de på sambandet sier “du må i hvert fall gjøre noe”, at han skjønner at det lysende objektet er et fartøy. Foto: Havarikommisjonen/illustasjon

– De som kaller oss opp uttrykker ikke noe alvorlighetsgrad, men sier vi må svinge til styrbord. Min situasjonsforståelse forblir derfor den samme, ingen opplysninger tilsa noe annet, sier han.

For sent å gjøre noe

33-åringen understreker at det på daværende tidspunkt - i hans hode - ikke var plass til Ingstad på innsiden av dette objektet så lå foran dem.

– Jeg svarte derfor at jeg ikke kunne ta til styrbord, sier han.

Videre forteller han at det var først da de på sambandet sa «du må i alle fall gjøre noe...», at han skjønte at objektet foran Ingstad var et skip. Og at det var på vei rett mot dem.

– Og da var vinduet mitt for å gjøre noe tilnærmet lukket.

Så krasjer Helge Ingstad inn i tankskipet «Sola TS» med full kraft.

Handlet uaktsomt

For hvordan kunne marinens stolthet ende opp som «tidenes» dyreste spiker?

Aktoratet mener at vaktsjefen hadde en rekke muligheter til å forhindre ulykken, at han handlet uaktsomt og derfor kan straffes for dette. De mener også han har brutt militær straffelov.

33-åringen har erkjent å ha gjort feil, men nekter straffskyld.

OPPLEVDE AKUTT LIVSFARE: Statsadvokat Benedikte Høgseth understreket at en rekke personer kunne ha mistet livet under ulykken. Foto: Frode Hoff / TV 2
OPPLEVDE AKUTT LIVSFARE: Statsadvokat Benedikte Høgseth understreket at en rekke personer kunne ha mistet livet under ulykken. Foto: Frode Hoff / TV 2

«Et krigsskip. Eg traff han»

Retten startet onsdag med at Tor Bjarte Henrichsen, politifaglig leder Vest politidistrikt, la frem politiets etterforskning, hvor han gikk systematisk - sekund for sekund - gjennom minuttene før kollisjonen.

Kollisjonen skjedde etter politiets data nøyaktig klokken 04.01.15.

Over VHF-radioen sier losen på tankskipet «Sola TS» dette:

– Det er et krigsskip. Jeg traff han...

Skylder på kollegaene

Forsvarerne på sin side mener ulykken skyldes en rekke feil, fra trafikksentralen på Fedje og besetningen på tankskipet - til flere systemfeil i Sjøforsvaret.

De peker også på 33-åringens kollegaer på broen.

– Skal han alene straffes for det han gjorde i løpet av få minutter? Hva gjorde de andre på broen? Hvorfor var det ingen som sa fra om at «nå må vi passe på»?

Forsvarer Christian Lundin var tydelig i sitt innledningsforedrag.

– Ikke skikket til jobben

Forsvareren ramset blant annet opp en rekke svakheter med brobesetningen, blant annet at navigasjonsstøtten vaktsjefen fikk var påtakelig liten.

– Styrbord utkikk var ubemannet i hele 18 minutter i tiden før ulykken. Hvem hadde gikk lov til dette? Jo, den avtroppende vaktsjefen, sa Lundin.

BLENDET: Tankskipet 'Sola TS' hadde på dekksbelysningen, slik at besetningen på Ingstad ikke så skipets lanterner. Det trodde derfor at det kraftige lyset var fra ei kai - til land. Foto: Politiet
BLENDET: Tankskipet "Sola TS" hadde på dekksbelysningen, slik at besetningen på Ingstad ikke så skipets lanterner. Det trodde derfor at det kraftige lyset var fra ei kai - til land. Foto: Politiet

Det var også bestemt at krigsskipet skulle seile med passiv AIS, noe som gjorde at Ingstad ikke var synlig i trafikkbildet. Dette var også en avgjørelse som 33-åringen ikke hadde vært med på å ta.

– I tillegg var to stykker på broen under opplæring. Og flere i besetningen var ikke medisinsk skikket for arbeidsoppgaven sin. Dette var også utenfor vaktsjefens ansvar.

Dette mener forsvareren gikk galt

Forsvarer Lundin la i retten frem en rekke punkter på hva de mener gikk galt 8. november 2018. Dette er noen av dem:

Tankskipet «Sola TS»

  • Manglende bruk av radar før de gikk fra kai.
  • AIS viste “parkert” helt frem til klokken 03.51. Flere minutter etter at skipet la fra kai.
  • Skipet søkte ikke om avgang slik de skulle.
  • Kunne kalt opp Ingstad tidligere og vært tydelig på hvorfor Ingstad måtte svinge.
  • Lydsignaler ble ikke brukt.
  • Uklar ansvarsfordeling mellom los, kaptein og navigatør.

Trafikksentralen på Fedje

  • Skal overvåke trafikken, men registrerte ikke Ingstad.
  • Det meldes ikke fra til andre fartøy at det er et krigsskip på vei inn i området uten AIS.
  • Zoomet inn på Stureterminalen, men ikke ut igjen. Slik går man glipp av Ingstad.
  • Lite tydelige beskjeder.

KNM «Helge Ingstad»

  • Seilte med passiv AIS. Denne avgjørelsen tok ikke vaktsjefen.
  • Hadde to på opplæring, samtidig.
  • VHF-radio sto et stykke unna vaktsjefen.
  • Manglende målføring av Sola TS. Manglende bruk av radar. Manglende beskjeder. Ingen på bro sier fra til vaktsjefen om han at må passe på.

Kastet under bussen?

33-åringen jobber fremdeles i Sjøforsvaret på fregatt, og er nå kapteinløytnant.

SYSTEMFEIL: Forsvarer Christian Lundin understreker at det er Sjøforsvaret ansvar at det var to på opplæring på kollisjonsnatten og de medisinske forutsetningene til brobesetningen ikke var god nok. Foto: Frode Hoff / TV 2
SYSTEMFEIL: Forsvarer Christian Lundin understreker at det er Sjøforsvaret ansvar at det var to på opplæring på kollisjonsnatten og de medisinske forutsetningene til brobesetningen ikke var god nok. Foto: Frode Hoff / TV 2

Sjøforsvaret har understreket at de har full tillitt til offiseren, og skal støtte han både før, under og etter rettsaken.

– Hvordan opplever han å sitte og høre på at dere fordeler skyld - også til hans tidligere og nåværende kollegaer?

– Poenget er å få frem at retten må gjøre en totalvurdering. Han erkjenner å ha gjort en feilvurdering, men det som er viktig å få frem er at hans bidrag til denne ulykken er veldig liten, sier Lundin.

Dette skjedde da Helge Ingstad kolliderte med Sola TS